“דעתי האישית על פינוי שטחים”: נחשף מכתבו ההיסטורי של בן גוריון לאחר מלחמת ששת הימים

“דעתי האישית על פינוי שטחים”: נחשף מכתבו ההיסטורי של בן גוריון לאחר מלחמת ששת הימים

מכתב היסטורי ארוך, למעלה מ-250 מילה, חשוב ביותר ואקטואלי גם כיום חמישים וחמש שנה לאחר כתיבתו. מכתבו המקורי של דוד בן גוריון למערכת עיתון ‘הארץ’ בדבר דעתו האישית בענין פינוי שטחים.

הוא נכתב בתאריך שדה בוקר, 15 לפברואר 1968. המכתב פורסם בעיתון הארץ שלושה ימים לאחר התאריך הנקוב בו [ביום ראשון 18 בפברואר 1968]. כלל לא בטוח שכיום היה עיתון ‘הארץ’ בעל האג’נדה השמאלנית, מפרסם את המכתב ללא הסתייגות.

המכתב ההיסטורי עוסק בנושא האקוטי ביותר שמעסיק את מדינת ישראל מאז ועד היום – פינוי השטחים הכבושים. הנושא שמפלג את עם ישראל עד היום לימנים ושמאלנים. בן גוריון, איש מפא”י ההיסטורית, מגלה בו את דעתו (המפתיעה) כי הוא חלוק על שארל דה גול, ואף על שותפו הפוליטי לשעבר אבא אבן בעניין פינוי השטחים.

קרדיט: בית המכירות הפומביות ווינרס Winner’S

הרקע למכתב: בתקופת כהונתו של אבא אבן כשר החוץ, במסגרת פעילותו הדיפלומטית שקדמה למלחמת ששת הימים ומאמציו למנוע את המלחמה, נפגש אבא אבן עם נשיא צרפת שארל דה גול, אשר דיבר אליו בהתנשאות משולבת באיומים, דרש שישראל לא תפתח בכל פעולה צבאית, ובסופו של דבר, לאחר המלחמה, הטיל אמברגו צבאי על ישראל. במאמר שפרסם אבא אבן בהארץ [בתאריך  23.1.68], רצה ה”דיפלומט מס’ אחד של ישראל” להדגיש כי “אין פער רחב בין עמדת צרפת לזו של ישראל בענין פינוי שטחים”.

קרדיט: בית המכירות הפומביות ווינרס Winner’S

על כך באה תגובתו המושחזת והנחרצת של בן גוריון, שבאותן השנים כבר היה מסוכסך עם חברי מפלגתו שהדיחו אותו מההנהגה. במכתבו שלפנינו הוא מכחיש מכל וכל את ה”עובדות” אותן הציג אבא אבן, כביכול היתה החלטה לפרסם את חילופי המכתבים בין בן גוריון לשארל דה גול בעיניני פינוי שטחים. בן גוריון מדגיש במכתב כי “דעתי האישית על פינוי שטחים פרסמתי בעיתון הארץ…ואיני כלל וכלל בטוח שהיא גם דעתו של שארל דה גול….” ! בין היתר הוא מזכיר גם את “פרישתי מהממשלה”. המכתב נשלח כחודש לאחר מות רעייתו פולה.

המכתב מוצע כעת למכירה פומבית בבית המכירות ווינרס Winner’S ביום רביעי, 22.2.23, בשעה 19:00 בירושלים.

המפעל הציוני כתבה ראשית