מעבר חד: המדריך המלא למעבר בין חברות האינטרנט

מעבר חד: המדריך המלא למעבר בין חברות האינטרנט

חיבור לרשת האינטרנט הוא בין השירותים הצרכניים המבוקשים ביותר, מזה לא מעט שנים. מגוון הספקים שזמינים בארץ בתחום זה, מעודד תחרות והוזלת מחירים. לא פחות חשוב – הוא מאפשר לצרכן לבחור בספק שהכי נראה לו או להחליף ספקים. ואכן, לא מעט עושים זאת, בין אם מסיבות של מחיר, מסיבות של איכות שירות או מכל סיבה אחרת. במדריך המעשי הבא, ריכזנו את השלבים העיקריים למעבר מהיר וחלק ככל הניתן:

להיות בטוחים שמעוניינים לעבור

בטוחים שאתם רוצים לעבור? ייתכן למשל מצב של תקלה מתמשכת, שמעלה את רף הכעס ואז מחליטים באופן אימפולסיבי לעבור לספק אחר. האם בחברה אחרת אכן אין תקלות כאלה? או שהן באמת מטופלות מהר יותר? יש גם תקלות שלא באשמת הספק ויש גם ספקים איכותיים, דוגמת itc. כמעט תמיד, מה שגרם לך להתרגז על הספק קרה גם לרבים אחרים ומידע על ניסיונם בנידון זמין באינטרנט. כך שכדאי להתעמק בדברים בנחת ולהחליט באופן שקול.

להבין במה המעבר כרוך

אם החלטתם שאכן אתם בוודאות רוצים לעבור, כדאי להיות מודעים להשלכות השונות עבורכם, בכמה היבטים משמעותיים. מבחינה כספית למשל, האם החברות (חדשה וישנה) ייגבו על חודש מלא או חלקי (יחסי)? כדאי כמובן בכל מקרה לחפש מידע על הספק החדש, שלרוב זמין בקלות באינטרנט. לגבי כתובת האימייל שלכם – אם היא מבוססת על הדומיין של הספק שאתם עוזבים, “חוק ניידות הדואר האלקטרוני” מאפשר לכם לעבור בין ספקים ולשמור את הכתובת הישנה. אם מדובר במעבר ספק תשתית אינטרנט – שימו לב לנושא החזרת הנתב (ראוטר). חשוב להבין ומראש איך אמורים להחזיר אותו ובתוך כמה זמן. חריגה מתנאי ההסכם בנושא זה, עשויה להוביל לגביית קנס.

טיפ: כדאי לבצע מחקר מעמיק על אודות הספקים השונים, ולו כדי לקבל החלטה מושכלת. מוטב להיעזר בביקורות ברשת, וללמוד מניסיונם של לקוחות החברה. פה נעצור לציין את ספק האינטרנט ITC, זאת בשל העובדה שמדובר בחברה שמעניקה שירות למגזר הפרטי ולארגונים גדולים במקביל, והיא מוזכרת לחיוב בלא מעט ביקורות ברשת.

צילום: Pixabay

לתכנן מעבר חלק

רצוי לצמצם אפשרות למצב של חפיפה – תשלום במקביל לשתי החברות. כך גם ההיפך – מצב בו התנתקתם מספק אחד ועדיין לא חוברתם לשני. באופן מיוחד, חשוב להיות ערוך להתחכמויות של הספק שאותו עוזבים: לתעד מהלך עניינים, להקליט שיחות (זה חוקי, כל עוד אתם צד בשיחה). וכמובן, לשמור אינדיקציות לכל דבר שעשיתם (בנידון כמשלוח דואר רשום).

לבקש להתנתק

החוק מאפשר להגיש בקשת התנתקות מספק בכמה אופנים, כולל בפקס, באימייל ובדואר רשום. ללקוחות עסקיים עשויים להיות ערוצים שונים מעט, כמו מספר טלפון של מוקד לקוחות עסקיים. החוק מאפשר לבקש התנתקות גם בטלפון או דרך אתר שמציע שירות ניתוק מהיר מספקים, אבל הנקודה החשובה היא להיות מסוגל להוכיח זאת בהמשך. לכן, רצוי בכל מקרה לבקש ניתוק בעצמכם ישירות ובערוץ קל לתיעוד והוכחה (כולל בקשה בכתב והקלטת בקשה בעל פה). בכל מקרה, חשוב לציין בבקשה כמה שיותר פרטי הזדהות שלכם, כך שלא יוכלו לטעון שהעניין מתעכב או נדחה עקב חוסר בפרטים. לשם כך, מומלץ לבדוק באתר הספק שאותו עוזבים את המידע בנושא התנתקות ולהקפיד לפעול בהתאם לו.

לוודא הכול

חשוב לבדוק ולוודא לגבי כל שלב במעבר ולא רק לסמוך על החברות שמעורבות בכך (כמובן, תוך התחשבות בעיכובים סבירים). אחרי משלוח הבקשה, יש להתקשר ולוודא שקיבלו אותה. אלה כמה דוגמאות להמחשה, מה לא כדאי להניח: “שלחתי, אז הכול בסדר”, “הבטיחו שיחזרו אליי ועוד לא חזרו – הם כנראה רק מתעכבים קצת” “זו חבילה במסגרת השוק הסיטונאי, אז הם כבר יעדכנו את ספק התשתית”. לא בהכרח.

להתאזר בסבלנות

סביר, שהספק החדש ישמח לחבר אתכם בהקדם. לגבי הספק שעוזבים, אם הגדרתם בבקשת ההתנתקות תאריך ניתוק, הוא מחויב לנתק בתאריך זה. אחרת, הוא מחויב לפי חוק לנתק אתכם בתוך שלושה ימי עסקים מקבלת ההודעה. אם ההודעה נשלחה בדואר רשום, החוק מחייב לנתק בתוך שישה ימים ממשלוח ההודעה. החברה אותה עוזבים, עשויה לנסות “להתחכם” עם משיכת זמן. כמו כן, ייתכן שמחלקת שימור לקוחות שלהם תתחיל להתעניין בכם פתאום. ייתכן, שהם אף יציעו לכם הצעה אטרקטיבית חדשה, שדווקא עשויה להפוך את ההישארות אצלם למשתלמת.

צעדים לאחר הניתוק

לאחר השלמת הניתוק מהספק הישן, חשוב לבטל את הוראת הקבע לתשלום (באשראי או בחשבון הבנק). בהמשך, שימו לב אם מגיעות ממנו חשבוניות נוספות, בכדי לוודא שלא מנסים להמשיך ולגבות תשלום לאחר הניתוק. במידה וממשיכות “התחכמויות” כלשהן, כדאי לשקול תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות. חשוב לזכור, שנושא זה מכוסה כיום היטב מבחינת החוק (בין השאר, דרך חוק “ניתוק בקליק” ותיקון לחוק הגנת הצרכן בנושא התנתקות משירותים מתמשכים). כמו כן, בתי המשפט מכירים היטב את ההתחכמויות האלה מצד ספקים.

לסיכום

במקרים רבים, המעבר עשוי להיות פחות או יותר “חלק”. אך בכל מקרה, כדאי למי שעובר לטפל בכך באופן שיטתי ומסודר. לרוב, הדבר לא מסובך יותר מדי והוא ידרוש לכל היותר מעט סבלנות. טיפול מסודר כזה, גם יסייע לכם במבט לעתיד, למקרה שלאחר כמה חודשים תצוץ איזו דרישה מצד הספק שעזבתם לתשלום חוב (לכאורה) וכדומה.

צרכנות