סוחר הקרקעות, בעל המשתלות והצ’ק על סך שני מיליון שקלים

סוחר הקרקעות, בעל המשתלות והצ’ק על סך שני מיליון שקלים

עסקה סבוכה שבמרכזה צ’ק שנחשד כגנוב, שני מיליון שקלים ועסקאות נדל”ן בין בעל משתלה באורנית לסוחר קרקעות ביהודה ושומרון נחשפה בבית המשפט.

ראשית הפרשה, שהגיעה השבוע לפסק דין שנתן השופט יחזקאל קינר בבית המשפט המחוזי בלוד, בתביעה שהוגשה להוצאה לפועל ע”י ר’ תושב יהודה ושומרון. האיש דרש מבעל משתלות באורנית ובכפר הירוק ומסוחר קרקעות ביהודה ושומרון למעלה משני מיליון שקלים.

הסיבה לדרישה הכספית מתחילה בידידות שנרקמה בין בעל המשתלות לסוחר המקרקעין, בעקבות חברות שנוצרה בין נשותיהם, וביקורים של סוחר הקרקעות במשתלות חברו. ידידות שלטענת סוחר הקרקעות הפכה להסדר עסקי שבמרכזו עסקאות מקרקעין. באוקטובר 2005 הגיש בעל המשתלות תלונה במשטרה, וטען שצ’ק נגנב מפנקס הצ’קים שלו. מספר שבועות לאחר מכן צץ הצ’ק שוב, כאשר ר’ (התובע) קנה את הצ’ק מידיו של סוחר הקרקעות. האיש טען שקיבל את הצ’ק מחברו, כשעליו חתימתו, כשטר ביטחון לתשלום מאות אלפי דולרים שמגיעים לו מידיו בתמורה לתיווכו במספר עסקאות מקרקעין ביהודה ושומרון. סוחר הקרקעות טען שבעל המשתלות הבטיח להחליף את הצ’ק במזומן תוך מספר ימים, אך לא עשה זאת, ולכן החליט למכרו.

צילום: עמיעד טאוב
צילום: עמיעד טאוב

בין ר’ לסוחר נחתם הסכם כתוב. למעלה משנה לאחר מכן החליט ר’ להשתמש בצ’ק. הוא מילא את הסכום: שני מיליון ו-160 אלף שקל, וביולי 2007 הפקידו בבנק, אך הצ’ק חזר ולא כובד. שש שנים לאחר מכן, בספטמבר 2013, פתח ר’ תיק הוצאה לפועל נגד סוחר הקרקעות ובעל המשתלות ודרש את כספו.

בבית המשפט הגיבו התנגדו הנתבעים לדרישה. בעל המשתלות טען שהצ’ק נגנב ממנו. לטענתו מעולם לא עשה עסקת מקרקעין עם הסוחר, ולא קיבל ממנו תמורה כלשהי, חוץ מירקות שהתיר לו לקטוף משדהו. עוד טען שהסוחר ניסה להעביר את הצ’ק לשני קונים נוספים בטרם הגיע לר’, אך שתי העסקאות בוטלו ברגע האחרון, ועל התובע היה לחקור טוב יותר בטרם רכש את הצ’ק.

סוחר הקרקעות מאידך טען שהצ’ק אינו גנוב, וניתן לו בעקבות עסקה שבוצעה בינו לבין בעל המשתלות. לטענתו בין השניים היה הסכם שהוא מאתר קרקעות ברחבי יו”ש וחברו מאתר קונים, ואת הרווחים היו מחלקים ביניהם. את בעיית פירעון הצ’ק הטיל על התובע, שלטענתו התמהמה יתר על המידה בפירעונו. שני הנתבעים דרשו מהתובע להסביר את פשר הסכום הגדול שרשם על הצ’ק. לעומתם טען ר’ שרכש את הצ’ק בתום לב בסכום של 30 אלף דולר, והוא אוחז בו כשורה. בבית המשפט הועלו עדויות שחשפו שלל עסקאות ברחבי יהודה ושומרון, כסף שהחליף ידיים, כמו גם גניבת הצ’ק וזיוף אפשרי של החתימה, אך בסופו של דבר הכריע השופט שהתביעה מתקבלת והליכי ההוצאה לפועל יימשכו. בנוסף קבע שהנתבעים ישלמו לר’ הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 75 אלף שקלים.

חדשות שומרון כתבה ראשית