מוא”ז שומרון מאיימת: אפשרו לתלמידים בישובים ירוקים-צהובים לחזור לבתי הספר – או שנפנה לבג”צ

מוא”ז שומרון מאיימת: אפשרו לתלמידים בישובים ירוקים-צהובים לחזור לבתי הספר – או שנפנה לבג”צ

מועצה אזורית שומרון מאיימת בעתירה לבג”ץ ודורשת ממשרד הבריאות והחינוך לאפשר לילדי המועצות האיזוריות הכתומות והאדומות ללמוד בבתי הספר. יוסי דגן: “פגיעה בשוויון. ילדים בישובים ירוקים וצהובים במועצות כתומות ואדומות נשארים ללא סיבה בבית”

מועצה אזורית שומרון שלחה מכתב התראה לפני עתירה לבג”ץ לשר הבריאות, שר החינוך ולמנכ”לי משרדיהם זאת משום שלדבריהם נוצרה אפלייה כלפי תלמידי כתות א’ עד ד’ במועצות האיזוריות הכתומות והאדומות המתגוררים בישובים ירוקים וצהובים ונאלצים להשאר בבית על אף שהם מתגוררים כאמור בישובים ירוקים וצהובים וכך גם כל התלמידים המגיעים לאותם בתי ספר.

“נוצר מצב אבסורדי שנובע כנראה מחוסר הבנה” אומר ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שיזם את העתירה “שבשל ההחלטה השרירותית לצבוע מועצות איזוריות המתפרשות על פני שטח נרחב בצבעים על פי ממוצע סך הישובים באיזוריהם, ישנם תלמידים רבים, כחמישית מתלמידי כתות א עד ד במועצה אזורית שומרון שאינם מורשים ללכת לבעת הספר על אף שהם מתגוררים בישובים ירוקים או צהובים וכך גם כל חבריהם בבית הספר. לשם דוגמא, כל יישובי צפון השומרון ירוקים או צהובים ולהם בית ספר איזורי אולם בית הספר סגור משום שהמועצה כתומה וזאת בשל ישובים המרוחקים מהם מרחק של למעלה משעה נסיעה. תלמידים שיושבים בבית מזה למעלה מחודש נאלצים להמשיך לשבת בבית וזאת בשל טעות בהבנת המבנה המיוחד של המועצות האיזוריות”

דגן מציין כי משרד הבריאות דווקא הבין וקיבל את עמדת המועצה בכל הנוגע לגיל הרך אולם אינו מאפשר חזרה לבתי הספר באותה מתכונת לתלמידי כתות א’ עד ד’.

במכתב ההתראה שנשלח לשר הבריאות ולשר החינוך כותבים עורכי הדין עמיחי ויינברגר ועדי סנדינסקי לוי, ממשרד עורכי הדין ויינברגר ברטנטל המייצגים את המועצה האזורית שומרון בפנייתה בנושא:

“המתווה שאושר הנו חסר הגיון ויוצר אפליה קיצונית שאינה מוצדקת כלפי תלמידי היישובים המוגדרים כירוקים או כצהובים בתחומן של המועצות אזוריות.

מבנה מועצות אזוריות הוא ברובד דו שלטוני, כזה המאגד מוניציפלית מספר יישובים יחדיו המצויים באותו אזור גאוגרפי מסוים.
בהתאם למודל הרמזור המקודם לצורך טיפול במגיפה, כל רשות מקומית מקבלת ניקוד המשוקלל ממספר פרמטרים אשר בסופו של דבר קובע את הצבע שיינתן לרשות- אשר כידוע משליך על היקף הפעילות המותר ברשות מקומית. לצד מתן ציון וקטלוג הצבע למועצה האזורית ניתנים גם ציונים לכל יישוב ויישוב בשטחה המוניציפלי.
המבנה השלטוני של המועצה האזורית, יוצר מצב שחלקם של יישובים בשטחה יכולים בשל עצמם להיות מוגדרים כירוקים ואילו אחרים מוגדרים כאדומים.
על אף שהצבע הרשותי של מועצת שומרון הינו כתום בתחומה ישנם 6 יישובים ירוקים, 8 יישובים צהובים, 2 יישובים כתומים ו-11 יישובים אדומים.

כפועל יוצא, על אף שיישוב ירוק או צהוב, ועל אף שבתוך היישוב יכול ויפעל בית ספר המוזן אך ורק מיישובים ירוקים או צהובים, התקנות אינן מאפשרות לפעול לפתיחת בית הספר באותו יישוב כאשר צבעה הרשותי של המועצה אינו כזה. או במילים אחרות הישוב הירוק נכלא ונבלע במועצה האזורית האדומה

במכתבם מציינת המועצה האזורית שומרון את האבסורד בשל כך שבעיריות ומועצות מקומיות שצבעם ירוק או צהוב, נפתחים בתי ספר אזוריים גם כאשר מגיעים אליהם תלמידים מרשויות סמוכות כתומות ואדומות, זאת ועוד, הם מציינים שדווקא בערים ששטחם קטן יחסית הנושא הובן ונעשתה הפרדה בין שכונות בתוך הערים.

עוד הם מציינים את האבסורד בשל המרחב הענק של המועצות האיזוריות ופיזור הישובים ביניהן:

שטחן של מועצות אזוריות משתרע על שטח יחסית גדול. שטחה של מועצה אזורית שומרון משתרע על כ- 2,800 קמ”ר. במצב זה יישובים רבים בתוך המועצה, המרחק הגיאוגרפי ביניהם הוא רב עד כדי שהפוטנציאל למפגש בין תושביהם במהלך היום יום למעשה כמעט ולא קיים וממילא גם אין חשש אמיתי להדבקה. כך למשל, המרחק בין היישוב אלון מורה לבין היישוב מבוא דותן בתחומי המועצה הוא כ- שעה וחצי נסיעה! יישובים אלו “זוכים” להסדר זהה מבחינת מתווה פתיחת בתי הספר אך ללא כל הצדקה לכך.

עוד הם מציינים כדי להמחיש את האבסורד כי: מתוך כ – 5,500 תלמידי כתות א’ עד ד’, כ- 1600 תלמידים בשבעה בתי ספר במועצה, נשארו בבית למרות שבתי ספר אלו מוזנים אך ורק מיישובים ירוקים או צהובים

אנו פונים אליכם בבקשה לפעול לתיקון המיידי של ההחלטות על מנת שלא לגרום עוד עוול לתלמידים אשר ממילא חווים שנה מלאת קשיים שתגזור השלכות רבות בעתיד על ילדנו” מסכמים הפונים.

חדשות שומרון חינוך ותרבות כתבה ראשית