בין ריגול למודיעין

בין ריגול למודיעין

איסוף מודיעין עסקי הוא כלי לגיטימי שבעזרתו ניתן להכיר את המתחרים והקולגות, בעוד ריגול תעשייתי עלול לחרוג מהתחום האפור ולהפוך להיות פעולה לא חוקית. אז איך משתמשים בכל אחד מהם? הנה הפרטים המלאים

צילום:יח”צ

ידע הוא כוח ובעולם העסקים הוא עשוי להיות שווה הרבה מאוד כסף. עצמאיים, בעלי עסקים ויזמים מבינים את זה כבר מהיום הראשון ולכן מנסים כל הזמן להרחיב את כמות הידע שיש ברשותם.

במקביל, הם נעזרים במקורות מידע שונים וכיום הם יכולים גם לשלב את אתרי האינטרנט, העיתונות המסורתית והתקשורת הממוסדת. הבעיה היא שלרוב בעלי העסקים אין את ההיכרות הנדרשת עם סעיפי החוק וחלקם נוטים להתבלבל בין איסוף מודיעין חוקי ולגיטימי – לבין ריגול ומעבר על החוק.

מה מותר ומה אסור בעולם העסקים?

איסוף מודיעין עסקי הוא חוקי לחלוטין ובאופן עקרוני לא אמורה להיות איתו שום בעיה. כמובן שאם אוספים את המודיעין העסקי בצורה לא חוקית כמו למשל האזנות סתר או מעקבים באזורים שהם ברשות היחיד בלבד, זה הופך את הפעולה עצמה ללא חוקית. בכל מקרה אחר, העובדה שגוף או ארגון בוחרים לאסוף מודיעין על עסק אחר היא מקובלת ושכיחה.

מנגד, ריגול תעשייתי הוא כבר נושא שנמצא בתחום האפור. הריגול כבר נחשב פחות לגיטימי מבחינה חברתית והוא עלול לגרום לסכסוכים בין חברות, גופים ומדינות. יתרה על כך, לעיתים קרובות הניסיון לבצע ריגול תעשייתי חורג מתחום הסביר והופך להיות עבירה פלילית. במקרים כאלה הכוונות המקוריות לא רלוונטיות ולשון החוק בוחנת את התוצאות בלבד.

כפי שאפשר להבין, איסוף מידע מכל סוג הוא כלי מקובל בעולם העסקים אבל אסור להשתמש בו בצורה שמסכנת את הצד השני או פשוט עוברת על החוק. מהבחינה הזו, העובדה שיש חוקים ברורים שחלים על כולם – לרבות משרדי חקירות או אנשי מקצוע – היא עניין שרצוי לשים לב אליו כאשר מתחילים לאסוף את המידע.

כך אוספים מידע במאה ה-21

האמת היא שכיום כבר לא חייבים להשתמש באמצעים קונבנציונליים או להסתכן לטובת איסוף כל סוג של מודיעין. במאה ה-21 קיימת אפשרות לשלב בין כלים דיגיטליים ואנלוגיים ואפשר גם להיעזר בניסיון העבר בשביל לבצע את ההתאמות הנדרשות. בכל הנוגע לעניין הספציפי של מודיעין עסקי, השאיפה היא להשיג יתרון תחרותי ולכן היא מובנת עבור מי שעוסק בשוק צפוף ואינטנסיבי.

בסופו של דבר, איסוף מידע במאה ה-21 מחייב את כל הגורמים המעורבים לדעת מה מותר ואסור להם לעשות. אין סיבה להסתכן כאשר אוספים מודיעין ויש לקחת בחשבון שהמידע שמושג בדרך הזו עלול להיפסל במידה ומגיעים לבית משפט. מכאן שאת איסוף המודיעין יש להתאים להוראות החוק וההנחיות בכל מדינה, תוך שמתייחסים להשפעה שלו על הסביבה העסקית בכלל ועל המתחרים הישירים בפרט.

צרכנות