איך להרגיע התקף חרדה?

איך להרגיע התקף חרדה?

התקף חרדה יכול לקרות באמצע טיול או חופשה, בבית, ברחוב, תוך כדי שינה וגם במהלך בילוי עם חברים או משפחה. התחושה בזמן ההתקף אינה נעימה בלשון המעטה, וברוב המקרים חשים שההתקף לא יסתיים לעולם ובגלל הסימפטומים הקשים הנלווים עלולים להרגיש כי הגוף עומד לקרוס. אם לא חוויתם התקפי חרדה בעבר אתם עלולים להרגיש כאילו המוות נמצא פסע מכם, בעיקר בגלל דופק מהיר, חוסר שליטה ברגשות ופאניקה.

אדם החווה התקף חרדה ינסה להקל על הסימפטומים הנלווים לתופעה, עם זאת הניסיון להעלים את הסימפטומים עלול להביא לתוצאה הפוכה ולהחרפת התסמינים. לכן, הדרך הנכונה להרגיע התקף חרדה היא לא לפחד מהתופעה, לשמור על קור רוח ולהתנהל כאילו הכול כרגיל, ומומלץ לפנות גם לטיפול אצל פסיכיאטר מומחה לחרדה כדי לקבל תמיכה נפשית וארגז כלים יעיל ושימושי להתמודדות יעילה עם התקפים נוספים.  

מה לעשות כאשר חווים התקף חרדה?

התקף חרדה עשוי להיות קל או קשה, ברוב המקרים ההתקף מגיע בהפתעה וללא כל התראה מוקדמת. התקפי חרדה נובעים מסיבות שונות, ובעיקר בגלל גורמים פסיכולוגיים, גורמים התנהגותיים וטראומות, גנטיקה והפרעות במנגנונים ביולוגיים בגוף.

התסמינים העיקריים של התקפי חרדה יכולים להיות פיזיולוגיים או רגשיים, בדרך כלל האדם חווה שילוב של סימפטומים פיזיולוגיים ורגשיים. התסמינים הבולטים של הם דפיקות לב מואצות, הזעה בגפיים, זרמים בגפיים, תחושת מחנק, יובש בפה, בחילות, כאבים בחזה, סחרחורת, כיווצי שרירים, פחד, מתח, תחושת חוסר אונים ועוד.

התקף חרדה גורם גם לסימפטומים קוגניטיביים כמו פחד ממוות ואובדן שליטה, חוסר יכולת להרגיע את המחשבות, פחד מהתקף לב או משבץ, רצון להתפנות למיון כדי לקבל עזרה רפואית דחופה וכו’.

טיפים לטיפול בהתקפי חרדה

  • להתנהג כרגיל בזמן ההתקף כדי לשדר למוח שהכול תחת שליטה.
  • לבצע פעילות מסוימת, למשל הליכה או קריאה, כדי למנוע מהמוח לעסוק בהתקף ולגרום לתסמינים שונים.
  • לעסוק בפעילות מחשבתית כדי להבין שאפשר להתרכז ולעשות דברים שונים למרות התחושות הנלוות להתקף החדרה.
  • לתרגל נשימות עמוקות במשך מספר דקות ולהיות קשוב לשאיפות ולנשיפות האוויר.
  • לשתף בתחושות הקשות, עדיף עם בן משפחה או חבר קרוב שמודע להתקפי החרדה שלכם.
  • אם ההתקף נגרם כאשר שוכבים מומלץ לשנות תנוחה ולעבור לישיבה, כאשר הרגליים נטועות בקרקע.
  • לבצע פעילות גופנית כדי להימנע מהמחשבות השליליות ומתחושת החרדה.
  • להפחית את תחושת הפחד, חשוב לזכור כי ההתקף לא מסכן את חייכם והוא יחלוף לרוב תוך מספר דקות, במקרים קיצוניים ההתקף יחלוף מעצמו תוך 10 דקות עד 40 דקות.
  • להתקשר לפסיכולוג או לפסיכיאטר המטפל בכם כדי לקבל חיזוק ולשתף את התחושות הקשות.
  • לעשות מדיטציה, להקשיב למוזיקה מרגיעה שאוהבים, לבשל, לאפות, לשטוף כלים וכו’.

 

אנשים רבים סובלים מהתקפי חרדה, ולא כדאי להזניח את הבעיה. מומלץ לפנות לאנשי מקצוע מנוסים בטיפול בחרדות, יש גם תרופות שונות, אך הטיפול היעיל והמומלץ מבוסס על טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

להתייעצות וטיפול עם מומחה בהתקפי חרדה היכנסו לאתר של פרופסור לאון גרינהאוס פסיכיאטר מומחה להפרעות חרדה

 

דעות