הטבות מס לעצמאים בגין הפקדה סוציאלית

הטבות מס לעצמאים בגין הפקדה סוציאלית

בשנת 2017 הוחלט על פנסיית חובה לעצמאים, לכן המחוקק ביצע לא מעט שינויים בהטבות המס הניתנות לעצמאים המפרישים לחיסכון פנסיוני. בגין הפקדה סוציאלית המדינה מעניקה הטבות מס שונות לעצמאים, כדאי להכיר את הטבות המס ולנצל אותן היטב מאחר ומדובר בהרבה מאוד כסף עבור העצמאי. מידי שנה רשות המסים מפרסמת את תקרת ההפקדה הסוציאלית עבור עצמאים לצורך קבלת פטור ממס הון והטבות מס אחרות. כדאי להתייעץ עם רואה החשבון שלכם לגבי הטבות המס לעצמאים ולנצל אותן בחוכמה, את ההפקדה הסוציאלית אפשר לבצע בסוף השנה.

חובה ההפקדה לחיסכון פנסיוני

החל מינואר 2017 כל העצמאים חייבים על פי חוק להפקיד מידי שנה לחיסכון פנסיוני המבטיח לכם קצבה חודשית לאחר הפרישה מהעבודה. המחוקק החליט על החוק להפקדה סוציאלית עבור עצמאים בגלל שרוב העצמאים בישראל הגיעו לגיל הפרישה מהעבודה ללא פנסיה ומצבם הכלכלי של רבים מהם הוא בכי רע.

על פי החוק החדש משנת 2017 כל עצמאי חייב להפקיד בחיסכון פנסיוני סכום מינימלי המחושב על פי גובה ההכנסה השנתית שלו, וכדי לעודד את העצמאים להפקיד לקרן פנסיה או לחיסכון פנסיוני אחר, המדינה החליטה להעניק הטבות מס אטרקטיביות. העצמאי יכול להפקיד מעבר לסכום המינימלי שנקבע, עד לתקרה הקבועה בחוק.

הפקדה לחיסכון הפנסיוני בסוף השנה האזרחית

רוב העצמאים מפקידים לחיסכון הפנסיוני בסוף השנה האזרחית כדי לנצל את הטבת המס המשתלמת, למרות שניתן להפקיד לחיסכון הפנסיוני מידי חודש, בדיוק כמו השכירים. החוק מחייב כל עצמאי עם הכנסה מהעסק שלו, מגיל 21 עד גיל 60, להפקיד לחיסכון פנסיוני כמו קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופת גמל לעצמאים או קרן השתלמות.

הסכום המינימלי להפקדה סוציאלית מחושב על בסיס שתי מדרגות – 4.45% עבור הכנסה המגיעה עד לחצי מהשכר הממוצע במשק, והפקדה בשיעור 12.55% על החלק מההכנסה במעל חצי השכר הממוצע במשק.

כדאי לדעת כי על פי חלוקת ההטבות אפשר להפקיד 16.5% מתוכם 11% מוכרים לניכוי מס ו-5% מוכרים לצורך זיכוי במס. הטבת מס מסוג ניכוי היא הוצאה מוכרת לעצמאים, באמצעות ההפקדה הסוציאלית העצמאי יכול להקטין את ההכנסה החייבת במס וכך הוא משלם פחות למס הכנסה, לביטוח לאומי ולמס בריאות. הטבת המס מסוג זיכוי נקראת החזר מס לעצמאים, ומס הכנסה מקטין את הסכום של תשלום המס בשיעור של 35% מסכום ההפקדה, לכן שיעור ההטבה הוא קבוע ואינו תלוי במס השולי של העצמאי.

כדאי לכל עצמאי, כולל עוסק מורשה או עוסק פטור,  להפקיד כסף גם בקרן השתלמות כדי ליהנות מהטבות המס האטרקטיביות. למעשה, העצמאי נהנה משתי הטבות בעת הפקדה לקרן השתלמות, ההפקדה היא הוצאה מוכרת בעסק וכאשר הוא ימשוך את הקרן הנזילה הוא זוכה להטבה נוספת מאחר ויש לו פטור ממס רווח הון עד לתקרה שנקבעה.

חשוב להפקיד לחיסכון הפנסיוני לפני סוף השנה האזרחית כדי לנצל את ההטבה המשתלמת, ולאחר ההפקדה העמית יקבל אישור המיועד לצורכי מס, האישור נשלח על ידי הגוף הפנסיוני במסגרת הדוח השנתי אותו שולחים בדרך כלל בחודש מרץ, ויש לצרף את האישור לדוח השנתי המוגש על ידי רואה חשבון כדי לקבל את ההטבה.

צרכנות