מחקר באוניברסיטת אריאל:למה אנחנו נהנים כשסלבים נופלים?

מחקר באוניברסיטת אריאל:למה אנחנו נהנים כשסלבים נופלים?

מחקר חדש שנערך על ידי ד”ר מירה משה, סוציולוגית בכירה וחוקרת תקשורת מאוניברסיטת אריאל חקר את טורי הרכילות אשר התפרסמו באתר Ynet במדור “gossip רכילות ובידור” בין השנים 2009-2013 ובדק עד כמה השיח הרכילותי מכיל תכנים מבזים ומזלזלים.הממצאים מפתיעים.

תעשיית הסלבס בישראל, כמו גם בשאר העולם, היא תעשיה בעלת כוח כלכלי, חברתי ותרבותי שמצליחה לתרגם את ההערצה שלנו לשיווק ורכישת מוצרים. לתעשיה זו יש אינטרס כלכלי לייצר באז תקשורתי ו”שיחות ברזייה”. לשם כך היא מייצרת, בין השאר, שיח רכילותי. מי שמופיע במדורי הרכילות ראוי להערצה שלנו ובמקביל הוא מותג לשיווק מוצרים. יחד עם זאת, הכתבות הרכילותיות בצהובונים ובאתרים פעמים רבות מכילות תכנים חושפניים, מבזים ומשפילים שמזלזלים בסלבס ופוגעים במעמדם. מדוע אנו מכורים כל כך לשיח הזה?

“במהלך המחקר מצאתי כי תעשיית הידוענים מעודדת חשיפה אישית, מפארת ומהללת ידוענים אך במקביל גם מאמצת יחס אירוני, מלגלג ומבזה כלפי אותם כוכבים ממש. זה גרם לי לתהות מה מביא אותנו להאדיר אדם מסוים ולהפכו לסלב ואז להכות בו ולהשפיל אותו”, מסבירה ד”ר מירה משה על משמעות המחקר. “ניתן ללמוד מכך רבות על החברה שלנו. תרבות הסלבריטאים מעודדת אותנו לחוש כאילו אנחנו פעילים ומשמעותיים לתעשייה, כשכל שנדרש מאתנו זה להתעדכן במדורי ואתרי רכילות וכך להפוך עצמנו למומחים, יועצי על ומקור סמכות לענייני אותם סלבס. אנו כמעריצים מנסים להשיג לעצמנו תחושת חשיבות ושליטה באמצעות האדרה של אותם סלבריטאים מחד והשפלתם מאידך. דוגמא לכך ניתן לראות במשתתפי תכניות הראליטי למיניהן שסוחרים ברגשותיהם לצורך פרסום מהיר, שואבים את כוחם מהדימוי התקשורתי שנוצר להם ומשלמים את מחיר האדרה-השפלה”.

סלב לדוגמא.(ללא קשר לכתבה) צילום:טל בדרק
סלב לדוגמא.(ללא קשר לכתבה) צילום:טל בדרק

בהמשך ישיר לכך, לשיח ההשפלה והזלזול בסלבים יש משמעות רבה בשבילנו, מסבירה ד”ר משה: “שכן כיוון שאנחנו הם אלו שקודם כל מאדירים ואז משפילים הרי שאנחנו הם “ממליכי המלכים”, אנחנו הם בעלי העוצמה לקבוע למי צל”ש ולמי טר”ש?”.

“למדורי הרכילות והצהובונים יש גם תפקידים חברתיים נוספים. בעזרתם אנחנו יוצרים נורמות חברתיות וממקמים את עצמנו גבוה יותר בהירארכיה החברתית תוך כדי הבלטת הזהות האישית שלנו והקניית משמעות חברתית לעולמנו. זאת אומרת שכאשר אנחנו מאדירים או משפילים סלב, אנו למעשה מטפחים גם את המוניטין שלנו לצד המוניטין של הסלב. הבחירה שלנו בצד כזה או אחר של המתרס התרבותי, ההעדפה שלנו גיבורי תרבות כאלו או אחרים, מקנים לנו כוח תרבותי שאילולא אותם סלבריטאים ספק אם היינו מצליחים לצבור”.

צרכנות