אלפים בפסטיבל קולנוע שומרון השני

אלפים בפסטיבל קולנוע שומרון השני

25 סרטים ישראלים הוקרנו בפסטיבל קןלנוע שומרון מתוכם 9 של קרן קולנוע שומרון בסרטים גם על החיים לצד הפלסטינים ועל חלוצי ההתיישבות. הפסטיבל העניק תעודת הוקרה ליוצר הסרט “בחורים טובים” ראש מועצת שומרון ויו”ר הקרן יוסי דגן: “לראשונה במה תרבותית לקול ההתיישבות שהושתק”

פסטיבל קולנוע שומרון השני יצא לדרך וכלל הקרנת 25 סרטים ישראלים בחגיגת תרבות של 4 ימים, מתוכם 9 סרטים תיעודיים קצרים של ‘קרן קולנוע שומרון’ – שנוצרו בהנחייתם של איתי אשר והמנהל האמנותי של הקרן הרב מרדכי ורדי – ושמלווים דמויות ייחודיות בנוף ביו”ש ובין השאר כוללים סרטים העוקבים אחר היחסים המורכבים בין המתיישבים לפלסטינים.

באירוע המרכזי של הפסטיבל בו הוקרן הסרט שובר הקופות “בחורים טובים” של “יונייטד קינג” הפתיע יו”ר הקרן יוסי דגן את יוצר הסרט והמפיק השותף שלו יקי רייסנר והעניק לו על הבמה תעודת הוקרה מטעם הפסטיבל על פועלו לקידום הקולנוע הישראלי.

תסריטאי ומפיק הסרט יקי רייסנר התרגש מהמחווה ואמר: “אני גאה ושמח לראות את הסרט הזה כסרט הכי מצליח השנה בכלל  בקולנוע הישראלי, זהו כבוד גדול עבורי שסרט שהוא נקי הופך לכ”כ מצליח. הדבר הזה מוכיח שהאיכות קובעת ולא דברים אחרים, וטוב שכך”.

ד”ר עליזה לביא יו”ר מועצת הקולנוע בירכה את יוצרי הקולנוע של יהודה ושומרון ואמרה: “יש כאן יצירה תרבותית חדשה, סוחפת, שמביאה קולות חדשים לקולנוע הישראלי. אין דבר חשוב מלגוון ולאפשר. אנחנו כמועצת הקולנוע נמשיך לפעול לחיזוק הקולנוע הישראלי ולהגדלת תקציב הקולנוע למען התרבות הישראלית”.

קרדיט תמונה: אליחי מנחם.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בירך את יוצרי הקולנוע ובאי הפסטיבל ואמר: “זו הפעם הראשונה שבה אנחנו רואים על המסך הגדול את חיי המתיישבים ביו”ש, כפי שהם מצטיירים בעיני יוצרי הקולנוע תושבי האיזור, ולא עי יוצרי קולנוע שמגיעים מתל אביב לספר על חיינו כאן. זו בשורה ענקית ומשמעותית בעולם התרבות, זכותו של כל אדם או איזור להיות זה שמספר את סיפורו והנה זה קורה כאן עם סרטים נפלאים של הקרן, שמדברים על הכל בלי חשש ובלי פילטרים”. עוד אמר דגן בהתייחס לקריאות לחרם כנגד הפסטיבל והקרן בחודשים האחרונים: “האירוע הזה הוא הוכחה נוספת לכך שמדיניות החרם נכשלה. לא יסתמו לנו את הפה ולא יעצרו את היצירה התרבותית כאן”.

אסתר אלוש מנכלית הקרן:  “לפני 4 שנים חלמנו חלום להביא קול אחר, ייחודי לקולנוע הישראלי, להצמיח יוצרי קולנוע מהשטח מתוך יהודה ושומרון הנה הערב אנחנו זוכים לראות את החלום מתגשם, זהו צעד נוסף בדרך לפריצה תרבותית אמיתית מיהודה ושומרון”.

הפסטיבל התקיים עי אגף ישובים ומתנס של המועצה האזורית שומרון, בין סרטי הקרן שהוקרנו בפסטיבל היו גם סרטים תיעודיים קצרים שהציגו את היחסים המורכבים בין המתיישבים באיזור לבין הפלסטינים, בין השאר סרטו של אברהם שפירא מיצהר על מתיישב מגוש עציון שמופיע בלהקה אנדלוסית עם פלסטיני מבית לחם”.

סרטו של יוצר הקולנוע יוחאי חדד המתעד מציל פלסטיני מיריחו שלמד לדבר יידיש ומתבל את דבריו באמרי תורה בחוף ים המלח, כדי לתקשר עם הקהל החרדי שמגיע להתרחץ במקום.

רוב מוחלט של סרטי הקרן הוקדש ליצירה נשית על נשים ביו”ש. סרט. של מוריה יאיר מנווה צוף על אשה שהקימה חווה מבודדת בשומרון וההתמודדות שלה עם גידול בנה. סרטה של חן קליין מיצהר על גיורת המתגוררת ביצהר ונסיונותיה להשתלב על רקע געגועיה לכריסמס, סרטה של אלישבע גינזבורג על מתיישבת תושבת בת עין שמקדישה את חייה לנגינה בנבל לחולים סופניים וההתמודדות שלה עם מותה של אחת החולות אליה התחברה ערביה מירושלים ועוד ועוד.

חדשות שומרון חינוך ותרבות כתבה ראשית