מחקר ייחודי באוניברסיטת אריאל: ביזמות עסקית המגדר הוא הקובע

מחקר ייחודי באוניברסיטת אריאל: ביזמות עסקית המגדר הוא הקובע

מחקר חדש בסימן יום האישה שבוצע באוניברסיטת אריאל בחן את התכנית “הכרישים” המראה שאחוז התשובות החיוביות לגברים ונשים הוא דומה. למרות זאת, המשקיעים מסבירים את החלטתם כלפי היזמיות בהיבטים רגשיים ואילו החיבור וההזדהות עם היזמים הגברים הם מקצועיים. כמו כן, כאשר יזמית מציעה פרויקט, היא מבקשת סכום נמוך פי 2.5 מהגבר ומציעה תמורה גבוהה יותר למשקיעים.

תכנית “הכרישים” שעלתה לאחרונה בערוץ 12 של קשת, מספקת נקודת מבט מעניינת על תהליך שאינו שקוף לציבור – גיוס הון לטובת מיזמים חדשים. במציאות, קרן הון סיכון טיפוסית היא קרן שמשקיעה סכומי כסף במיזמים בעלי רמות סיכון שונות (לרוב סיכון גבוה), תוך ציפייה לקבל תשואות גבוהות במידה שהמיזם החדש יצליח. לפני קבלת החלטה מתבצע תהליך ארוך של בדיקת נאותות של המיזם (פיננסית, משפטית, טכנולוגית). מכיוון שהמעקב אחרי תהליך קבלת החלטות של משקיעים מורכב וחודרני, מעט מאד משקיעים מוכנים למעקב מסוג זה. לפיכך, תכנית “הכרישים” מאפשרת הצצה כמעט בלעדית על אופן קבלת ההחלטות של משקיעים במיזמים מסוכנים. אולם, מכיוון שהפורמט הטלוויזיוני מחייב קבלת החלטה מהירה, יכולים לבוא לידי ביטוי דפוסים מוטים של קבלת החלטות.

מחקר זה בחן את העונות הקודמות ששודרו לפני כעשר שנים בערוץ 10 ובדקו אלו משתנים יכולים להשפיע על ההחלטות של המשקיעים. מחר זה נערך על ידי דר’ גלית קליין ודר’ זאב שטודינר מהמחלקה לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל, במסגרת סמינריון מצטיינים יחד עם הסטודנטיות סיון אביבי-ניסן ונעה זוננשיין.

בניתוח הנתונים נמצא כי ב-90% נכלל גבר בצוות המציגים וב-24% נכללה אישה. גברים שהציגו בפני המשקיעים ביקשו בממוצע סכום גבוה ביותר מפי 2.5 בהשוואה לנשים הציגו (470 אש”ח ו-200 אש”ח בהתאמה). הבדל זה יכול לנבוע מהבדלים בין הפרויקטים עצמם, אך יכול גם לנבוע מדרישות צנועות יותר של נשים, הבדל שבא לידי ביטוי גם בדרישות שכר של נשים בשוק העבודה. בהמשך לבקשות הגבוהות של הגברים, כך גם הסכום הממוצע שהם קיבלו היה גבוה יותר. אמנם אחוזי הבעלות שהוצעו למשקיעים על ידי גברים שהציגו היה גבוה יותר מזה שהוצע על ידי נשים, אך מבחינת יחס תמורה לכסף, הנשים שהציגו הציעו הצעות נדיבות יותר למשקיעים.

מחקר ייחודי באוניברסיטת אריאל: ביזמות עסקית המגדר הוא הקובע. תמונה: אתר pixabay

נמצא שככל שהיזם מציע אחוזים גבוהים יותר למשקיע, כך המשקיע מתייחס להצעה באופן רגשי יותר. התנהגות זו דומה לאפקט הבעלות, על פיו בעלות על חפץ כלשהו גורמת לאדם להעריך אותו יותר, בהשוואה למצב שבו החפץ לא בבעלותו. אחוזים גבוהים שמוצעים למשקיע יכולים לגרום להרגשת בעלות מוגברת.

כאשר אישה היא זו שהציגה את המיזם, מידת השימוש במונחים רגשיים בקרב המשקיעים הייתה גבוהה יותר מפי 3 בהשוואה לשימוש במונחים רגשיים כאשר גבר הציג. הניתוח גם הראה שבמיזמים שנשים הציגו הביעו המשקיעים התייחסויות לקשר הרגשי בינם לבין הפרויקט יותר פעמים בהשוואה לפרויקטים שהציגו גברים. כאשר יזמות הציגו את הפרויקט מספר הפעמים שבהן הייתה התייחסות לקשר רגשי בין המוצר למשקיע היה גבוה פי 7 בהשוואה למספר הפעמים שבהן הוצג קשר כזה כאשר יזמים הציגו את הפרויקט. משקיעים הביעו יותר רגשות של הזדהות עם היזם כאשר המציגות היו נשים בהשוואה לגברים, וגם כאן מדובר בפער של פי 7.

לעומת זאת המשקיעים הביעו יותר קשר מקצועי בין תחום הפרויקט לבין המשקיע כאשר המציגים היו  גברים בהשוואה לנשים. מספר הפעמים שבהן המשקיע דיווח על קשר מקצועי בינו לבין הפרויקט היה גבוה פי שניים בהשוואה למספר הפעמים שבהן דווח קשר כזה כאשר נשים הציגו. קשר דומה נמצא כאשר היזמים התייחסו למקצוע של היזם/ת. גם במקרה זה נמצאו פי 2 יותר מקרים בהם הובעה התייחסות חיובית למקצוע של היזם כאשר גברים הציגו בהשוואה לנשים.

בנוסף, משקיעים הביעו התייחסות יותר חיובית לאופן הצגת הפרזנטציה כאשר יזמות הציגו את הפרויקט בהשוואה למקרים בהם יזמים הציגו את הפרויקט. ההתייחסות החיובית הייתה גבוהה בעיקר כאשר המציגים היו בעלי מגדר שונה מהמשקיעים. באשר להופעה החיצונית, באופן מפתיע נמצאו הבדלים מובהקים בין נשים שהציגו לעומת גברים שהציגו, אולם היו אלו יזמים גברים שקיבלו יותר הערות חיוביות על ההופעה שלהם לעומת נשים יזמות.

 

כתבות נוספות במקומונט שומרון:

בשורה לשומרון: הרכבת לאריאל יוצאת לדרך

 

קרוב לבית: נעצרו 11 תושבי הישובים בשומרון החשודים בסחר בסמים באמצעות אפליקציית “טלאגרס”

 

חדשות אריאל כתבה ראשית