“המצב המשפטי של רמת הגולן – קשה”

“המצב המשפטי של רמת הגולן – קשה”

פרופסור גבריאל הלוי, מראשי קהיליית המשפט בישראל, אומר בכנס: “מבחינה משפטית טהורה – החלת הדין הירדני ביהודה והשומרון לא היתה חוקית. החלת הדין הישראלי כבר בשנת 1967 היתה מוצדקת מבחינת המשפט הבינלאומי. ברמת הגולן – המצב קשה הרבה יותר”

פרופסור גבריאל הלוי, איש הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו ציין, כי בהכרזת המדינה הוחלה הריבונות הישראלית על כל שטחי המנדט הבריטי. כזכור, לפני מספר חודשים החליטה עיריית ירושלים לדרוש תשלומי ארנונה מהכנסיות הפועלות בירושלים, על בסיס חוות דעת שחיבר פרופסור הלוי, עילוי משפטי שחיבר כארבעים ספרי משפט, המכהן גם כחבר ועדת הבחינות של לשכת עורכי הדין בישראל.

>>רוצים להתעדכן בכל מה שקורה קרוב לבית. הצטרפו עכשיו לעמוד הפייסבוק של מקומונט יו”ש

את הדברים אמר פרופסור הלוי במהלך המושב האקדמי של “מרכז אדם ואדמה”, מכון המחקר מבית תנועת רגבים, במהלך כנס יהודה ושומרון שהתקיים ביום חמישי האחרון באוניברסיטת יהודה ושומרון באריאל.

רמת הגולן. צילום עמיעד טאוב

“כשמדברים על החלת הריבונות, נשאיר רגע בצד את השיקולים הפוליטיים והחברתיים, יש קודם כל שאלה משפטית טהורה– איזה חוק חל פה? לתכנית החלוקה של האו”ם, אין שום תוקף משפטי, מאחר ורק צד אחד הסכים לה, והצד השני סירב. לקראת עזיבת הבריטים, לא בוצעה העברת שלטון מסודרת. כשהחייל האחרון קיפל את הדגל, למעשה בשטח לא נותר ריבון. לפי הדין הבינלאומי שטח כזה נקרא ‘טֵרָה נוּלְיוּס’, שטח בלי ריבון”, הסביר הלוי.

“כשבן גוריון הכריז על מדינת ישראל, הוא הריבון הראשון שתופס את השטח, וההכרזה מתייחסת לכל שטח המנדט הבריטי, הכולל את כל עבר הירדן המערבי. הלגיון הירדני הצליח לכבוש את שטח יהודה, שומרון ומזרח ירושלים, שהיו כבר תחת ריבונותה של המדינה הצעירה, ישראל. הירדנים החילו ביו”ש את החוק הירדני, למרות שעל פי אמנת ז’נווה הם צריכים לנהוג בשטח ככבוש ולהחיל את הדין שהיה קיים ערב הכיבוש.

בשנת 1967 השליטה הפיזית חוזרת לידי צה”ל ומדינת ישראל, המנשר הצבאי הראשון העניק המשכיות לדין השורר בפועל באיזור, למרות שניתן היה להצהיר באותה מידה כי מדינת ישראל ממשיכה את ריבונותה בשטח על פי הכרזת העצמאות.

“כל ההסכמים המדיניים שחלו מאז, לא מדברים על החלת ריבונות, אלא על איזורי שליטה וסמכויות המפקד הצבאי, מה שאומר שמבחינה משפטית, לא היה שינוי בריבונות מאז. אין שום שינוי בדין, או חוק שמשנה את זה”, הדגיש פרופסור הלוי. “לפי זה, המצב המשפטי של יהודה ושומרון טוב יותר מרמת הגולן, שלא היו חלק משטח המנדט הבריטי, נמצאים במצב בעייתי מאוד”.

דעות