הסדרת ההתיישבות ביש”ע:לועדת השרים לענייני חקיקה

הסדרת ההתיישבות ביש”ע:לועדת השרים לענייני חקיקה

יש”ע על סדר היום. הממשלה תדון היום בחוק שיסדיר את מעמדם המשפטי של בתים שנבנו באיו”ש בעידוד הממשלה על קרקעות שהתבררו כפרטיות. יוזמת הצעת החוק  יו”ר סיעת הבית היהודי ח”כ שולי מועלם רפאלי “במידה והחוק עשוי ליפול, אמשוך אותו מסדר היום של הוועדה”.

ברחבי יש”ע ישנם אלפי בתים שהוקמו במרוצת השנים בעידוד המדינה, אולם לאחר שנים התברר שהוקמו על קרקעות בבעלות פרטית. היישוב עמונה בבנימין נמצא בסטטוס משפטי דומה ובעקבות החלטת בג”ץ על המדינה להרוס את היישוב עד סוף השנה. במטרה למנוע את הריסת המקום, המונה 40 משפחות וכדי למנוע תרחישים משפטיים נוספים, ועדת השרים תדון בהצעת החוק של יו”ר סיעת הבית היהודי ח”כ שולי מועלם רפאלי, שנועדה להסדיר את מעמדם החוקי של הבתים ביהודה ושומרון.

קידום ההתיישבות ביש''ע.צילום עמיעד טאוב
קידום ההתיישבות ביש”ע.צילום עמיעד טאוב

על פי הצעת החוק לקידום ההתיישבות ביש”ע, כאשר אדם יוכיח את בעלותו על הקרקעות, יהיה זכאי לפיצויים נדיבים – בכסף ובקרקע חלופית. כמו כן, יוסדרו מעמדם המשפטי של הבתים שהוקמו על קרקעות פרטיים או על קרקעות שבעליהם לא דרש אותם. יצוין כי בחוק הישראלי קיימת אפשרות הפקעה לצרכי ציבור והיא מוצדקת בפרט בהתחשב בנסיבות בהן הוקמו היישובים.

בדברי ההסבר להצעת החוק הנוגעת ליש”ע נאמר כי מרבית הישובים הוקמו בעידוד ממשלות ישראל ובמימונן כאשר התושבים בתום לב הנו את בתיהם והקימו את משפחותיהם על קרקעות שהתבררו בדיעבד כפרטיות. בחלק מהישובים רשויות המדינה שהיו מעורבות בהקמתם לא היו מודעות לכך שמדובר בקרקעות פרטיות, או שהיו מודעות לבעיתיות אולם עודדו את ההתיישבות ביש”ע בהן. לאורך השנים נוצרה תחושה מוצדקת בקרב התושבים כי מדובר בישובים נורמאליים לכל דבר ועניין. העיכובים בהסדרתם נתפסו כעניין טכני שמקורו בחשבונות מדיניים ופוליטיים והשלמת הליכי התכנון וההסדרה היא רק עניין של זמן, בפרט שלישובים אלו במקומם הנוכחי ישנה חשיבות אסטרטגית וביטחונית רבה.

יו”ר סיעת הבית היהודי ח”כ שולי מועלם רפאלי : ” שעון החול על קיומו של עמונה מתקדם והולך. אפשר להציל את היישוב מהריסה ולמנוע תקדים שיפגע במקומות נוספים באיו”ש רק אם חוק ההסדרה יאושר. כאשר רוב החברים בוועדת השרים לענייני חקיקה תומכים בחוק, כולל שני שרים בעלי זכות וטו, אף אחד לא ירצה לקחת על עצמו את האחריות לנפילתו. על כן, במידה ואראה כי בכל זאת החוק צפוי ליפול בוועדת שרים, אמשוך אותו כדי להפעיל מאמצים אחרונים לקראת כינוס הוועדה האחרון למושב הקיץ.”

חדשות בנימין חדשות שומרון כתבה ראשית