אושר בטרומית: המל”ג תוכל להפעיל את סמכויותיה גם באזור יהודה ושומרון 

אושר בטרומית: המל”ג תוכל להפעיל את סמכויותיה גם באזור יהודה ושומרון 

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק המועצה להשכלה גבוהה (תיקון – מוסדות ישראליים באזור), התשע”ח-2017 של חברי הכנסת שולי מועלם רפאלי ויעקב מרגי

מוצע להחליף את סעיף 28א לחוק המועצה להשכלה גבוהה ולקבוע כי כל מי שהוקנו לו סמכויות לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, יוכל להפעיל את סמכויותיו גם באזור יהודה והשומרון. עוד מוצע לקבוע כי מוסד שההכרה בו אושרה על ידי מפקד באזור יהודה והשומרון לפני תחילתו של חוק זה, יראו אותו כמוסד להשכלה גבוהה שהוכר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה. לבסוף, מוצע לקבוע כי אין בחוק זה כדי לפגוע בהכרה בתארים שהוכרו על ידי המועצה להשכלה גבוהה שהוקמה על ידי מפקד באזור. 

הוראה. צילום באדיבות: pixabay

בדברי ההסבר נכתב: “בהתחשב באופייה של המועצה להשכלה גבוהה כתאגיד סטטוטורי היונק את סמכויותיו ישירות מהחוק ולאור חזקת הפרשנות הטריטוריאלית של חקיקת הכנסת, נהוג לפרש את הוראות חוק המל”ג כבעלוֹת תחולה טריטוריאלית בגבולותיה של מדינת ישראל בלבד. במצב זה המועצה להשכלה גבוהה אינה רשאית להפעיל את סמכויותיה הסטטוטוריות באזורים שבהם לא הוחל המשפט והמנהל של מדינת ישראל, ובכלל זה באזור יהודה והשומרון. 

הדבר הוביל ליצירת מערכות דינים מקבילות העוסקות באסדרתו של תחום ההשכלה הגבוהה, כך שלצד המועצה להשכלה גבוהה הפועלת לפי חוק המל”ג, פועלת באזור יהודה והשומרון מועצה מקבילה – המועצה להשכלה גבוהה (יו”ש) – שסמכויותיה מעוגנות בתחיקת הביטחון של מפקד כוחות צה”ל באזור.

הכפילות הנובעת מקיומן של שתי המועצות להשכלה גבוהה, שכל אחת מהן פועלת במרחב נורמטיבי ובגזרה גיאוגרפית משלה, יוצרת קשיים לא מבוטלים הפוגמים ביעילות אסדרת תחום ההשכלה הגבוהה של אזרחי המדינה והשוללים יכולת להסדיר את התחום באמצעות הוראות הנסמכות על מדיניות אחידה וראייה משותפת.

מטרת החוק המוצע היא להרחיב את תחום תחולתו של חוק המל”ג לעבר אזור יהודה והשומרון ובכך לאפשר לרשויות הישראליות המוסמכות להסדיר את תחום ההשכלה הגבוהה בכללותו.”

ח”כ מועלם רפאלי: “פיקוח המל”ג על כל המוסדות האקדמיים נכון הן מבחינה מנהלית והן מבחינת השיפור האקדמאית שהוא יביא בתוכו. הצעת החוק הזו תאפשר את יעילותה וחיזוקה של האקדמיה במדינה ואת הנגשת האקדמיה לכמה שיותר סטודנטים”

 ח”כ איתן ברושי התנגד: “זו הצעה נוספת שנועדה לטשטש את ההבחנה בין יהודה ושומרון לבין מדינת ישראל. אם היו מביאים את הדיון הזה לאקדמיה העמדה שלהם הייתה שונה. זה עוד ניסיון למנוע את ההתמודדות האמיתית עם שאלת גבולות הארץ. במקום לקבל החלטה היסטורית על גבולות המדינה, הממשלה עושה כל פעם תיקונים קטנים.”

60 תמכו 49 התנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכנסת.

חדשות שומרון כתבה ראשית