צמנט – האם יש משמעות לסוג שבוחרים?

צמנט – האם יש משמעות לסוג שבוחרים?

מה זה בדיוק צמנט ואילו סוגים יש? האם יש משמעות לסוג הצמנט שבוחרים? מהם השימושים העיקריים בסוגי הצמנט השונים ואיך לבחור נכון את חומר המליטה? הכנו עבורכם כתבה בנושא סוגי הצמנט העיקריים והמשמעות לבחירת סוג הצמנט.

צמנט הוא חומר מליטה המשמש בעיקר כבסיס לחומרי הדבקה בענף הבנייה והשיפוצים כמו מלט, בטון וכו’. חומרי מליטה משמשים להדבקה של חומרי בנייה מוצקים, בדרך כלל חומרים מוצקים העשויים ממחצבים. השימוש בחומרי מליטה הוא קדום ובמבנים היסטוריים ששרדו מהתקופה הרומית ניתן למצוא שאריות של  צמנט רומי המבוסס על תערובת של סיד עם חרס טחון דק או אפר עץ או אפר געשי. בעידן המודרני מייצרים את הצמנט בטכנולוגיות חדשניות ומתקדמות והחומר חזק יותר לעומת חומר המליטה ששימש בעבר.

סוגים שונים של צמנט לתעשיית הבנייה

נהוג לאפיין את סוגי הצמנט השונים בהתאם לתקן הישראלי מס 1, התקן הישראלי מבוסס על אפיון סוגי הצמנט לפי התקן האירופאי המחייב EN:197-1:2000, והתקן מחלק את הצמנט המסחרי לפי הרכב התערובת, חוזק תקני שנמדד לאחר 28 ימים ומהירות ההתקשות של החומר. לפי התקן הישראלי והאירופאי יש 5 סוגים שונים של הצמנט המסחרי:

צילום: Pixabay
  • CEM I הידוע בשם צמנט פורטלנד.
  • CEM II הנקרא צמנט פורטלנד מעורב.
  • CEM III הידוע בשם המסחרי צמנט סיגים.
  • CEM IV הנקרא בשם צמנט פוצלני.
  • CEM V הנקרא צמנט מעורב.

יש גם צמנטים מיוחדים שפותחו כדי לספק מענה לשימושים ייחודיים כמו הצמנט הלבן, הצמנט חסין הסולפטים, צמנט אלומיניום ועוד.

בתעשיית הבנייה משתמשים בדרך כלל בשני סוגים עיקריים – צ”פ (צמנט פורטלנד) וצמנט פורטלנד מעורב. כדאי לדעת כי התקן האירופי לצמנטים קובע 27 סוגים שונים, כאשר רק סוג CEM I מכיל קלינקר טהור בשיעור של 95% עד 100%, ובשאר סוגי הצמנט יש תוספים שונים וחומרים ייחודיים.

המשמעות של סוגי הצמנט השונים באה לידי ביטוי באופן השימוש, חוזק החומר, מהירות התקשות החומר, קצב ההידרציה ומאפייני ההתקשרות. החומרים אותם מוסיפים לסוגי הצמנט השונים משפיעים על הבטון ומקנים לו תכונות מיוחדות כמו צמצום הצטמקות החומר, הקדמת חוזק הבטון או עיכוב של חוזק הבטון וכדומה. התפתחות חוזק הלחיצה של הבטון מושפעת ותלויה בסוג הצמנט, ויש לכך השלכות רבות בתחום הבנייה, לכן מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי כאשר בוחרים את הצמנט.

לוחות צמנט בורד

בשנים האחרונות ניתן לראות שימוש הולך וגובר בלוחות הצמנט בורד, בעיקר לוחות מתוצרת המותג האוסטרלי ג’ימס הארדי. הלוחות משמשים לבנייה מהירה של מבני ציבור, מבנים מסחריים ותעשייתיים וגם בענף הבנייה למגורים. הלוחות מתאימים לבניית קירות חיצוניים, רצפות תקרות, מרפסות, קירות פנים, מחיצות ועוד.

 

הכתבה באדיבות חברת רוטנברג – החברה הוותיקה והמובילה בישראל לאספקת חומרי וציוד בנייה, כולל לוחות צמנט בורד, צבעים, חומרי איטום ועוד.

נדל''ן