דני קושמרו באריאל: “אתה צריך להיות ממלכתי בעידן שהממלכתיות הולכת ואובדת”

דני קושמרו באריאל: “אתה צריך להיות ממלכתי בעידן שהממלכתיות הולכת ואובדת”

באירוע ‘מפגשים עם התעשייה’ בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל בו רואיינו דני קושמרו, אבי וייס ותמר אלמוג. המפגש התקיים בהנחיית פרופ’ רפי מן והסטודנט ירום פישר.

“לנתניהו נוח מאוד להגיד שהתקשורת רוצה להפיל את הממשלה שלא באמצעות הקלפי, אך החקירות שלו, לא התחילו, לצערי, בכלל מתחקיר עיתונאי, אלא מחקירות משטרה. חצי שנה חיכינו עד שחשפנו את החקירות”, כך אמר השבוע אבי וייס, מנכ”ל חברת החדשות בשיחה עם סטודנטים בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל.

לדברי וייס כבר ביוני 2016 שמע מהפרשן אמנון אברמוביץ כי “יש חקירה נגד ראש הממשלה” אך לא ידוע לו במה מדובר. רק בחלוף כחצי שנה, כאשר נודע לאברמוביץ כי מדובר בחקירה הנוגעת לקבלת מתנות, בהן סיגרים ושמפניה, הוחלט לפרסם זאת. שבועיים אחרי פרסום הידיעה הראשונה היו בידי הכתב גיא פלג תמלילים הנוגעים לחקירה ואלה שודרו. “יותר מחצי שנה שתקנו, אבל העובדה הזו לא משנה לנתניהו”, אמר וייס.

תקשורת. צילום באמצעות pixabay

וייס, ועמו דני קושמרו, מגיש החדשות ו”אולפן שישי”, ותמר אלמוג, פרשנית המשפט ומגישת חדשות השבוע ב”כאן 11″ התארחו בתוכנית “מפגשים עם התעשייה” בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל. בהתייחסו לנתניהו אמר קושמרו: “בסופו של דבר הוא האיש שהכי משפיע על החיים שלנו והוא טוען שאנחנו רודפים אותו – אבל הוא לא מוכן להתראיין”. עם זאת אישר וייס כי נתניהו משוחח אתו ועם כתבים ופרשנים. בתשובה לשאלה מה תדירות השיחות שמקיים עמו נתניהו השיב מנכ”ל חברת החדשות: “לא יותר ולא פחות מראשי ממשלה אחרים”.

לדברי שלושת אנשי התקשורת מהדורות החדשות בטלוויזיה עברו שינוי דרמטי, כתולדה מהמציאות שבה רוב הצופים כבר קיבלו מידע רב על אירועי היום באמצעות התקשורת החדשה. “הצופים שמתכנסים כל יום בשמונה, כבר קיבלו פושים לנייד כל כמה דקות, ועיינו בחדשות בכמה אתרים במקביל, ולכן הג’וב שלנו הוא לסדר את המידע ולהציג להם מה חשוב ומה המשמעות” אמר וייס. לכן לדבריו יש חשיבות רבה לפרשנים היושבים באולפן ומנתחים את החדשות, וכן למידע בלעדי.

לדברי אלמוג הפרשנים לא רק מביעים את הערכותיהם דעותיהם באולפן אלא מביאים מידע נוסף וגם מעניקים משמעות למה שקרה היום, ולמה שעשוי לקרות בהמשך. לדברי קושמרו המגמה הבולטת של שילוב כתבים ופרשנים באולפן היא נכונה, אך יש לזכור תמיד כי המידע הוא לב העבודה העיתונאי. “המטרה של התקשורת היא למצוא את הליקויים והבעיות. גם אם זה לא משרת את דעותייך הפרטיות. המחמאה הכי גדולה היא כששואלים אותי מהן דעותיי הפוליטיות’. אתה צריך להיות ממלכתי בעידן שהממלכתיות הולכת ואובדת”, אמר קושמרו.

על המחויבות שעלולה להיווצר בין כתב למקורות מידע בכיר המספקים לו מידע אמרה אלמוג: “בתור עיתונאי, אתה לא סופר אף אחד. אתה מחויב אך ורק לאמת שלך ולצופים שלך”.

משתתפי הדיון דחו בתוקף את הטענות הנשמעות בדבר “פייק ניוז” – חדשות כוזבות המיוצרות כביכול על ידי ארגוני תקשורת. “זה שקר גדול!”, אמר קושמרו. “אנחנו מקפידים במיוחד לא לשדר דברים שהם לא נכונים. הבעייתיות מתחילה מכך שלא תמיד מה שאומרת לנו בהנהגה הוא נכון”.

וייס דחה את הטענות על העדר איזון פוליטי בין הכתבים והפרשנים באולפן חברת החדשות. “כל כתב מביא את עצמו ולכן יש גיוון גדול בחברת החדשות שלנו וגם במהדורות של הערוצים הגדולים, עשר וכאן. אנחנו חברות חדשות נקיות. אני ושאר המנכ”לים לעולם לא נגיד לאנשים מה לומר, ולכן אני צריך שיהיה מגוון דעות”. הוא הביא לדוגמה את השידור לאחר הודעתו של הנשיא טראמפ על הכרת ארה”ב בירושלים כבירת ישראל.  “מצד אחד היה ערד ניר שאומר ‘אל תתלהבו’ ומהצד השני עמית סגל שאומר ‘יום חג לעם-ישראל'”.

בהתייחסו להבעת דעות אישיות של כתבים ופרשנים בציוצים בחשבונות הטוויטר האישיים שלהם, אמר וייס: “אני לא תמיד שמח מכל הציוצים של כתבים בחברת החדשות. אבל כמו שאני לא יכול להעיר להם אם הם לא יתנהגו יפה בסופרמרקט, אני לא יכול לעשות את זה גם ברשתות החברתיות. אבל אני כן מצפה מהם להתנהגות נאה כי הם הפנים שלנו”.

חדשות שומרון כתבה ראשית