הצעת חוק ההסדרה עברה. השר בנט:”תהליך הסטורי של הסדרת ההתיישבות”

הצעת חוק ההסדרה עברה. השר בנט:”תהליך הסטורי של הסדרת ההתיישבות”

נציגי הבית היהודי הצליחו להעביר את חוק ההסדרה בועדת השרים לחקיקה. ח”כ סלומינסקי הבטיח לתת עדיפות בוועדת חוקה שבראשותו. פורום הבית היהודי בשומרון: “נגמר עידן הפחד מהשמאל הקיצוני ומ’מה יגידו’ בעולם”.

לאחר דיון סוער בוועדת השרים לחקיקה אושרה אמש פה אחד הצעת חוק ההסדרה. במהלך הדיון בוועדה היו חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה ויתר שרי הליכוד לבין שרי הבית היהודי. עד הרגע האחרון ניסה ראש הממשלה למנוע את ההצבעה ולדחותה במספר ימים אך שרי “הבית היהודי” התעקשו להעלותה אמש וכאמור היא עברה פה אחד, כולל בתמיכת כל שרי הליכוד.

עם אישור החוק הושג שלב חשוב בהסדרת היישוב עמונה ובמניעת פינויו הצפוי והדבר אף יסייע בהכשרת יישובים ומאחזים רבים נוספים. עם זאת הדרך עוד ארוכה שכן על החוק לעבור הצבעות בכנסת ובוועדת החוקה עד לאישורו הסופי, כמו גם סביר שיצטרך לעמוד במבחן בג”צ.

החוק נועד לטפל במקרים בהם נבנו בתים מעבר לקו הירוק על קרקע פרטית של פלסטינים, כמו במקרה היישוב עמונה, ועל כן אותם פלסטינים יכולים לתבוע בעלות עליהם. יוזמי החוק מבקשים להסדיר מנגנון במסגרתו במקום שיאלצו התושבים לפנות את הקרקע, יוענק פיצוי כספי לבעליה החוקיים.

מטרת החוק היא “לאפשר את הסדרתם של יישובים ביהודה והשומרון שנבנו או הורחבו ללא הליך תכנון מסודר על ידי אזרחים ישראלים בתום לב, או שהמדינה הייתה שותפה בהקמתם ובבנייתם. הריסה של מבנים ומתקנים ביישובים ישראלים כאלה, משמעותן פגיעה קשה במי שמתגורר בהם”. כמו כן נכתב בהצעת החוק שאילו הוכיח אדם כי הוא בעל הזכות על הקרקע עליה נבנה ישוב, יופקעו ממנו זכויות השימוש בקרקע ויועברו לממונה על הרכוש הממשלתי באזור יהודה ושומרון זאת עד לפתרון מדיני שיסדיר את מעמד האזור. בתמורה לכך, יקבל בעל הקרקע פיצוי כספי בגובה 125% מערך הקרקע, או אפשרות לקבלת קרקע חלופית, לפי בחירתו.
השר נפתלי בנט, שדחף להעלות את ההצעה להצבעה למורת רוחו של ראש הממשלה, מסר בתגובה כי ״מדינת ישראל החלה היום בהליך היסטורי של הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני מברך את ראש ממשלה ואת שרי
מפלגתו שנשאו באחריות הנדרשת מממשלת ימין והצביעו בעד הגשמת החזון הלאומי. בנחישות ובמשילות נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו”.

 

ח”כ שולי מועלם שיזמה את החוק יחד עם ח”כ סמוטריץ’ אמרה: “התקדמנו שלב נוסף בתהליך שיתקן עוול ויביא נורמליזציה למשפחות רבות המשרתות את המדינה, משלמות מיסים ובונו

עצרת בעמונה.חוק ההסדרה ייתן פתרון לתושבים.צילום מרים צחי
עצרת בעמונה.צילום מרים צחי

ת את ביתן כחוק. מוקדם לומר שניצחנו שכן צפויות עוד מהמורות בדרך ליצירת שיוויון זכויות כלפי אותם תושבים. חמישים שנה אחרי שחזרנו לשטחי ארץ ישראל כולה עושה המדינה צעד נוסף להסדרת ההתיישבות”.
ח״כ ניסן סלומיאסנקי, יו״ר ועדת החוקה ברך את השרים וחברי הכנסת על התמיכה באישור חוק ההסדרה והודיע שברגע שהוא יועבר בקריאה טרומית החוק יקבל עדיפות ראשונה בוועדה בראשותו. “הגיע הזמן שיוסדר מעמדם של תושבי יו”ש כמו כל אזרח אחר הגר בגוש דן, בגליל ובנגב”, אמר.

פורום הבית היהודי בשומרון פרסם תגובה לפיה הוא גאה במנהיגיו: “אנו, חברי הבית היהודי בשומרון, מודים ליו”ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, לשרת המשפטים איילת שקד וליתר חברי סיעת הבית היהודי על עמידתם האיתנה עבור ההתיישבות כולה ועל העברת חוק ההסדרה הערב בועדת השרים לחקיקה”, הם מסרו. “חוק ההסדרה עושה צדק עם מאות ואלפי משפחות בשומרון, בנימין, גוש עציון ויהודה אשר משרתות בגאווה במילואים, משלמות את חובן לחברה ותורמות ככל יכולתן למדינת ישראל ובכל זאת נתונות לחסדו של בג”ץ אשר ברצותו יקבל עתירה קיקיונית כזו או אחרת שתוביל להרס בתיהן. לא עוד. נגמר עידן הפחד מאימת השמאל הקיצוני. נגמר עידן הפחד משאלת “מה יגיד העולם”.
הערב התחיל עידן חדש להתיישבות. עידן של חיים נורמליים ושפויים כמו לכל אזרחי ישראל באשר הם, ממערבו וממזרחו של הקו הירוק הוירטואלי”.

לסיום ביקש הפורום להודות “לנציגינו בכנסת, חברי הכנסת והשרים שיזמו, דחפו והובילו כדי להעביר את החוק החיוני הזה. עבודה רבה עוד לפניכם ואנו מחזקים את ידיכם, יחד עם תושבי עמונה וההתיישבות כולה”.

חדשות בנימין חדשות שומרון כתבה ראשית