הכנסת דנה ב’נוער הגבעות’-ראשי הרשויות בשומרון ובנימין נעדרו

הכנסת דנה ב’נוער הגבעות’-ראשי הרשויות בשומרון ובנימין נעדרו

ראשי הרשויות מבנימין והשומרון נעדרו מהדיון בכנסת שדן בטיפול מערכת החינוך ב’נוער הגבעות‘. יו”ר הוועדה ח”כ יעקב מרגי: אם המערכות היו מזדעזעות בפעולות הראשונות של נוער הגבעות לא היינו מגיעים לדומא.

יו”ר ועדת החינוך, ח”כ יעקב מרגי, מחה היום על היעדרותם של ראשי המועצות האזוריות בנימין ושומרון מדיון שעסק בטיפול מערכת החינוך בנוער הגבעות. “אני רואה בחומרה את אי-הגעתם של ראשי המועצות האזוריות בנימין ושומרון לדיון בכנסת. ראיתם אותם כאן בהמוניהם כשדנו בהטבות מס לישובים שלהם. לא יתכן שראשי רשויות, שהנוער הזה שנמצא בתחומם, יתעלמו מהתופעה הזאת שמתפתחת אצלם וישאירו את הבקטריות האלה להתפתח”. עוד אמר, “פה צריך את ה-9D כדי לפרק את הגבעות האלה”.

הדיון התקיים ביוזמת ח”כ מירב בן ארי (כולנו) ששאלה היכן נמצאת מערכת החינוך בטיפול בנוער הנושר שנמצא בגבעות. “אחרי שנים של עבודה עם נוער בסיכון  אני רוצה לדעת איך חברה צעירים עוזבים את הישיבה ואין אף תוכניות לשיקום שלהם?  מיהם הגורמים שמלווים אותו והאם יש גורמים כאלה?”.

ד”ר סער הראל, מנהל אגף חינוך ילדים ונוער במשרד החינוך הסביר על התופעה ועל טיפול משרד החינוך בתלמידים הללו: “הנשירה של הנוער הזה מתחילה בצפת, טבריה או אופקים ולאו דווקא באיו”ש. רובם של נוער הגבעות מגיעים מהחמ”ד (חינוך ממלכתי דתי), חלקם מהמסגרות החרדיות (20%) ומעט מאוד מהמסגרות של החינוך הממלכתי הרגיל. המאסה הקריטית היא לא מאיו”ש, אבל יש גם נערים שנולדו באיו”ש.  אנחנו מחדדים את העבודה שלנו עם קציני הביקור הסדיר עם נערים נושרים ועם נשירה סמויה. נוער הגבעות מאופיין בשני אפיונים מהותיים – נערים מנותקים שדרים בגבעות עצמם, על הקבוצה הזאת יש ילדים שרוקדים טנגו עם הקבוצה – נכנסים ויוצאים, מגיעים רק להפגנות ואינם בהכרח דרי גבעות – והם בעיקר קהל היעד שלנו. אנחנו יודעים כמה ילדים נושרים מהחמ”ד ויותר מתקשים עם מוסדות החינוך החרדיות. אנחנו מנהלים היום פרויקט חדש וממקמים אנשים בתוך בתי הספר ועובדים עם נוער בסיכון ובקידום נוער והם בקשר עם אותו צינור של נשירה. חשוב לי להגיד שהתקשורת מורכבת – רובם חשים אל המערכת חוסר אמון מוחלט. רכישת האמון היא מורכבת ועדינה.  אנחנו חווים לא מעט התנגדויות ולא מעט הצלחות”.

נוער הגבעות.צילום אסף כהן
נוער הגבעות.צילום אסף כהן

סגן ניצב אודי לוי מימ”ר שי, ראש מפלג פשיעה לאומנית במשטרת ישראל תיאר את עבודת משטרת ישראל:  “עיקר המסה היא בגזרת בנימין. אותם ילדים שאנחנו מגיעים איתם לפן הראייתי אנחנו משתפים את ההורים. לא תמיד אנחנו זוכים לשיתוף פעולה עם ההורים שלא תמיד מגיעים לדיונים ולא תמיד נותנים את הערבות לשחרור. אם אין ערבויות מתאימות הנוער נשאר במעצר עד שבית המשפט מחליט לשחרר אותם. היו מקרים שלמרות שלא היו ערבויות מתאימות בית המשפט שחרר בסוף ממעצר בסוגים שונים של עבירות – מגרפיטי וסיסמאות ועד להצתה”.

חברי הכנסת היו מאוחדים בדעותיהם נגד הפעולות של הנוער הגבעות. ח”כ מאיר כהן (יש עתיד), שר הרווחה לשעבר, אמר כי יש צורך למפות את הנוער הנושר. “היבלית צומחת ליד הברז הראשי. מעבר לשיח עם המשפחות שלהם, זהו נוער שהושפע מהטפה של רבנים הזויים לגמרי. פגשתי את החברה האלה ונדהמתי שזה לא נוער מנותק קלאסי, אלה לא יושבי ברזלים. הם ינקו אידיאולוגיה מהרבנים שלהם. הגדיל לעשות אחד הרבנים שאמר לי שהם מקדשי שם שמיים”.

איתן ברושי (המחנה הציוני) אמר ש”יהודה ושומרון הפכה להיות עיר מקלט לנוער הזה. כי נוצרו שם התנאים. עצם היותם של אנשים במקום לא חוקי, מתעלמים ומתחמנים את כוחות הביטחון מאפשרת שם צמיחה. יש חיבור בין נוער מצוקה ובין תנאי החממה ואנחנו לא מטפלים נכון בעניין. חוסך שבטו שונא בנו”.

לדברי ח”כ ענת ברקו (הליכוד), מדובר בתופעה מאוד מסוכנות שמובילה לתרבות עבריינית ולנוער מנותק. “אני מסכימה שצריך ללכת אחר המנהיגים והמסיתים, בדיוק כמו שעושים אחר טרוריסטים כי הם לא פועלים בחלל ריק. נוער הגבעות מסוכן יותר משוברים שתיקה במובן של חתירה תחת אושיות המדינה, זה הצד השני של הסקאלה. חייבים להילחם בזה“.

ח”כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הודיע כי שלח הודעה לראשי המועצות שלא הגיעו לדיון ושהוא מסכים עם גערתו של היו”ר בעניין היעדרותם. “נוער הגבעות הם 30-40 פעילים בה’ארד- קור’ שלהם. שמחתי בדברים של כל מי שדיבר פה לפניי ואני מסכים עם כל מה שנאמר. צריך להמשיך ולפעול ולייצר מישהו שיתכלל את הטיפול בהם, אפילו במשרד ראש הממשלה”.

ח”כ זהבה גלאון (מרצ): “החטא הקדמון הוא שהמדינה מאפשרת מאחזים בלתי חוקיים שהצמיחו את אותם גידולי פרא. הבעיה היא מערכתית ופוליטית אבל הבעיה היא לא רק של מערכת החינוך. יש חבורה של רבנים מסיתים ואני לא רוצה להכליל את כל הרבנים, שמסיתה את הבוגרים שמשפיעים על הצעירים והמדינה לא מתמודדת עם הרבנים המסיתים. עד שהמאחזים הבלתי חוקיים לא יפורקו ועד שלא ישלחו חיילים לשמור עליהם, לא נוכל להתמודד עם זה. המערך הגדול יותר מקבל לגיטימציה מהמדינה. אתמול ראש הממשלה התנה העברת כספים למגזר הערבי, לא ראיתי שהתנה העברת כספים להתנחלויות. הדרישה היא למדינה כמדינה לפעול ביד תקיפה נגד אותם נערים ומי שנותן להם את המעטפת התומכת”.

יו”ר הוועדה מרגי אמר בסיום הדיון: “אני לא עשה הכללה על כל נוער הגבעות, אבל במבחן התוצאה אנחנו יודעים שמהקבוצה הזאת יצא הרוע. הוא סיכם את הדיון וקרא לשר החינוך לקיים פעילויות חינוכיות ולדבר על התופעה המסוכנת של תג מחיר ונוער הגבעות. הוועדה קראה למשטרת ישראל לפעול בתופעה כפי שמטפלים בפצצה מתקתקת. “הטיפול בנוער הגבעות שברובו נוער נושר כשל בכל המערכות –רווחה, חינוך ומשטרתית –  הוא קרא למשרד ראש הממשלה למנות ממונה ישיר שיטפל בנערים הללו ובגרעין הקשיח שלהם”.

חדשות בנימין חדשות שומרון