באוניברסיטת אריאל נלחמים באלצהיימר

באוניברסיטת אריאל נלחמים באלצהיימר

בכנס מחקרי שיתקיים באוניברסיטת אריאל יוצג מחקר הבוחן טיפול מותאם אישית לחולי  אלצהיימר ע”י צמחי רפואה,כמו מרווה זוטה וכד’, הידועים כמעודדים זיכרון מהעת העתיקה. 

מחלת האלצהיימר אינה מחלה אחת אלא אוסף מחלות הדורשות סיווג אשר יאפשר טיפול מותאם אישית לכל חולה. מיפוי פעילויות צמחי מרפא יאפשר יצירת “ארגז כלים צמחי” לוויסות תהליכים המעורבים במחלה

למחלות ניווניות של המוח דוגמת מחלות האלצהיימר, פרקינסון ו-ALS ישנם מאפיינים משותפים: פריצת המחלה בגיל מבוגר וכשלים בקיפול התקין של חלבונים בתאי עצב.

מהתצפית הנוירו פתולוגית הראשונית בשנת 1906 ועד היום מושקעים מאמצים בגילוי ובהבנה של המנגנונים המולקולריים העומדים בבסיס מחלת האלצהיימר. למרות התגליות וההתקדמות של חוקרים מתחומי האקדמיה, הרפואה והתעשייה הפרמקולוגית, לא נמצאה עדיין פריצת הדרך המיוחלת.

מרוה משולשת קרדיט פרופסור דניאל בן-גדליה

מורכבות המחלה נובעת ממספר תהליכים בתא העצב ובסביבתו התומכת. מחקרה של ד”ר ציונה בן-גדליה חוקרת במו”פ אזורי מזרח: יו”ש ובקעת הירדן, מתמקד בחשיפה של מכלול תפקודים עצביים חיוניים, הנפגעים כתוצאה ממוטציות בחולי אלצהיימר תורשתי. על בסיס עבודת הפוסט דוקטורט שלה, שנעשתה במעבדתו של פרופ’ אהוד כהן, בביה”ס לרפואה באוני’ העברית, אנו מבינים כעת כי מחלת האלצהיימר איננה מחלה אחת אלא אוסף מחלות הדורשות סיווג ואפיון. מיפוי תקינותם של מכלול פעילויות ביוכימיות יאפשר להתוות טיפול מותאם אישית לכל חולה. במחקר המתבצע במעבדתה של ד”ר ציונה בן-גדליה במו”פ האזורי נסקרת פעילותם של צמחי רפואה מאזור יהודה הידועים כמעודדים זיכרון מהעת העתיקה ונמצאים בשימוש ברפואה העממית באזור. “בנוסף למנגנונים הקלאסיים הנחקרים בשדה האלצהיימר, אנו בוחנים את השפעת הצמחים על מגוון מנגנונים, הכוללים בקרת איכות תאית-מנגנוני פירוק רכיבי תא פגומים וסילוקם וכן פעילות מטבולית. מטרתנו היא שמיפוי פעילויות צמחים אלו יאפשר יצירת “ארגז כלים צמחי” לוויסות תהליכים המעורבים במחלה”.

 

 

חדשות שומרון כתבה ראשית