תיירות ונופש בארץ ובעולם – מה חדש?

תיירות ונופש בארץ ובעולם – מה חדש?

תחום התיירות והנופש קיים ומתפתח לאורך כל שנות ההיסטוריה ונחשב לחי ובועט מתמיד גם בימנו כמובן, בתקופה המודרנית. במחוזותינו אף ניתן בהחלט לומר כי התיירות המקומית והבינלאומית תופסת מקום חשוב ומרכזי בחיי מרבית הישראלים וזאת בשלב סיבות שונות ומעניינות בין היתר:

לא נפתיע אם נאמר כי הישראלי הממוצע הוא טיפוס סקרן למדי שמעוניין לחוות, לתור, להכיר וללמוד; ישראלים רבים הגיעו במהלך השנים מארצות שונות ברחבי הגלובוס ועתה רוצים לחזור ולבקר בהם במסגרת מין מסע שורשים; ישראל כידוע לרוב הינה מדינה שחי היום-יום בה לחוצים למדי והצורך לנפוש ולטייל קיים כל העת; בנוסף כוח ההשתכרות והקנייה של מרבית הישראלים גבוה יחסית והדבר מתבטא גם בהוצאות רבות לצרכי נופש ותיירות בכל שנה ובקרב רבים גם מספר פעמים בשנה.

אי לכך חברות וגורמי תיירות רבים בישראל מזהים ומכירים את הפוטנציאל התיירותי שלנו הישראלים, ומחפשים כל העת יעדי תיירות, נופש וטיול חדשים נוספים. גורמים אלו מעוניינים לחדש ולשדרג את חוויות הנופש של הישראלי והדבר משתקף בפרסום, במבצעי מכירות וגם באיכות הטיולים המוצעים מעת לעת.

תיירות בינלאומית מסביב לגלובוס

התיירות הבינלאומית כיום חובקת עולם יותר מתמיד והישראלים מנצלים זאת ומגיעים כמעט לכל יעד אפשרי מסביב לגלובוס. הסיבות לבחירת טיולי חוץ בינלאומיים הן לרוב אטרקטיביות היעדים, מחירים נוחים/מתאימים, מבצעי מכירות אטרקטיביים וגם הקרבה/מרחק לישראל משחקים תפקיד כאשר מדובר בחופשה עונתית.

בין היתר הישראלים נחשבים לחובבי טיולי ג’יפים, טיולי אקסטרים, טיולי נושאים כמו קולינריה, אומנות, היסטוריה ועתיקות וכדומה. טיולים מיוחדים אלו זוכים לאזכורים וחשיפה מרובה במסגרת מגזינים העוסקים בתיירות, לצד מגזינים המתמחים בנישות שונות כמו אמנות, היסטוריה, עתיקות, אופנה, קולינריה וכדומה. בנוסף מגזינים ועיתונים רבים העוסקים בנושאי עיתונות כללית שיש בהם מדורי חדשות, כלכלה, ספורט ועוד מפיקים חוברות מיוחדות לתיירות, בילוי ונופש. גם שם ניתן למצוא שלל כתבות והמלצות על יעדים שונים ברחבי העולם.

ומה לגבי תיירות מקומית בישראל?

גם התיירות המקומית בישראל חביבה מאוד על מרבית הישראלים כאשר רבים מהם נוהגים לפקוד אתרים שונים לפחות פעם אחת בשנה. מדובר על כל סוגי התיירות, טיולים מאורגנים, רכובים, רגליים, ביקור באתרי מורשת, אתרי נופש ועוד.

עשרות טיולים ונופשים מאורגנים מדי שבוע על ידי מוסדות ציבוריים, מתנ”סים, עיריות, וכן גם על ידי תאגידים, מפעלים, חברות הייטק ועוד. גם טיולים פרטיים מקובלים מאוד במחוזותינו – המידע על כל מבצעי הנופש והתיירות מתפרסם במרוצת השנים בעיתונות הכתובה ובאמצעי מדיה האחרים, הרדיו והטלוויזיה, וכמובן דרך האינטרנט. כל החומרים הפרסומיים, השיווקיים והאינפורמטיביים מועברים לקהל הרחב באמצעות מכשירי המדיה הדיגיטאליים השונים דוגמת מחשבים, סמארטפונים, טאבלטים וכיוצא בזה.

מידע זמין ומזמין ברחבי הרשת

המידע הנפוץ ביותר כיום בתחום התיירות והנופש הינו המידע הדיגיטאלי המתעדכן כל העת ברחבי הרשת. השימוש באינטרנט נמצא בעלייה מתמדת בשנים האחרונות בזכות כמות המשתמשים והמפרסמים, ולא פחות מזה, כמות המומחים המספקים שירותים בתחום – בניית אתרים וקידומם, העברת מידע ומסרים דרכם, וכן, מכירות מקוונות, פורומים, קבוצות מידע ועוד. גם מנועי חיפוש המובילים דוגמת גוגל, הרשתות החברתיות כמו פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם, טוויטר ואתרי אינטרנט רבים העוסקים בעדכונים וחדשות בנושאי תיירות ונופש תורמים את תרומתם להעברת מידע נגיש וחיוני בכל הנוגע לעולם התיירות והנופש.

הפקת עלונים, חוברות עיתונים ומגזינים קלה יותר בזכות המהפכה הדיגיטאלית והאינטרנט. הכול נעשה נגיש יותר בסיוע שלל האמצעים הדיגיטאליים הקיימים. אפליקציות רבות נוצרות לטובת העברת מסרים בתחום התיירות על ידי חברת העוסקות בתיירות לגווניה חברות נסיעות ותעופה לצד רשתות בתי מלון וצימרים אשר מדפיסות מגזינים ויוצרות אפליקציות לצרכי פרסום תיירותי. מידע רב מועבר גם על בסיס קבוע על ידי משרד התיירות והרשויות המוניציפאליות המובילות המעודדות תיירות פנים וחוץ לשטחן בעונות המתאימות.

יעדי תיירות חדשים ומבוקשים

יעדי התיירות “החמים” עבור הישראליים משתנים ומתעדכנים כל העת משנה לשנה. אמנם בארץ ירושלים, תל אביב, ים המלח, אילת והצפון היו תמיד יעדים מבוקשים אבל לצד אלו בשנים האחרונות צצו יעדים חדשים ומושכים לא פחות – תיירות לשטחי יהודה ושומרון, תיירות בעקבות משוררים וסופרים, תיירות בעקבות לוחמים ואתרי לחימה ועוד. בטיולים אלו משלבים לעיתים “חדש” וגם “ישן” כדי ליצור תמהיל מעניין ואטרקטיבי לכל אחד.

יעדי התיירות החדשים לחו”ל כוללים בשנים האחרונות תיירות לקוטב הצפוני והדרומי, איסלנד, לפלנד, לארצות מזרח אירופאיות שהיו קומוניסטיות בעבר (רומניה, פולין וכו’) ופתחו שעריהן בעשור האחרון יותר ויותר לתיירות חוץ וגם מדינות מזרח אסיה הרחוקות כמו וייטנאם וקמבודיה. לצד אלו ישראלים רבים מרבים יותר יותר ולבקר במדינות מסוימות באפריקה כמו זנזיבר ואתיופיה שעלו לאחרונה על מפת התיירות הישראלית. כל אלו נפתחו בשנים האחרונות למערב בצורה דרמטית ועתה הן משדרגות את תשתיות התיירות שלהן לאין ערוך.

צילום pixabay
תיירות ונופש