איזה עצי פרי מומלצים לשתילה בגינה?

איזה עצי פרי מומלצים לשתילה בגינה?

גינות עם עצים מוריקים ופרחים מלבלבים מכל פינה הן מראה מרהיב שעושה טוב על הלב והנשמה. הקמת גינה בבית פרטי דורשת מחקר מקדים, כמו גם שאלות שאנו צריכים לשאול את עצמנו, למשל כמה דשא נרצה בה, האם נרצה בה פרחים או עצים, האם אלו יהיו עצי פרי? התועלת שמוסיפים עצי פרי לגינה היא כפולה. הם נותנים הרבה ירוק בעיניים וצבעוניות שמגיעה מהפרחים והפירות וכמובן מספקים לנו פירות. אין כמו לקטוף תפוז טרי מהעץ ולסחוט ממנו מיץ טרי לארוחת הבוקר, ואין כמו אפרסק או תפוח רענן הנקטפים ישירות מהעץ לביס מושלם.

לפני שאתם מבטלים את הקנייה הבאה בסופר ומתחילים להנות מפירות הגינה חשוב להבין שלכל עץ מאפיינים שונים וכשקונים עץ פרי לגינה מומלץ להתייעץ עם משתלת עצי פרי לגבי עצי פרי המומלצים לשתילה בגינה.

עצים נשירים:

עצים נשירים מניבים פירות נהדרים, אך צריך לקחת בחשבון שהעבודה בגינה תהיה קצת יותר גדולה בעונות הנשירה, אז הגינה תתכסה בעלי שלכת.  העצים פורחים בצבעי לבן וורוד לקראת סוף החורף ותחילת האביב. עצי הפרי הנשירים גדלים היטב באזורים קרירים ואף זקוקים למנות של קור בחורף, על מנת להניב כמות פירות יפה.

עץ רימון  – אחד משבעת המינים, ונחשב לעץ יפה במיוחד בשל פרותיו המרהיבים בצורתם דמוית פעמון או גביע, שכתר בקצהו, והן משום צבעו האדום העז. הרימון הוא שיח או עץ נמוך, שמגיע לגובה של עד 3 מטרים. עלי העץ נושרים בחורף, ושבים ללבלב באביב. פריחת הרימון היא עם פרחים בצבע אדום. המזיק העיקרי לרימון הוא כחליל הרימון. עץ הרימון נחשב כעץ שקל מאוד לגדלו ואינו דורש טיפול רב. בשנים הראשונות של העץ מומלץ לדלל מעט מהפריחה שלו כדי שיתרכז בגדילתו, ועליכם לדעת שלוקח לו בין 2-4 שנים כדי להניב פירות.

עץ אפרסק – העץ הוא בגובה בינוני, לעלים צורה בעלת חוד ארוך, ופריחתו היא בצבעי ורוד או סגול. פרי העץ הוא בצבעי צהוב-אדום, הוא מכוסה שכבת שערות רכות, והגרעין שלו קשה ומחורץ. לעץ מתאימים תנאי אקלים קרים. כאשר צומחים פירות על העץ רצוי לכסות את העץ ברשת ולהניח מלכודות נגד זבובי פירות, על מנת שלא יפגעו בפירות. בחודשי החורף, ינואר ופברואר, לאחר שהעץ השיל את עליו, צריך לגזום אותו כדי לאפשר לו “לנוח” עד לפריחה שמתחילה בסביבות מרץ-אפריל.

ירוקי עד:

אלו הם עצים שיישארו ירוקים לאורך כל השנה ולא ישארו חשופים כמו העצים הנשירים. לדוגמא עצי גויאבה, פיטנגו, פג’ויה לימון, שסק, אשכוליות, פומלה ולימון. אלו עצים חזקים המשתרשים היטב בגינה, אך חשוב לקחת בחשבון כי מרביתם רגישים לתנאי קור.

עצי הדר – השותפים הנפוצים ביותר בכל גינה בישראל. לימון, תפוז, פומלה, קלמנטינה כל אלו מתאימים מאד לאקלים הישראלי. הם מפיצים ניחוח נהדר בעונת הפריחה וקל יחסית לשמור עליהם. האקלים הישראלי שבו יש הרבה שעות שמש ומעט מאד מצבים של קור מקפיא מתאים מאד לעצי הדר.

עץ זית – מי שרוצה עץ פרי חסכוני במים, ירוק-עד, שאינו מושפע מהבדלי טמפרטורות ומושלם לאקלים הישראלי מומלץ לגדל עץ זית. הבחירה בעץ היא בעיקר בשל יופיו של העץ ושל הגזע וגם באווירה המיוחדת שהוא מעניק לגינה.

עצים סובטרופיים:

פירות סובטרופיים הינם פירות אשר עמידים במידת מה לקור וחלקם אף דורש מזג אוויר קר, אך אינם עמידים בפני קור עז. פירות אלו זקוקים להרבה מים ואוהבים הרבה שמש, כך שהם מתאימים לגינות בישראל. העצים לרוב מניבים פרי לאחר כ-5 שנות גידול, וזאת במהלך עונת הקיץ עד סוף הסתיו.

מנגו –  עץ המנגו דורש השקיה קבועה וטמפרטורה חמה. עץ מנגו הינו עץ טרופי הוא ירוק עד ויש לו נשירה מותנית. העץ יפה כל השנה ובעיקר בעונה. פרי המנגו הוא בצורת אליפסה מאורכת וצבעיו הן כתום-ירוק-צהוב-אדום. גודל הפרי וטעמו משתנה בין זן לזן.

צרכנות