לראשונה באוניברסיטת אריאל: קורס “קנביס למטרות רפואיות”

לראשונה באוניברסיטת אריאל: קורס “קנביס למטרות רפואיות”

השנה נפתח קורס חדש ייחודי וחדש באוניברסיטת אריאל העוסק בקנביס הרפואי.את הקורס יזם ד”ר מיקי דור, מרצה בכיר במחלקה למנהל מערכות בריאות בפקולטה למדעי הבריאות והיועץ הראשי של יחידת הקנביס במשרד הבריאות.

הקורס הראשון בישראל בתחום הקנביס המוכר אקדמית ע”י המל”ג, נפתח השנה באוניברסיטת אריאל. את הקורס יזם ד”ר מיקי דור, מרצה בכיר במחלקה למנהל מערכות בריאות בפקולטה למדעי הבריאות, היועץ הראשי של יחידת הקנביס במשרד הבריאות, מומחה ברפואת משפחה ובניהול רפואי. “הדרישה לקורס הייתה גבוהה ביותר”, מספר ד”ר דור, “ובשל חוסר מקום נדחו עשרות סטודנטים. בקורס משתתפים 117 סטודנטים”.

בין הנושאים הנלמדים: מחקרים בארץ ובעולם, היסטוריה ומצב נוכחי של הקנביס לשימוש רפואי, הרקע המשפטי והרגולציה, קנביס בראי התקשורת, קנביס בחקלאות, שינויים בגישה בארצות השונות וההתייחסות בישראל- הקנביס הלא חוקי בישראל, דילמות מוסריות, ועוד נושאים הקשורים לקנביס. הקורס מיועד לסטודנטים בתחום ניהול מערכות בריאות עם ותק של שנת לימודים אחת לפחות וניתנת עדיפות לבעלי ניסיון בתחום הבריאות.
כמו כן, במהלך הקורס ייפגשו הסטודנטים עם נציג האגודה למלחמה בסמים, מומחים לאתיקה וכן נציג אגודת משתמשי הקנביס בישראל שיבטאו עמדות שונות לשימוש חברתי והרפואי בקנביס.

ד”ר מיקי דור. באדיבות אוניברסיטת אריאל.

בשנים האחרונות הולך וצובר תאוצה נושא השימוש בקנביס למטרות רפואיות. מעל 6000 שנים שהקנביס בשימוש, לכן חברות התרופות לא יכולות לרשום עליו פטנט, מה שמונע מהן לבצע מחקר מדעי אך חלק ניכר מסגולותיו הרפואיות ידועות והיו בשימוש זמן רב. חלק מהמכשולים לאישור השימוש ולמחקר, נובע מהסטיגמה של הצמח כ”סם קל”, ששימוש בו מוליך לכיוון שימוש בסמים קשים. לחשש זה, לא נמצאו שום הוכחות מדעיות אך קשה מאוד לשכנע את הציבור ואת מקבלי ההחלטות, שאין הדבר כך. בנוסף לכך, גם עקב הסטיגמה, לא נערכו מחקרים מדעיים של ממש, כדי לבדוק באופן מדעי מה השפעות החומר, מה יתרונותיו ומה הן תופעות הלוואי של השימוש בו. עם זאת ועקב סיבות שונות נמצא הקנביס היום על המדף הלא חוקי יחד עם ההרואין והקוקאין. התעוררות המחקר עם הניסיון המעשי שהצטבר הביאו ידע ויצרו מודעות ליתרונות החומר על פני תרופות קיימות. אנשים רבים החלו לדרוש שינוי הסטטוס של קנביס מחומר אסור לתרופה.

אחת הבעיות טמונה בעובדה שהקנביס פופולרי מאוד לשימוש למטרות חברתיות בשעות הפנאי. השימוש הפרטי גורם לזליגת קנביס רפואי לשוק השחור. אמנם היקף הזליגה, נמוך יחסית מהיקף השימוש הלא חוקי, אך התופעה יוצרת גורמת להיווצרות מוטיבציות לא נכונות ולחץ קשה על המרפאות המורשות להמליץ עליו, מצד אחד ממליצים עליו שלא לצורך או שלא ממליצים עליו בשל חשש מזליגה.

ברפואה משתמשים בקנביס במחלות שונות ומגוונות ומידי חודש, יושבת ועדת התוויות המורכבת מבכירי הרופאים בתחומם כדי לדון בהכללת מחלות נוספות. לצורך קבלת אישור לשימוש בקנביס למטרה רפואית נקבע נוהל (106) במשרד הבריאות הנמצא באתר המשרד והציבור יכול לעיין בו. כיום יש בארץ מעל ל- 26500 בעלי רישיון בשימוש בקנביס רפואי ותהליך זה ממשיך ומדי יום מגיעות בין 200-300 בקשות.

ד”ר מיקי דור, היועץ הראשי לקנביס במשרד הבריאות, מרצה בכיר במחלקה למנהל מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל, מומחה ברפואת משפחה, בעל תארים במנהל ציבורי ורפואי מאוניברסיטת הרווארד, לשעבר סגן ראש מנהל רפואה וראש אגף בתי החולים. מנהל מרפאות פליטים, מהגרים ונפגעי סחר בבני אדם. זכה בפרס הנשיא בדצמ’ 2014 על תרומתו לאוכלוסיות מיוחדות.

ד''ר מיקי דור בטקס קבלת אות הצטיינות מהנשיא. צילום באדיבות אוניברסיטת אריאל
ד”ר מיקי דור בטקס קבלת אות הצטיינות מהנשיא. צילום באדיבות אוניברסיטת אריאל
חדשות שומרון כתבה ראשית