ההבדל בין מדרס לרפידה לרגל

ההבדל בין מדרס לרפידה לרגל

בשנים האחרונות מדרסים ורפידות לרגליים הפכו נפוצים יותר ויותר, עם התפתחות הטכנולוגיה בתחום לצד עליית המודעות הבריאותית בציבור הרחב. ככלל, המשתמשים במוצרים אלה נחלקים לשני סוגים: אנשים הסובלים מפגיעות אורטופדיות בכפות הרגליים, בגבם או במקום אחר בגופם, וזקוקים למדרסים או רפידות כמענה מיידי; וספורטאים מקצועיים וחובבים כאחד אשר מעמיסים על כפות רגליהם משקל באופן יומיומי, ולפיכך מקפידים על שימוש מניעתי במדרסים או רפידות על מנת להבטיח יציבה נכונה ולהגן על גופם.

מהם מדרסים?

המדרס הוא אביזר המעוצב בהתאמה אישית לכף רגלו של הלקוח, ועל כן אין מדרס אחד זהה לאחר. כל מדרס מתוכנן על פי צרכיו הגופניים והטיפוליים של הלקוח כפי שעלה מאבחון מקצועי של אורטופד. באבחון זה נבחנת הבעיה בכף הרגל, נעשות בדיקות של פיזור הלחצים, נלקח מבנה טביעת כף הרגל, ורק לאחר מכן מיוצר המדרס. משום כך מדרס שעוצב למטופל שסובל מדלקות בגידים שונה מזה שמיועד לפתרון קריסה של כף הרגל.

למדרסים שורה ארוכה של תפקידים: שיפור היציבה וההליכה, הפחתת העומס על כף הרגל וביזור הלחצים, ריכוך ובלימת זעזועים, תיקון מנח כפות הרגליים ועוד. הם גם עשויים מחומרים שונים ובמידות קשיות שונות, וכך מפזרים את הלחץ על כף הרגל בצורות אחרות. בנוסף, ניתן להעביר את המדרסים האורטופדיים מנעל אחת לאחרת, בתלות כמובן בטיב הנעל.

מהן רפידות?

בניגוד למדרסים, הרפידה מיוצרת באופן תעשייתי. אין צורך באבחון מקצועי לשם רכישתה, וניתן למצוא רפידות במרבית סניפי הסופר-פארם ללא בדיקות או התאמות. היא עשויה מחומר רך כמו ג’ל או סיליקון רך ומותאמת למידת הנעליים של הלקוח.

לרוב הרפידות משמשות להקטנת נפח הנעל, לאחיזה טובה יותר של כף הרגל בנעל, ולנוחות אישית שעשויה אף לתרום לבלימת זעזועים (גם אם במידה פחותה מזו של המדרס). החומר הרך של הרפידות מגיב שונה לאנשים שונים ומשקלים שונים, אך אין בו כדי לאפשר תיקון אורתופדי של בעיה של ממש כפי שעושים המדרסים.

מדרסים יקרים ועמידים מול רפידות זולות ומתבלות

ההבדל בין הרפידות למדרסים מורגש ביותר בהקשר לעמידות. רפידות מחזיקות מעמד בדרך כלל שנתיים, ואצל ספורטאים לעתים אפילו לא שנה. במקרה של מדרסים, ילדים חייבים להחליפם עם כל עליה של שתי מידות נעליים. מבוגרים צריכים להחליף מדרסים בהתאם לשינויים החלים בכפות הרגליים, שינויים אלו שונים מאדם לאדם, ולכן יש לבדוק את התאמתם של המדרסים אחת לשנה.

אלא שעמידותם של מדרסים מגיעה עם מחיר בצידה, שכן בעקבות הליך הייצור הייחודי, הבדיקות השונות והמעקב הרפואי, המדרסים הופכים יקרים באופן ניכר מהרפידות. עם זאת, קופות החולים השונות מסבסדות בצורה משמעותית את מחירם של מדרסים שנדרשים מבחינה רפואית.

אז איך בוחרים?

בבואכם לרכוש מדרס או רפידה, חשבו ראשית על המטרה שלנגד עיניכם. בהינתן שאתם סובלים מכאבים בכפות הרגליים, בגב, בצוואר או בברכיים, אין ספק שמוטב שתרכשו מדרס, שכן לרפידות אין כמעט יתרונות אורתופדיים. מנגד, אם ברצונכם לרפד את המגע בין כף הרגל לנעל מטעמי נוחות גרידא, הרפידות עשויות להוות פתרון טוב עבורכם. בנוסף, הרפידות מומלצות לעתים קרובות גם לילדים, שמידת נעליהם משתנה כל העת. כך ניתן לרכוש נעל במידה גדולה יותר, לרפדה, ולאחר מכן להסירה עם גדילתו של הילד.

בריאות