טיפולי שיניים בהריון- מה מותר מה אסור?

טיפולי שיניים בהריון- מה מותר מה אסור?

נשים בהריון מעוניינות לשמור על היגיינת הפה והחניכיים ולשמור על חיוך מושלם ויפה. כדאי לדעת כי בתקופת ההריון גוף האישה עובר שינויים רבים, בין היתר שינויים הורמונליים ושינויים בחלל הפה, לכן רופאי השיניים ממליצים לעבור טיפול יסודי כבר בשלבי התכנון להיכנס להריון, מאחר וישנם טיפולים העשויים להיות בעייתיים בהריון עצמו, בעיקר בשליש הראשון והאחרון.

בריאות השיניים בשליש הראשון של ההריון

בשליש הראשון של ההריון העובר מתחיל להתפתח וגוף האישה עובר שינויים רבים, בעיקר שינויים הורמונליים אשר גורמים לתופעה המוכרת של בחילות והקאות. מומלץ לצחצח שיניים אחרי כל הקאה וכדאי גם לשטוף את הפה בתכשירים איכותיים במטרה לנטרל את ההשפעה ההרסנית של סביבה חומצית בפה הגורמת לנזק לזגוגית השיניים בעקבות הרס ציפוי האמייל של השן. חשוב לציין כי לאחר ההקאה יש לשטוף את הפה עם הרבה מים ורק לאחר מכן לצחצח שיניים.

בתקופה ההתחלתית של ההריון מומלץ להימנע מטיפולי שיניים מורכבים, אך אין להזניח את הפה ובכל מקרה של בעיה המחייבת עזרה ראשונה יש להגיע למרפאת השיניים. יש מגוון טיפולי שיניים בהריון אותם לא ניתן לדחות, לדוגמה חור בשן, עם זאת חשוב לוודא כי רופא השיניים משתמש בחומרי הרדמה מקומית שאינם מסוכנים לנשים בהריון וכי הוא משתמש בחומרים ייעודיים ואיכותיים לסתימה לבנה ולא כסופה.

טיפולי שיניים.צילום Pixbay

ניתן לעבור ללא חשש טיפולים גם אצל שיננית, ומאחר ונשים רבות מנשנשות אוכל וחטיפים בתקופת ההריון כדאי לעבור גם טיפולים לניקוי שיניים וחניכיים כדי למנוע התפתחות של דלקת חניכיים העלולה במקרים מסוימים לגרום לסיבוכי הריון.

הכלל המנחה עבור טיפולי שיניים בהריון הוא לעבור רק טיפולים הכרחיים ולדחות לאחר הלידה טיפולים מורכבים. כך לדוגמה, מומלץ לדחות עקירות שיניים וטיפולים לשיקום הפה לאחר הלידה, כל עוד זה אפשרי ובהתאם להמלצת רופא השיניים המנוסה. ראוי לציין כי טיפולי שיניים בהרדמה מלאה אסורים לנשים בהריון, יש לדחות את הטיפול עד לאחר הלידה ולא לקחת סיכון מיותר.

טיפולי שיניים בשליש השני להריון

בשליש השני של ההריון ניתן לעבור את רוב טיפולי השיניים, אין צורך להמתין ולדחות טיפולים, אך יש טיפולים מורכבים אותם מומלץ לדחות עד לאחר הלידה. בשליש השני להריון גוף האישה יציב וחזק יותר, אין בעיה לעבור טיפולי עזרה ראשונה, אך יש לציין בפני רופא השיניים כי נמצאים בהריון כדי שזה ישתמש בחומרי הרדמה מתאימים ויקפיד על טיפולי שיניים תוך שימוש בחומרים שאינם מהווים סיכון להתפתחות העובר ולבריאות האם.

טיפולי שיניים בשליש האחרון להריון

טיפולי שיניים בהריון בתקופת השליש האחרונה עשויים להיות מורכבים בגלל קושי פיזי לשבת בכיסא של רופא השיניים. ניתן לעבור טיפולי שיניים שונים, אך כדאי לדעת כי האישה עשויה לסבול מאי נוחות בגלל הבטן התופחת.

לסיכום, אין צורך לדחות טיפולי שיניים בתקופת ההריון אך יש טיפולים שניתן לדחות לאחר הלידה וכך לא מסכנים את העובר או את האם, למרות שאין תיעוד רפואי או מחקרים המוכיחים כי אסור לעבור טיפולי שיניים בתקופת ההריון.

צרכנות