חוק עונש מוות למחבלים אושר בקריאה טרומית

חוק עונש מוות למחבלים אושר בקריאה טרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק עונש מוות למחבלים ברוב של 52 תומכים מול 49 מתנגדים. ראש הממשלה נתניהו: “יש היגיון פשוט במצבי קיצון”. יו”ר האופוזיציה הרצוג: “מצב הקיצון הוא הלחץ של ליברמן לפרק את הממשלה.” שר הביטחון ליברמן: “ההיגיון הבסיסי שבמערכת הביטחון מציבים הוא לא מקובל עלי”. הקבינט יקיים דיון בהצעה לפני הבאתה לקריאה ראשונה.

לאחר דיון סוער מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק העונשין (תיקון – גזר דין עונש מוות למורשע ברצח בנסיבות טרור), התשע”ח-2017 של חברי הכנסת רוברט אילטוב, עודד פורר ויוליה מלינובסקי. בהצבעה שמית תמכו 52 והתנגדו 49, וההצעה תועבר לוועדת חוקה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לפני ההצבעה: “לפני שבועות אחדים הלכתי לנחם את משפחת סלמון ובני המשפחה ששרדו את פיגוע הנורא, סיפרו לי כציד המחבל אחז בסכין ושחט וצחק. אני כבר ראיתי כמה דברים מזעזעים בחיים שלי אבל הזדעזעתי. אמרתי שיש מצבי קיצון שאנשים מבצעים פשעים איומים ולא מגיע להם לחיות. אמרתי שאנחנו נשנה את החוק למצבים הללו. השינוי המרכזי שאנחנו מדברים עליו הוא היכולת לקבל החלטה כזו לא בהנחיית הממשלה או שר הביטחון אלא על סמך 2 מתוך 3 שופטים. קבענו לקיים את ההצבעה הזו, בינתיים נאמר לנו שיש צורך בהחלטת קבינט לפני שהקואליציה תקדם את ההצעה. אמרתי שנקיים ישיבת קבינט ושם נקבל את ההחלטה. התברר לי היום שאין צורך משפטי בהחלטה קבינט אבל ראוי שהממשלה תקיים ישיבה כזו ואנחנו נעשה את זה בין הקריאה הטרומית לקריאה הראשונה. יש כאן שיקול בסיסי של צדק במצבי קיצון. השיקול של התועלתנות האם הרוויח או נפסיד הוא שיקול רציני אבל יש גם היגיון פשוט במצבי קיצון. הבהרתי לחברי הכנסת שמהססים שהדיון על מלוא מרכיביו אכן יתבצע.

מה קורה כשגורמי הביטחון חולקים על דעת הממשלה? האחריות לביטחון רובצת על הכתפיים של הממשלה והדרג המדיני. נקבע

אושר עונש מוות למחבלים. באדיבות: אתר pixabay

שני עקרונות חשובים: שבמצבי קיצון יש עונש מוות, ושבסוף מי שמחליט את ההחלטות בענייני ביטחון זה הדרג המדיני. בממשלות שלי הדרגים הביטחוניים נשמעים היטב אבל בסוף ההחלטה היא שלנו וכרגע ההחלטה היא שלכם.”

ח”כ אחמד טיבי שאל את נתניהו האם החוק יחול גם על מי ששרף את הילדים בדומא, ונתניהו השיב “באופן עקרוני כן”.

יו”ר האופוזיציה יצחק הרצוג הגיב: יש רק מצב קיצון אחד והוא הלחץ של אביגדור ליברמן לפרק את הממשלה. יש כאן רק שיקול פוליטי. הדרג המדיני צריך לשאול איך זה יעזור לביטחון ישראל? האם זה ירתיע? מה זה יעשה לאחינו היהודים במדינות ערב? ללמוד לעומק את הפסיכולוגיה של מי שבא לבצע את הפיגועים. אתה מתקפל בפני ליברמן כי הוא מאיים עליך לפרק את הממשלה. אותו סדק שהתגלה בחוק המרכולים הופך להיות בולען ענק.”

שר הביטחון אביגדור ליברמן השיב בשם הממשלה: “זו סוגיה עקרונית. בסעיף החשוב האם החוק נועד להעניש או למנוע את הרצח הבא, אני מכיר את כל הנימוקים אבל ההיגיון הבסיס שבמערכת הביטחון מציבים הוא לא מקובל עלי. מצד אחד נותנים חוות דעת שהריסת בתים מרתיע אבל עונש מוות לא מרתיע. כנראה שזה חלק מאותו קיפאון מחשבתי שאנחנו נלחמים בו כמה שנים.

רק לפני חודש נתפסה חולייה משכם שכל התכנון שלה היה לחטוף חיילים או אזרחים ולהיכנס למיקוח לשחרור מחבלים. בכל העסקאות מאז עסקת ג’בריל ב83, מדינת ישראל שחררה 7578 מחבלים, לכן כל מחבל נוסף שנמצא בכלא הישראלי יוצר תמריץ לאחרים לנסות לחטוף.

טוענים למה צריך את החוק כי החוק כבר היום מאפשר זאת, מה לעשות שמי שמנחה את התביעה זה היועמ”ש, שהוא מתנגד בתוקף לעונש מוות.

על מנת לשנות מדיניות נותרה דרך אחת, דרך החקיקה. אני רוצה להודות לראש הממשלה בהתייצב באופן ברור לצד יוזמי החוק.

גם אם היום לא נצליח להעביר את החוק, הממשלה יכולה להביא הצעה ממשלתית והיא לא צריכה לחכות חצי שנה. הדיון הזה מתניע תהליך ואני מקווה שאחרי דיון בקבינט הממשלה תגיש הצעה ממשלתית בנידון.

ראיתי ניסיון לקשור בין ההצבעה הזו לבין חוק המרכולים. כנראה שגם בכנסת הזו יש קשר לסגירת חשבונות פוליטיים בלי קשר לנושא עצמו. גם בנושא חוק המרכולים ישראל ביתנו עומדת בכל ההתחייבויות לפי ההסכם הקואליציוני.

ח”כ רוברט אילטוב הציג את ההצעה: “החוק הזה לא רק צודק אל  חוק מוסרי כלפי אזרחי ישראל שסובלים מהטרור מאז הקמתה של המדינה ואף לפני כן. זה חוק מוסרי למשפחות השכולות, ובטח כלפי העולם. ב-31 מדינות בארה”ב יש עונש מוות. בישראל יש חוק עונש מוות, שפשוט לא מבצעים אותו בגלל הנחיות של היועמ”ש כשלא ברור לי מאיפה הסמכות הזו כאשר יש חוק מפורש שמאפשר עונש מוות. כל אלה שטוענים שאנחנו יכולים לאבד את ההרתעה מול ארגוני הטרור, האם אותם אנשים שיושיבם בכלא אחרי פעילות טרוריסטית נרתעים? אפשר להגיד ב100% שהם לא נרתעים וחלקם הופכים לפצצה מתקתקת וחוזרים לטרור.

אנחנו עיגנו את הסוגיה הזו בהסכם הקואליציוני, אנחנו דורשים מהקואליציה לעמוד מאחורי ההסכם ולהצביע בעד החוק. סיכמתי עם יריב לוין שאנחנו נמתין עד חודשיים להצעה ממשלתית ואם היא לא תגיע אנחנו נתקדם עם ההצעה הפרטית.”

ח”כ ציפי לבני התנגדה: “אין לי חמלה או צער למחבלים, לא להם אנחנו דואגים אלא לאזרחי ישראל ולביטחונם. זו חקיקה מופקת 100 אחוז פוליטיקה. במערכת הביטחון מתנגדים לעונש מוות. רק לפני שנתיים 94 חברי כנסת בהוראת ראש הממשלה הצביעו נגד. דרישה פוליטית בהסכם קואליציוני ולעזאזל הביטחון. ההצעה הזו היא נטו פוליטיקה שנתמכת על ידי ראש ממשלה לחיץ. כל החקיקה הזו היא כניעה לאמוציות של אלה שלא רק רוצים עונש מוות אלא רוצים את זה בכיכר העיר בשידור חי בסקילה או תלייה.”

השר זאב אלקין אמר: חלק מהאנשים שיצביעו עכשיו נגד, מי שיעשה גוגל ישמע את אותם אנשים מדברים אחרי פיגועים קשים, ישמע אותם אוצרים שזה מה שצריך לעשות, אז זו צביעות.

ההצעה מבקשת לקבוע גזר דין עונש מוות למורשע ברצח בנסיבות של מעשה טרור. כן מוצע לקבוע כי שר הביטחון יורה למפקד כוחות צבא ההגנה לישראל באזור יהודה ושומרון, כי לעניין בית משפט צבאי הממוקם באזור זה, יהיה ניתן לגזור על נאשם עונש מוות ברוב רגיל של שופטי המותב, ולא ניתן יהיה להקל בעונש מוות שנפסק בגזר דין סופי בבית משפט כאמור.

בדברי ההסבר נכתב: “המאבק בטרור הוא האתגר הגדול ביותר של העולם, ובפרט של ישראל, במאה ה-21. למרות זאת קיים פער עצום בין האופן שבו פועלת ישראל בתחום הענישה לבין המציאות עמה היא מתמודדת. שחרור מחבלים לאחר תקופת מאסר שלא הושלמה, בהם מחבלים שביצעו את הפיגועים הנוראים ביותר, הוא מסר הפוך שאינו תורם למאבק בטרור ולכושר ההרתעה של ישראל.

במציאות עמה מתמודדת ישראל עונש מוות למחבלים הוא הכרח הרתעתי. הצעת חוק זו נועדה ליצור הרתעה משמעותית למבצעי פעולות טרור, ביודעם כי ישראל מחמירה מדיניותה ואינה מתפשרת עוד על ביצוע פשע מסוג זה.”

כתבה ראשית