אם של פעוט מהישוב צופים: “לא רוצה להיות חולת הסרטן הבאה”

אם של פעוט מהישוב צופים: “לא רוצה להיות חולת הסרטן הבאה”

בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא השריפות הלא חוקיות בתוך ומחוץ לקו הירוק. ראש מועצת שומרון יוסי דגן: “דורשים פתרונות. התושבים שלנו לא ימשיכו לסבול מזיהום אוויר שהפך אותם לאסירים בביתם”

הרוחות סערו היום בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת שם נחשף נושא שריפות הפסולת והגזם הלא חוקיות הן בשומרון בכפרים הפלסטינים ובקלקילה והן בדרום השרון שם גורמים עבריינים שורפים פסולת וגזם ללא אישורים.
לדיון הגיעו בין השאר: ראש מועצת שומרון יוסי דגן המוביל את המאבק בנושא יחד עם 17 ראשי רשויות נוספים ברחבי מדינת ישראל ביניהם כפר סבא ונתניה הסובלים גם הם מזיהום האוויר ומהשריפות הלא חוקיות.

על פי הנתונים שהוצגו בוועדה מדי יום כמעט מבוצעות שריפות ענק לא חוקיות בכל איזור השרון אולם הבעירה החמורה ביותר מתרחשת בקלקיליה שם שורפת הרשות הפלסטינית באופן קבוע טונות של פסולת ועשן השריפות מזיק לתושבי צופים בשומרון ומגיע עד לשרון שם סובלים מזיהום האוויר תושבי: כפר סבא, פתח תקווה, נתניה, ראש העין ועוד.

יוסי דגן, האם והפעוט מצופית. צילום באדיבות: באדיבות דוברות מועצה אזורית שומרון

מרים יעקוביאן תושבת צופים בשומרון אם ללביא בן שנתיים וחצי, הגיעה עם בנה  לביא הסובל מקשיי נשימה מאז החלה מתגברת תופעת השריפות הלא חוקיות באיזור. יעקוביאן תיארה את החיים תחת זיהום האוויר המתמיד. לדבריה: “אנחנו נמנעים מלצאת החוצה. כמעט כל שעות היממה החלונות שלנו סגורים. חצי מילדי המעון סובלים מאסטמה או קשיי נשימה. השכנים שלי חלו בסרטן. אני קוראת אליכם חברי הוועדה: אני לא רוצה להיות חולת הסרטן הבאה”.

יוסי דגן ראש מועצת שומרון ויו”ר הוועדה ח”כ דודי אמסלם כינו את שריפות הפסולת בקלקיליה: “טרור אקולוגי”. לדברי אמסלם: “מאות אנשים מתים מהדבר הזה. אסור להקל בזה ראש”

יוסי דגן ראש מועצת שומרון קרא לנוכחים: מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה נציגי המנהל האזרחי ביניהם סגן ראש המנהל האזרחי וקמט ארכיאולוגיה של המנהל האזרחי לטפל בנושא בנחישות. לדבריו: “כפי שחשים תושבי נתניה כפר סבא והשרון זיהום האוויר לא מכיר בקו הירוק. זיהום האוויר פוגע בכולנו. גם בתושבי קלקיליה אגב שלא מעזים לדבר על הנושא. יש גורמים עבריינים משני צידי הקו הירוק שמנצלים את חולשת היד של גורמי האכיפה ואנחנו דורשים לשים לדבר הזה סוף. לא מדובר בנושא פוליטי אלא בנושא שנוגע לבריאות של כולנו. אני מתכוון לשים את כל כובד משקלי על פתרון הבעיה הזו.

בדיון בוועדה השתתפו גם וועד הפעולה האזרחי המורכב מתושבי כל 18 הרשויות הנפגעות משריפת הפסולת: “אזרחים למען אוויר נקי”, חברת הכנסת גרמן, חכ תמר זנדברג. חכ יעל פארן ראש מועצת צור יצחק – יגאל ואחרים.

יור וועד הפעולה של התושבים מ 18 הרשויות הסובלות משריפות הפסולת קרא בסוף הדיון: “אני בן 39 אני אדם בריא וגם אני התחלתי לסבול מקשיי נשימה. אנחנו לא מוכנים להמשיך לחיות כך שיהיה ברור. נהפוך כל אבן”

חכ דודי אמסלם יור הוועדה הורה לקבוע דיון נוסף בנושא בכדי לפתור אותה לאלתר.

חדשות שומרון כתבה ראשית