לצאת לבלות ללא עקיצות

לצאת לבלות ללא עקיצות

בימים האחרונים, אנו שומעים לא מעט על מקרי עקיצות של טפילים בשם לישמניה המועברים באמצעות עקיצה של זבוב החול. לישמניאזיס היא קבוצת מחלות שנגרמת על ידי טפיל מסוג לישמניה. נקבת זבוב החול מעבירה אותו לאדם (או לבעלי חיים) באמצעות מציצת דם והוא מתרבה בתאי מערכת החיסון, למשל באלו של העור.

מוקדי התחלואה העיקריים של לישמניאזיס של העור הם בנגב המערבי, בהר הנגב, בערבה, בבקעת הירדן, בבקעת בית שאן, בסובב כנרת ובאזור ירושלים. בשלוש השנים האחרונות אובחנו גם שלושה חולים בלישמניאזיס גם בדימונה ובערבה הדרומית. הסברה היא שבעקבות הרחבות בנייה בעיקר, חדרו בני אדם לאזורים אלו, שבהם נוכחות גבוהה יותר של זבובי חול ובעלי חיים נגועים בטפיל. בנוסף, ב-2016 תועד מקרה של כלב שחלה בלישמניאזיס של העור באזור חדרה, ואדם מאזור כפר יונה אובחן בלישמניאזיס. המקרים הללו מדגימים את יכולתו של הטפיל לחדור לבעלי חיים ובכך להגביר את תפוצתו ולהתפשט לאזורים נוספים, חדשים. גורמים אפשריים להתפשטות הגיאוגרפית של הטפיל הם בעיקר תנועתם של בעלי החיים הנושאים את הטפיל וכן שינויי אקלים – בייחוד עלייה בטמפרטורות וזיהום אוויר – אשר משפיעים על תפוצת זבובי החול.

נקבת זבוב החול פעילה בעיקר בחודשי הקיץ, בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות הערב והלילה. עקיצתה לרוב אינה מורגשת ולכן החולים לא זוכרים אותה. לאחר שהיא מחדירה את הטפיל לגוף, הוא מתרבה בתאי מערכת החיסון וגורם להרס שלהם במשך כמה חודשים. לכן עובר זמן מהרגע שבו הוא חודר לגוף ועד להופעת הנגעים העוריים – מה שמעכב את האבחון והטיפול.

בשבועות האחרונים 8 ילדים אושפזו בבית החולים שיבא בשל זיהום חמור בעקבות עקיצת זבוב החול והחשש בעקבות כך, מהתפרצות מגפת שושנת יריחו ,שהינה נגע עורי גדול וכואב. כיום, בהיעדר מניעה יעילה של לישמניאזיס (כגון חיסון), עיקר המשאבים מופנים לטיפול במי שנפגעו מהטפיל ובחיסול הטפיל. קיימות מספר אפשרויות טיפול, בהתאמה לחומרת המצב, למשל, צריבתם והקפאתם של הנגעים בחנקן נוזלי, מריחתם במשחות אנטיביוטיות או הזרקת תרופות ישירות אליהם.

לצאת לבלות ללא עקיצות. תמונה: pixabay

ד”ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור מטעם חברת אס.סי ג’ונסון, המייבאת ומשווקת בישראל את המותג הבינלאומי אוטן להגנה מיתושים מסבירה: “למרות הדעה הרווחת, האמת היא שההבדלים בין אלו שנעקצים יותר לאלו שנעקצים פחות אינם קשורים לרמת המתיקות של הדם, אלא לגורמים רבים שרק אחד מהם קשור לסוג הדם.” לדבריה: ” כשאנחנו מזיעים אנחנו מפרישים חומצה לקטית, אמוניה ותרכובות נוספות. הריח מושך אלינו את היתושות כפי שאנחנו נמשכים לריח של מאכל טעים למשל. לכן חשוב להימנע מפעילות גופנית לפני השינה”

סיבות נוספות וטיפים שמומלץ לגזור ולשמור:

אתם מחובבי הבירה – על פי מחקר שנערך בשנת 2002 על ידי היפנים מסתבר שיתושות אוהבות בירה בדיוק כמוכם, החוקרים הניחו כי הסיבה לכך טמונה בגידול באתנול בזיעה – תרכובת כימית המצויה במשקה האהוב, ובהעלאת טמפרטורת הגוף כתוצאה מהאלכוהול

את בהריון – חוקרים מאפריקה מצאו כי נשים הרות נמצאות בסיכון מוגבר פי שתיים למשוך אליהן את היתושות, שמחפשות את החלבונים שבדם בכדי לגדל גם את הצאצאים שלהן. זאת, על פי ההשערות שלהם, כתוצאה מהגברה בפליטת הפחמן הדו חמצני בתקופה זו. במחקר הם גילו שנשים הרות פולטות עוד 21 אחוזים של פחמן דו חמצני בהשוואה לנשים אחרות. בנוסף, הם גילו כי גם כי טמפרטורת הבטן הגבוהה שלהן בחודשי ההריון, מושך אליהן לא מעט התעניינות.

יש לכם את ה”לוק” הנכון –  אוהבת ללבוש שמלות אדומות בקיץ? מכור לטי שירט השחורה והנוחה שלך? גם היתושות! קחו בחשבון שצבעים כהים הופכים אתכם לבולטים יותר ובכך לטרף קל יותר ליתושות. נסו ללבוש צבעים בהירים יותר.

וכן – סוג הדם שלכם – מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Medical Entomology מצא כי יתושות נמשכות לאנשים עם סוג דם O פי 2 יותר מלאנשים עם סוג דם A. סוג דם B נמצא במקום טוב באמצע, ולא ברור מה מצבם של אנשים עם סוג דם AB . עוד נתון מעניין הוא ש-85 אחוזים מאיתנו מפרישים חומר שמאפשר ליתושים לזהות מהו סוג הדם שלנו. המחקר הראה כי היתושים יעדיפו אנשים אלו – ללא קשר לסוג הדם שלהם.

איך מתגוננים מפני לישמניה?

היות ולא קיים חיסון או מענה מושלם להתגוננות מפני עקיצת זבוב החול, מומלץ על לבישת בגדים ארוכים ועל שימוש בתכשירים דוחי יתושים וחרקים כדוגמת אוטן וכן על שימוש במכשירים חשמליים המכילים נוזל להרחקת יתושים כדוגמת רייד חשמלי.

מומלץ להתקין בבית רשתות צפופות המונעות את כניסת הזבובים. כמו כן מומלץ להתקין מאוורר תקרה שמעיף את הזבובים ומקשה עליהם לנחות ולעקוץ.

אז רגע לפני היציאה מהבית, היציאה לטיולים בחיק הטבע בארץ ובחו”ל,  מותג אוטן מציע מגוון מוצרי חובה בכל תיק: אוטן תרסיס הדוחה קרציות, יתושים ומיני חרקים שונים. אוטן ג’וניור. אוטן טרופי ואוטן פמילי קייר סטיק

את מגוון מוצרי “אוטן” ניתן להשיג ברשתות השיווק והפארם המובחרות.

 

 

צרכנות