עסק עצמאי והיריון – זה כן הולך ביחד

עסק עצמאי והיריון – זה כן הולך ביחד

הקמת עסק קטן מלווה בחשש ופחד מפני העתיד אך גם בהתרגשות עצומה לקראת שינוי הסטטוס בחיים והמעבר למעמד של עצמאי. במקרים מסוימים נשים מקימות עסק עצמאי מכורח הנסיבות ומאילוצים שונים כמו צורך להגדיל הכנסה, פיטורים מהעבודה בגלל הריון, הרצון לגדל את התינוק בבית בסביבה חמה ותומכת ולא בגנים פרטיים וכו’.

כיצד נשים בהריון מצליחות להקים ולנהל עסק עצמאי? האם באמת אפשר לשלב בין תקופת ההריון לעבודה בעסק קטן ועצמאי? מי דואג בעסק ומי אחראי לזכויות הסוציאליות של העצמאית ההרה? כל זאת ועוד בכתבה שהכנו עבורכם, ובעיקר עבורכן.

שילוב בין הריון לניהול עסק עצמאי

לא מעט נשים בישראל הן בעלות עסק קטן או בינוני, וביניהן ניתן למצוא נשים בהריון הנאלצות להתמודד עם אתגרים נוספים בגלל הקושי התפקודי שנובע משינויי הורמונים, צמיחת הבטן והעלייה במשקל, הצורך להגיע לבדיקות במהלך שעות העבודה ועוד. למרות האתגרים הרבים הניצבים בפני נשים עצמאיות בהריון יש עצמאיות שמוכיחות כי הדברים הולכים טוב יחדיו וניתן לנהל עסק גם בתקופת ההריון וגם אחרי הלידה.

אילו זכויות מגיעות לעצמאיות בהריון?

ישנם הבדלים משמעותיים בין הזכויות המגיעות על פי חוק לנשים שכירות בהריון ולאחר הלידה בהשוואה לזכויות המגיעות לעצמאיות בהריון ולזכויות המגיעות להן לאחר הלידה. חשוב לדעת כי הזכויות של נשים עצמאות בהריון אינן מעוגנות בחוקים (למשל חוק שוויון זכויות בעבודה) ובהסכמים קיבוציים שונים, ולמעט העובדה שלא ניתן לפטר אותן מאחר והן עצמאיות, הנשים בעצמאיות בהריון נפגעות לא פעם ברמת ההכנסה שלהן ככל שההריון מתקדם וגם לאחר הלידה.

לנהל עסק עצמאי מהבית. צילום: עומר לופז, unsplash

הזכויות המגיעות על פי החוק לנשים עצמאיות בהריון הן קצבה חודשית לנשים החייבות בשמירת הריון, דמי לידה המהווים מעין גמלה שמחליפה את השכר של העובדת במהלך חופשת הלידה בכפוף לתנאים שנקבעו על ידי המוסד לביטוח לאומי ומענק לידה חד פעמי.

ראוי לציין כי שכירות זכאיות לזכויות רבות בתקופת ההריון, לדוגמה דמי מחלה בגין בדיקות כמו דיקור מי שפיר ובדיקות הריון נוספות, והשכירות מקבלות עד 40 שעות לבדיקות ההריון הנדרשות לעומת עצמאיות שאינן זכאיות לדמי מחלה ולפיצוי כלשהו.

חישוב דמי לידה

עצמאית יכולה להיות זכאית לדמי לידה כל עוד היא עומדת בתנאים הבאים:

  • העצמאית שילמה דמי ביטוח לאומי במשך 10 חודשים מתוך 14 החודשים לפני חופשת הלידה, או שהיא שילמה במשך 15 חודשים מתוך 22 חודשים לפני יציאתה לחופשת לידה.
  • תשלום דמי ביטוח לאומי במשך חצי שנה לפחות מתוך 14 חודשים לפני היציאה לחופשת הלידה.

במוסד לביטוח לאומי מחשבים את דמי הלידה לעצמאיות לפי הדוח השנתי של השנה הקודמת, כלומר מחשבים את סף ההכנסות לשנת המס החולפת ומחלקים את הסכום ב-12 חודשים לצורך חישוב דמי הלידה החודשיים לאישה העצמאית.

התמודדות בתקופת ההריון

כדי לנהל את העסק היטב גם בתקופת ההריון, ובמקביל לבדיקות, לכאבים, לחוסר הנוחות ולשאר תסמיני ההריון, מומלץ להשקיע באוטומציה בעסק, להגדיל את ההכנסות לפני היציאה לחופשת לידה, למצוא עובדת חלופית לתקופה בה יוצאים לחופשת לידה ולמספר שבועות לאחר הלידה, ויש לקבל החלטות עסקיות חשובות מבחינת מלאי, מבצעים ועוד. כדאי לעבור בעסק לתוכנות ניהול אינטרנטיות כמו תוכנת הנהלת חשבונות הכוללת הוצאת חשבוניות מס וקבלות דיגיטליות, ובאמצעות התוכנה ניתן לשלוט מרחוק בעסק, לעקוב אחר הביצועים ותזרים המוזמנים ולהמשיך לנהל את העסק גם בתקופה המאתגרת של השליש האחרון ולאחר הלידה.

נשים