ארגוני בריאות במכתב תקיף לשר האוצר

ארגוני בריאות במכתב תקיף לשר האוצר

שורה של ארגוני בריאות פנו לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ בקריאה לחזור בו מכוונתו שלא לפעול להעלות את המס על הסיגריות האלקטרוניות מתוך מחשבה “שהן פחות מסוכנות”.

הארגונים הכוללים ביניהם גם רופאים, חוקרים ומדענים, טוענים, כי כוונת שר האוצר, כפי שהובעה השבוע בדיונים פנימיים במשרד האוצר ובתקשורת, עומדת בניגוד מוחלט לעמדתו המקצועית של משרד הבריאות ולידע המדעי שהצטבר בשנים האחרונות על נזקי הסיגריות האלקטרוניות.

הארגונים החתומים, איגוד רופאי בריאות הציבור, המיזם למיגור העישון, האגודה למלחמה בסרטן, החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון, המועצה הישראלית למניעת עישון, רשת ערים בריאות, עמותת מדעת והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות, הציגו במכתב שלל מחקרים חדשים ועדויות מדעיות מעודכנות.

בנוסף חשפו כי “נזק מופחת” היא טקטיקה שיווקית מוכרת של תעשיית הטבק והניקוטין ואף הראו בבירור, כי חברות הטבק מכוונות את מאמצי השיווק שלהן לבני הנוער שכן נקודות מכירה רבות של סיגריות אלקטרוניות, נמצאות במרחק של פחות מקילומטר משני שליש מבתי הספר בישראל.

הרקע לפניית הארגונים הוא פרסום עמדתו של שר האוצר, לקראת התכנסותה בשבוע הבא של ועדת הכספים של הכנסת במטרה להצביע על צו המיסוי על סיגריות אלקטרוניות, שיפקע ב-15 בפברואר. השבוע פורסם כי בדיונים פנימיים שקיים סמוטריץ’ עם אנשי משרד האוצר, הביע שר האוצר רצון שלא להמליץ ליו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, להצביע בעד אישור צו המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות.

בפנייתם, טוענים הארגונים שכבר כיום עישון סיגריות אלקטרוניות הפך למגיפה בישראל, בעיקר בקרב בני-נוער וצעירים. לטענתם, המוצר מהווה שער כניסה מרכזי לעולם העישון והנתיב המהיר לעישון סיגריות רגילות, ואף חמור מכך, לשימוש בסמים.

מגיפה זו רק תתעצם אם תתממש החלטת שר האוצר שלא לקדם חתימה על צו למיסוי הסיגריות האלקטרוניות.

לפי נתונים שהציגו הארגונים, בין השנים 2021 ל- 2022 התרחבה דרמטית תופעת התחלת העישון של בני נוער בשיעור של 13.7% בקרב בני 12-14 בשנת 2022, אל מול 3.4% בשנת 2021. בנוסף, שיעור העישון היומי בקרב בני 15-17 יותר מהכפיל את עצמו בארבע השנים האחרונות, מ-4.7% בשנת 2019 ל-9.8% מעשנים יומיים ב- 2022.

בנוסף, מצביעים אירגוני המאבק בעישון על הנזקים הבריאותיים הקשים שסיגריות אלקטרוניות גורמות. “מחקרים וידע שהצטברו בשנים האחרונות מגלים שמרבית הסיגריות האלקטרוניות מכילות ניקוטין, אשר מעבר להיותו ממכר, עלול להזיק להתפתחות המוח, במיוחד בקרב בני נוער וצעירים”, הדגישו הארגונים.

הארגונים דורשים משר האוצר לאשר בדחיפות את צו המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות ולהימנע מהצפת השוק במוצרי עישון זולים ונגישים לילדים, בהתאם למדיניות מדינת ישראל והצהרותיה בפני בית המשפט העליון. “אין כל בסיס להמשיך ולהימנע מהטלת מס דומה גם על סיגריות אלקטרוניות בכלל וסיגריות אלקטרוניות חד פעמיות בפרט, במיוחד לאור התעצמות השימוש במוצרים אלה בתקופה האחרונה”, כתבו.

כתבה ראשית