30,000 איש הגיעו לחברון לציון שנת היובל לשחרור יהודה ושומרון

30,000 איש הגיעו לחברון לציון שנת היובל לשחרור יהודה ושומרון

באירוע ענק ברחבת מערת המכפלה ציינו היום את פתיחת שנת היובל למלחמת ששת הימים ולשחרור לב הארץ. בהשתפות הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, ראש מרכז ישיבות בני עקיבא הרב חיים דרוקמן, השרה איילת שקד, השר אורי אריאל, סגן השר איוב קרא, סגן השר הרב אלי בן דהן, וחברי הכנסת בצלאל סמוטריץ, שולי מועלם, אורן חזן, ניסן סלומיאנסקי, הרב מנחם פליקס מראשוני המתיישבים, גואל הקרקעות משה זר, אבי רואה יו”ר מועצת יש”ע ועוד.

כשלושים אלף אנשים השתתפו היום (שני) באירוע ענק ברחבת מערת המכפלה, ומילאו את העיר חברון במטיילים. בפתיחת ההופעה נערכה עצרת לציון שנת ה50 למלחמת ששת הימים ולשחרור יהודה ושומרון. את העצרת הנחה נעם ארנון דובר הישוב היהודי בחברון.

יובל לשחרור יהודה ושומרון.צילום אוריה הלר
יובל לשחרור יהודה ושומרון.צילום אוריה הלר

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו : “הקהל הקדוש שנאסף כאן כדי להתחיל את תחילת שנת היובל לשחרור יהודה ושומרון. אנו מדגישים היום שאנחנו עומדים כאן בעיר האבות ליד ציונם של אבות ואמהות האומה כשבבוקר עמדתי ליד שריד בית המקדש. ובדרך לכאן עברנו ליד ציונה של רחל אמנו ואמרנו לה “מנעי קולך מבכי… ושבו בנים לגבולם”. ואחר כך באנו לכאן לציין את שנת החמישים, חמישים שנים שאנו כבר יכולים לחזור, והפעם זו חזרה מלאה כי הפעם לא צריך לעמוד במדרגה השביעית כדי להתפלל לאבא ואמא. כשם שזכינו לכך כן נזכה לחזרה מלאה וליישוב עם ישראל בארצו אמן ואמן”.

הרב חיים דרוקמן שליט”א: “אנחנו בחברון, חזרנו הבייתה. כפי שאמר הרב הראשי – ושבו בנים לגבולם. אני חייב להגיד לכם זכיתי להשתתף בסדר הראשון בחברון המשוחררת. וכשהלכנו בבוקר מקצה חברון למערת המכפלה בשירה ובריקודים עם ספר תורה ביד בכל החלונות של העיר חברון היו עדיין דגלים לבנים שנה אחרי שחרור חברון. נסענו אז לחברון באוטובוסים של ערבים ולא פחדנו, לא הייתה שום תחבורה אחרת. איך המציאות הזאת השתנתה? כי התחלנו לדבר על שטחים. לא אמרנו בפה מלא – חזרנו הביתה, חזרנו לאבות, חזרנו לאמהות. חזרנו למקום בו התחיל עם ישראל את חייו. חזרנו הבייתה. אילו היה ברור לכולם שחזרנו הבייתה כל המציאות שלנו הייתה אחרת. חברון זה היסוד לכל ההתיישבות ביהודה ובשומרון, מכאן יצאו כל הגרעינים, מכאן זכינו ל”ושבו בנים לגבולם” במקומות אחרים. ואנחנו צריכים לדעת באמונה שלמה שחזרנו הבייתה. נכון, יש בעיות אך אנחנו נתגבר על הכל בעזרת ה’, כי כל הדברים הם חולפים, אך עם ישראל הוא נצחי ותורת ישראל היא נצחית וארץ ישראל היא נצחית והקשר ביניהם הוא נצחי. ”

שרת המשפטים איילת שקד: ” אני בטוחה שבעיר הזאת ימשיכו לגור יהודים, כמאמר הסיסמה, “מאז ולתמיד”. הרוח הזאת, שהובילה אתכם להתיישב בעיר האבות, התיישבות שעוררה קנאה בלבבות אחרים, שעלו על גבעות אחרות, והקימו בהם יישובים חדשים, בעפרה וסבסטיה, בכפר עציון ובאלון מורה, היא זו שתוביל אותנו, שלוחכם בכנסת ובממשלה, לתת לכם גב ולעזור לכם לממש את החזון המדהים הזה, חזון ההתיישבות. אני לא יכולה להבטיח לכם שלום. אני רק יכולה להבטיח שאעשה כל מה שבכוחי, על מנת שאזרחי המדינה כולה, יביטו בכם בעין טובה. כי יש כל כך הרבה טוב בהתיישבות היהודית בעיר הזאת, שהחזירה אותנו לנקודת ההזנק ההיסטורית שלנו בארץ הזאת, שהייתה חלוצה לפני המחנה, שהתוותה את החזון הציוני העכשווי, שדרבנה אנשים אחרים לצאת ולהתיישב, שיש בה גיבורים וגיבורות, וחסד מקיר לקיר, שכל קניית בית בה הוא לא מעשה נדל”ני, אלא אידיאולוגי, שאוהבים בה באמת את עם ישראל.”

שר החקלאות אורי אריאל: ” אנחנו מצדיעים לתושבי חברון ולראשי חברון שמקדמים אותנו ברכישת בתים באומץ לב יוצא דופן. אנחנו נשבעים לעזור ולקדם את חברון ולהביא אותה לבנייה ולפיתוח ולשגשוג.”

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן: ” היום, אחרי 50 שנה אנחנו צריכים לעלות קומה נוספת, לא רק בשחרור מעול זרים אלא בחיבור יהודה ושומרון כחלק ממדינת ישראל והחלת הריבונות על יהודה ושומרון ולהתחיל כאן מחברון”

סגן השר איוב קרא שהגיע במיוחד מאירועי חג יתרו של הדרוזים אמר: ” באתי לומר לכם שבלעדיכם שום דבר לא זז בחברון ובכל מדינת ישראל. אתם כאן מחזקים את הביטחון של ישראל. נמשיך יחד לשמור על מדינת ישראל לדורי דורות ולנצח נצחים” . איוב קרא דיבר גם בערבית בפניה לתושבי חברון: “ישראל היא מדינה דמוקרטיה, רק היא תדאג לזכויות שלכם ושל אחיכם. הרשות הפלסטינית לא תן לכם שום ישועה, אנחנו יחד נוכל לחיות בשלום. רק בשליטה ישראלית תקבלו את זכויותיכם. בלי ישראל יגיע לכאן דעאש”.

בצלאל סמוטריץ’: “פסח חג חירות אמיתי שבא מצדקת הדרך שזה שלנו, שירשנו מריבונו של עולם. מדינת ישראל צריכה את הביטחון העצמי הזה, היא צריכה את החירות הזאת. מיסדי חברון – מהמקום הזה תצא בשורה גדולה של בטחון עצמי בצדקת הדרך”.

חה”כ שולי מועלם רפאלי: “לעמוד לפני מערת המכפלה כאישה יהודיה בדור של גאולה זאת המהות של הדיבור שלי כאן. גם האמהות שקבורות כאן וגם הנשים שהובילו את הישוב היהודי בחברון הם הכח של כולנו לעשות את השינוי המתבקש. שנתחיל את השינוי בתודעה – את השינוי בשיח – מתחילים לדבר מהיום והלאה על שיח של גאולה. בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ובזכותן נגאל גם עכשיו”.

חה”כ אורן חזן: “היה זה בן גורון שאמר “נעשה משגה אם לא נאכלס את חברון”, אני רוצה לקרוא לראש הממשלה – הבתים בחברון הם לא בתי מריבה הם בתי שלום. הגיע הזמן לאכלס את יהודה ושומרון. ולחבורת השכנים שרוצים את רעתנו אנו רוצים לקרוא בקול גדול – עם ישראל חי”.

חה”כ ניסן סלומיאנסקי: “יצאנו ממצרים החיפזון. מה בחיפזון? כי מגיע הרגע שצריך לקבל החלטה ולעשות. מי שלא מקבל החלטה נשאר במצרים . ראש ממשלתנו צריך להפסיק את ההקפאה על התכנון ביו”ש צריך להפסיק את ההקפאה על יו”ש ולהחיל את הריבונות על יו”ש. כדי שחס ושלום לא נחמיץ את השעה הזאת”.

חה”כ מוטי יוגב: ” מאז התחילה ההבטחה “לך אתננה ולזרעך” ועד היום ממשיכים מתיישבי חברון את הזכות להתיישב כאן. כולנו מצדיעים בהיותם שליחים של כל עם ישראל ובהיותם מחזיקים את כל השורש של כולנו. מכאן יוצאות גם חגיגות שנות ה50 שנה להתיישבות – שנת תשע”ז – תהא שנת עוז”.

מנכל הישוב היהודי בחברון, אורי קרזן: “חג שמח לכולכם ותבורכו על המאמץ להגיע הנה כדי לחגוג את חג החירות הכפול – של עמנו משעבוד מצרים, ושלנו ביהודה ושומרון. במהלך השנים חוסר האמירה של ממשלת ישראל הניבו נרטיב כאילו אנחנו הכובשים וכאילו אנחנו מענים עם אחר. באמת רבותיי – די עם היחס הזה לשטחים כאילו את הכובש. די להרגשה כאילו אתה כובש בבית שלך”.

נעם ארנון דובר הישוב היהודי סיכם את האירוע: “מדובר באירוע ראשון, הסנונית של אירועי שנת היובל. חשוב לשנות את הטרמינולוגיה בשיח הציבורי והפוליטי. מדינת ישראל שחררה את יהודה שומרון ובקעת הירדן מעול של כובש זר ובלתי חוקי. וכך חזר עם ישראל אל לב מולדתו ההסטורית וכיום ברור שבלי יהודה ושומרון אין למדינת ישראל יכולת הישרדות לא במימד הביטחוני ולא במימד הערכי. ברור גם ששלטון ישראלי מעניק את מרב הזכויות לערבי האזור.”

שילה אדלר מנכ”ל מועצת יש”ע אמר: “אנחנו רואים שעם ישראל מגיע לכאן מכל קצוות הארץ ומתחבר לאזור. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לציין את השנה הקרובה כשנת היובל לששת הימים תוך חיבור חבלי המולדת ביהודה ושומרון”.

חדשות שומרון