קורונריה – הבישול הביתי עולה מדרגה בעקבות הקורונה

קורונריה – הבישול הביתי עולה מדרגה בעקבות הקורונה

שגרה ישראלית בימי הקורונה: התעוררתם לבוקר נוסף בו ערוצי הטלוויזיה משדרים תכניות בישול מסביב לשעון. המקרר איננו מפסיק להיפתח והשאלה: “אימא מה אוכלים?” חוזרת על עצמה לאורך כל היום. יש לכם הרגשה שכולם אוכלים או מבשלים כל היום? אתם לא ממש טועים…

כתבה: אורית חי

כולנו זקוקים לנחמה

תקופות רוויית מתח ואי וודאות מגבירות את הצורך במזון מנחם: מאכלים רוויי פחמימות וקלוריות, המדיפים ריח ביתי ומעוררים רגשות חיוביים וזיכרונות מתקופות נעימות יותר. אם לא התנסיתם בבישול ביתי טרם הקורונה תוכלו ללמוד ולשפר את כשורי הבישול בעזרתם האדיבה של בלוגרים ידועים בתחום המזון המציעים סדנאות בישול אשר יכשירו אתכם להכין ארוחות “הום מייד”.

מרבית הבלוגרים מעלים מתכונים בפייסבוק ובאינסטגרם גם בימים כתיקונם אולם בתקופת הקורונה פרנסתם בתחום המזון נפגעה. מה עושים? חושבים מחוץ לסיר ומוצאים תעסוקה חלופית: לא עוד מתכון שבועי אלה סדנת בישול אינטרנטית.

סמדי בומבה מוכרת לחובבי הבישול כמי שהשתתפה בתכנית הטלוויזיה “מאסטר שף”. כאישה אנרגטית הרגילה לבשל באירועים חברתיים ועסקיים, להתראיין בכלי התקשורת ולהעלות מתכונים באתרי בישול, מצאה עצמה סמדי בחל”ת והחליטה להעלות תכנית בישול באינסטגרם. בתכנית “יום בחייה של סמדי בומבה בחל”ת”, היא מלמדת את הצופים להכין תבשילים ביתיים מתובלים בהומור ובמוסיקה מזרחית.

חושבים מחוץ לסיר

בתקופה בה ישראלים רבים מוצאים עצמם ללא פרנסה וענפים רבים אינם פעילים, הבישול הביתי הופך למקור פרנסה נוח ורווחי.

יותר ממאה בשלנים חובבים, שרובם מעולם לא עבדו בתחום, משווקים כיום את המטעמים הביתיים שלהם דרך אתר יאמי. רובם התחילו ללא ציפיות וכעת הם מוצאים את עצמם מבשלים ארוחות לעשרות אנשים. באתר מדווחים על זינוק של 82% במספר הזמנות האוכל מתחילת תקופת הקורונה ועל קצב פעילות של כ-13 מיליון שקל בשנה – גידול של יותר מ-50% לעומת השנה שעברה. קצב ההזמנות בראש השנה האחרון הוכפל פי שלושה. בהתאם, מספר הבשלנים גדל ב-46%.

המטבח הביתי הופך למסעדת שף פרטי. צילום: מאט סימור/unsplash

“בלב ובבטן נפתח לי משהו”

כרמלה נחלון סבתא בת 71 מאריאל מספרת כיצד הקימה עסק לכל דבר בתקופת הקורונה: “בשנים האחרונות עבדתי כמטפלת במעון, מידי פעם טפטף לי העניין של הבישול. אני מבשלת מגיל 14 ותמיד אמרו לי שהאוכל שלי טעים. אבא שלי היה עושה פיתות וקובנה ומחלק לאלמנות. העשייה הזו היא מהשורש שלי. בשנתיים האחרונות ניסיתי וזה לא הלך חלק. עכשיו עם הקורונה שאני בבית, נכנסתי לעניין הזה יותר”.

כיצד נערכים להקמת עסק לבישול ביתי?

“יש לי מטבח עשיר בכלים ובאבזרים: שני מקררים, מקפיא ומזווה שלא היה מבייש שלושה מעונות. קרה לי שבקשו ממני ביום שישי בשעה שתיים, להכין ארוחת שבת לאישה חולה, הכנסתי לתנור וכבר הייתה לי ארוחה בשבילה”. אני לא צריכה לתכנן את הדברים מראש כי זה כל הזמן איתי, זה אני”.

אייך התנהל העסק בתקופת הקורונה?

“בהתחלה אנשים חששו מהבטיחות, פחדו להדבק. היום כבר לא פוחדים, מבינים שגם לי חשוב להגן על עצמי ועליהם ומחפשים את זה. יש פריחה של בשלנים ביתיים פה באריאל ולכל אחד יש את המקום שלו”.

באילו אמצעים שיווקת את העסק?

“דרך הרשתות החברתיות והפייסבוק, חשוב גם לספר לאנשים שסובבים אותך שפתחת עסק ולקבל עצות לגבי שיווק. כרמלה מספרת בהתרגשות: “בשבוע שעבר הכנתי מעל 100 מפרומים, עבדתי 3 ימים, לא יכולתי לישון בלילה מרוב התרגשות. נתתי טעימות בסופר ובמרכז המסחרי, ראיתי שמתפעלים ומפרגנים. חלקתי הכול, לא האמנתי בעצמי שזה הולך לי”.

מהם היתרונות בעיסוק בבישול ביתי?

“עבדתי במשך חיי כי הייתי צריכה, היום זה לא כך. היום אני עובדת בשביל ההנאה. במעון יש כללים, חוקים ומנהלת. בבית אני מנהלת את הזמן שלי. אני עושה את מה שאני אוהבת ואם זה מגיע עם פרנסה זה טוב”.

כרמלה נחלון. צילום: פרטי

מה השתנה אצלך בעקבות העיסוק בבישול ביתי?

“אני נהנית ללמוד להכין דברים חדשים שלא הייתי מכינה קודם. ההורים שלי ממוצא תימני ואני מכינה מאכלים שבכלל לא קשורים לשורשים שלי, כמו קובה. בשבועות האחרונים אני פורחת ומתרגשת, אנשים מחפשים ורוצים אוכל ביתי והאנרגיה הזו כיפית. אני עושה בשביל הנפש שלי ואם אני תורמת ככה לחברה אז זה אחלה”.

האם תמשיכי גם לאחר שנצא ממשבר הקורונה?

“אמשיך לעשות את מה שאני אוהבת. אני מתפללת שהקורונה תעבור ושאמשיך להגשים חלום ישן שטייל לי בראש”.

אילו טיפים תוכלי לתת למי שמעוניין להקים עסק לבישול ביתי?

“לא לפחד, זה לא הולך מיד. בהתחלה הרגשתי בושה ופחד לפרסם את עצמי, היום אני כבר מדברת בביטחון ומפרגנת לעצמי. התעוזה באה מהרצון לעשות את זה, בלב ובבטן נפתח לי משהו. זה משאיר אותי בחיים עם ראש פתוח. לא להגיד אני בת 71, זהו אני לא צריכה לעשות כלום, להיפך העשייה מעוררת, נותנת חיים”.

הביקוש לבישול ביתי גובר אך כיצד יראה עולם הקולינריה הישראלי ביום שלאחר הקורונה? האם ענף המסעדנות ישנה את פניו? האם נכין יותר אוכל ביתי או שנחזור להזמנת ג’אנק פוד? מי מהבשלנים הביתיים יישאר בענף ומי יחזור לעיסוקיו הקודמים? ימים יגידו.  

כתבה ראשית תיירות ונופש