אטרקציות לחגיגת בת מצווה דתית

אטרקציות לחגיגת בת מצווה דתית

ביהדות נהוג שבנות מגיעות לגיל שבו יש להן דעת בגיל 12, בניגוד לבנים שמגיעים לכך רק כאשר הם בני 13 שנים. בשל כך הן מיום זה הן מחוייבות במצוות- חלה עליהן האחריות המלאה על עולמן הרוחני וקיום המצוות שלהן. זהו יום מרגש שמציין את הגעתן לבגרות וצמיחתן הבאה לידי ביטוי באחריות שמוטלת עליהן.

כאשר מדובר בבן, חוגגים את בר המצווה בדרך כלל בעלייתו לתורה בבית הכנסת, לעיתים בקריאת הפרשה, ובהנחת התפילין החדשות שהוא מקבל. אלו הם טקסים מסורתיים ומצוות אקטיביות בהן מחוייב הבן מיום הגיעו לגיל מצוות. אצל בנות הדבר שונה. מאחר והן אינן מחוייבות בהרבה מצוות אקטיביות אין להן סימבולים מעשיים לשינוי שחל ביום זה. לפיכך, לאורך ההיסטוריה לא נהגו לציין את יום בת המצווה באופן מופגן כל כך, אלא רק באופן מינימלי וצנוע יותר, כמו לבישת בגד חדש וברכת “שהחיינו” עליו.

בשנים האחרונות, לאור שינויים רבים שחלו בעולם, החלו לחגוג את בת המצווה באירוע מקביל לכך של הבנים. זוהי תנועה שהחלה בעיקר בקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות שהינן פמיניסטיות יותר אך חדרה פנימה והיום נהפכה לקונצנזוס גם בקהילות אורתודוכסיות ושמרניות.

איך חוגגים בת מצווה?

את בת המצווה חוגגים גם בעולם החילוני. שם נהוג לחגוג במסיבות באולמות או במועדונים. יש רבות החוגגות במסיבת בריכה, או באטרקציות רבות המיועדות לכך. בין האטרקציות הללו ניתן למצוא מפלי שוקולד, הפעלות של גיבורות על, נסיכות, או תחביבים אחרים שאהובים על כלת האירוע. כמו כן ישנם אביזרים רבים הנפוצים באירועים כאלו- מראות סלפי, קירות גרפיטי, מסך ירוק, משחקים מסוגים שונים, בלונים ענקיים, מתנפחים, פינת איפור, צייר קומיקס ועוד… אירועים אלו הינם בדרך כלל רבי משתתפים ומושקעים, ועלותם בהתאם.

איך חוגגים בת מצווה דתית?

אירוע הבת מצווה כפי שנהוג בעולם החילוני לא תמיד מתאים למשפחות דתיות. ריקודים מעורבים, מסיבת בריכה, דמויות מסרטים ועוד אינם הולמים אנשים המנהלים חיים בעלי ציביון דתי. אולם, ישנן אפשרויות רבות אחרות בהן חוגגים את בת המצווה, באופן מותאם למשפחה שגם מעביר את עוצמת היום ומשמעותו, שהינה הגעת הבת למצוות.

בעולם הדתי כמו גם החילוני, נהוג מאוד לעשות בוק לבת מצווה. הבוק מנציח את הבת בשלב זה בתהליך ההתבגרות שלה, ומשקף אותה, את אופייה ואת תחביביה. בנוסף לכך הוא גם מעמיד אותה במרכז, ומעצים את תחושות הנשיות והצמיחה המתפתחות שלה, יחד עם אופייה הייחודי.

אפשרות נוספת היא לערוך טיול במקום הקשור לבת או בהדרכתה. כך המוזמנים חווים באופן מיוחד צד אחר באישיותה ומקבלים דרך הרגליים את היכולת שלה לבטא את עצמה והייחודיות שלה. משפחות רבות נוהגות לקיים אירוע באולם – בין אם אולם צנוע של בית הכנסת ובין אם אולם אירועים, שבו נהוג שהבת אומרת דרשה המבטאת את לימודה התורני וחיובה בעול מצוות. באירועים אלו נוהגים גם לרקוד (בדרך כלל בהפרדה בין גברים לנשים) ולשמוח עם כלת השמחה.

באופן כללי, ישנן אפשריות רבות כיצד לחגוג את בת המצווה לנערה דתייה. אומנם ישנן מגבלות מסויימות, אך מתוך חיבור דווקא לערך היום הזה ומשמעותו העמוקה עבורה ניתן לחגוג באופן מיוחד וחגיגי לא פחות.

תיירות ונופש