ביוזמת משה יוגב התקיים טקס אזכרה לחיילים יהודים בצבא הבריטי

ביוזמת משה יוגב התקיים טקס אזכרה לחיילים יהודים בצבא הבריטי

לאחר 99 שנה, נערך בבית עלמין בירושלים טכס אזכרה ביום הזיכרון לחיילים יהודים חללי הצבא הבריטי שנפלו בקרבות לשחרור ארץ ישראל מידי התורכים בשנת 1917 במלחמת העולם הראשונה.יוזם האזכרה, משה יוגב:”התחברנו לשרשרת דורות ארוכה של יהודים שלחמו למען הארץ”.

כזכור, האימפריה הבריטית כבשה במהלך מלחמת העולם הראשונה את ארץ ישראל מידי האימפריה התורכית. ובשנת 1917 נערכו הקרבות הקשים על ארץ ישראל וסביב ירושלים. למעלה מעשרת אלפים חיילים בריטים נהרגו באותן קרבות והם קבורים ב 17 בתי עלמין שונים, ובעיקר ברמלה, עזה, ירושלים, באר שבע וגם בהר הזיתים. בתי עלמין אלו מטופחים להפליא ע”י הבריטים עד היום.

יוגב ועובדי אמנה בבית הקברות.צילום באדיבות עובדי אמנה
יוגב ועובדי אמנה בבית הקברות.צילום באדיבות עובדי אמנה

בעקבות המלחמה הכריז בלפור על הכוונה להקים מדינה יהודית בארץ ישראל והאומות שהתכנסו בסן רמו הכירו בכך רשמית. זו למעשה ההחלטה הבינלאומית היחידה התקיפה עד היום שמעגנת את הקשר של העם היהודי לארץ ישראל.
בין החללים נמצאים גם יהודים שלחמו בשירות הצבא הבריטי והם קבורים בבתי העלמין.

בסוף השבוע האחרון נערך לראשונה  טקס אזכרה לחיילים היהודים שנלחמו ונהרגו במלחמה לשחרור הארץ עוד לפני הקמת המדינה. קבוצה של עובדי תנועה אמנה יחד עם אזרחים נוספים עלו לבית העלמין הבריטי בירושלים שנמצא ממערב לבית החולים הדסה הר הצופים, ופקדו את החלקה היהודית בה קבורים 24 חללים יהודים שנפלו על כיבוש הארץ. על כל מצבה מצוין מגן דוד , שם הנופל ועיר מגוריו.

משה יוגב מארגן האזכרה וגזבר תנועת ‘אמנה’ אמר : “חשבתי שבעת הצפירה ראוי לעמוד גם לזכרם של אותם גיבורים שנלחמו על הארץ לפני 99 שנה. בשנה שעברה הייתי שם לבד, השנה הצטרפו אלי עובדי ועובדות אמנה ויחד ערכנו טקס במקום. המעמד היה מרגש ומחבר אותנו לשרשרת דורות ארוכה של יהודים שלחמו למען הארץ” . יוגב הוסיף וביקש: “ראוי שאנשים נוספים יגיעו לחלקות היהודים בבתי העלמין הבריטים, ויהפכו את זה למסורת קבועה”.

עובדי תנועת אמנה בבית הקברות.צילום תנועת אמנה
עובדי תנועת אמנה בבית הקברות.צילום תנועת אמנה
חדשות שומרון כתבה ראשית