מהשומרון לסינמטק בת”א: הסרט על גוש אמונים ועל חידוש ההתיישבות יוקרן בפסטיבל סרטים בת”א

מהשומרון לסינמטק בת”א: הסרט על גוש אמונים ועל חידוש ההתיישבות יוקרן בפסטיבל סרטים בת”א

סרטה של הבמאית מנורה חזני יוקרן בפסטיבל סרטים בסינמטק בת”א. הסרט ‘רוח אחרת’ מספר את את סיפורם של ראשוני גוש אמונים במאבקם על ההתיישבות בחברון וביהודה ושומרון. חזני לאנשי ת”א “ארץ ישראל גם שלכם – באו להכיר אותה, בשבילכם”.

הסרט ‘רוח אחרת’, סרטה של הבמאית מנורה חזני, המספר את סיפורם של אנשי גוש אמונים במאבקם על חידוש הישוב היהודי בחברון ועל חידוש ההתיישבות היהודית בשטחי יהודה ושמרון יוקרן בסינמטק בת”א בפסטיבל קולנוע וטלוויזיה ישראלי, שמתקיים כחלק משבוע הבמאיות והיוצרות המתקיים במהלך כל השבוע.

כשמנורה חזני נולדה, אבא שלה, בני קצובר כבר הספיק ליישב את השומרון, וכשגדלה מצאה לה גבעה חשופה משלה: אולמות הקולנוע, בהם נדיר לראות סרטים על מתנחלים.  בסרטה ‘רוח אחרת’ היא מתחקה אחרי סיפורם של אביה וחבריו, חבורת אידיאליסטים שהקימו בידיים חשופות וכנגד כל הסיכויים את מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון, וחוללו מהפכה שמשפיעה על מדינת ישראל עד היום.

בסרט מלווה הבמאית את אביה בני קצובר, מראשי גוש אמונים ויו”ר ועד מתיישבי השומרון. דרך ראיונות שהיא עורכת איתו ועם חבריו לתנועת ההתיישבות היא מנסה להתחקות אחר סיפורה של התנועה, מהיעד הראשון שהציבה לעצמה מיד לאחר מלחמת ששת הימים – חברון, עיר האבות – ועד היישוב האיטי והעיקש של השומרון. סיפורם של קצובר וחבריו, מדגיש את הלהט והאמונה העצמית המוחלטת הניכרים היטב בדוברים.

“אני כל החיים שמעתי את הסיפור של אבא שלי, איך הוא והחברים שלו מגוש אמונים הצליחו להקים את כל ההתיישבות ביהודה ושומרון והרגשתי שזה חייב חייב להפוך לסרט.” מספרת חזני,  “זה סיפור מרגש, אלו דמויות של אנשים גיבורים שבהקרבה גדולה חידשו את כל ההתיישבות ביהודה ושומרון אחרי מלחמת ששת הימים שהם בעצם היו ריקים כמעט לגמרי מיהודים. אני חושבת שהמהפכה שהם עשו משפיעה על כולנו עד היום, והיה חשוב לי מאד לספר את הסיפור.” הוסיפה חזני.

בשבוע הבמאיות והיוצרות שמתקיים השבוע, יוקרנו עשרות יצירות קולנועיות של במאיות ויוצרות ישראליות, חלקן בהקרנת בכורה. שבוע הבמאיות והיוצרות נועד להפנות זרקור אל העשייה הענפה של נשים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, לעודד ולקדם את מעמדן של היצירה והיוצרות. ניתן להגיד כי הסרט ‘רוח אחרת’ אשר יוקרן ביום חמישי הינו חריג בנוף הסרטים בפסטיבל. חזני, במאית הסרט הינה הבמאית ‘המתנחלת’ היחידה שסרטה משתתף בפסטיבל.

המתנחלים לא עקומים ולא מפלצות

חזני מספרת כי אחת מהחוויות אותם היה חשוב לי לתקן בסרטה היא הצגת המתנחלים כעקומים וכמפלצות “אני מכירה את האנשים וכשהגעתי אליהם הם הסכימו להיפתח ולספר את הסיפור שלהם. זו הייתה חוויה מאד מרגשת לעשות את הסרט. כל החיים הייתה לי חוויה שמצלמים את המתיישבים ואת ראשי ההתיישבות בצורה עקומה ומראים אותם כמפלצות, ובצורה מאד מעוותת.

צילום: חלי חליוה סלע

בסרט הזה החלטתי לשים להם מצלמה בצורה מכבדת, צילום מכובד, תאורה מכובדת ולתת להם באמת לדבר ולהגיד את מה שיש להם, ובאמת ראיתי דמויות מדהימות, דמויות שמבחינה דוקומנטרית היה להם המון מה להגיד, הם חוו את הדברים ברגש, פתאום הם הפכו מאנשים שהרבה פעמים הראו אותם נלעגים לאנשים מכובדים, בעלי מסר ושיש להם הרבה מה להגיד לחברה הישראלית, והסרט הוא מהפכה גם במישור הזה.” סיפרה.

באשר להקרנה בת”א מזמינה חזני את אנשי תל אביב לבוא ולהכיר את אנשי ההתיישבות “באו תכירו, תשמעו מה שיש למתיישבים להגיד, אלו אנשים חכמים, מיוחדים ועמוקים, כי בעצם יהודה ושומרון ארץ ישראל היא גם שלכם, היא שייכת גם לכם, באו תבינו מה הקשר שלכם אליה.

אני לא חושבת שיכולה להיות זהות ישראלית בלי ההתיישבות, בלי הקשר למערת המכפלה, לקבר יוסף ולאלון מורה, בואו לשמוע את מה שלי יש להגיד, זה מסר חשוב בשבילכם.”

אז מה סוד הכח של בני קצובר וראשי גוש אמונים? התשובות בסרט ‘רוח אחרת’ , חמישי, 6.9 בשעה 21:00 בסינמטק תל אביב.

כתבה ראשית צרכנות