הישג היסטורי שני לקק״ל השנה: העליון קבע כי 522 דונם נוספים בגוש עציון ירשמו על שמה

הישג היסטורי שני לקק״ל השנה: העליון קבע כי 522 דונם נוספים בגוש עציון ירשמו על שמה

בתום תהליך אותו החלה קק”ל בשנות ה-40 ולאחר הליך משפטי שנמשך מעל 22 שנים, קבע השבוע בית המשפט העליון כי הימנותא (חברת הבת של קק״ל), היא הבעלים של 522 דונם בגוש עציון. על קרקעות אלו נמצא בין היתר קיבוץ ראש צורים כולו, והן מצטרפות ל880 דונם של קרקעות בגוש עציון שרשמה קק״ל על שמה רק בשנה שעברה. בזכות כך, יוכל כעת הקיבוץ לבצע שינויי יעוד ולהתחיל בבנייה חדשה של מאות יחידות דיור.

ב- 31.7.1969 במסגרת חידוש ההתיישבות בגוש עציון, נוסד קיבוץ ראש צורים, השוכן בלב גוש עציון, קהילתו מונה כיום כ- 200 בתי אב. בשנת 1996 הגישה הימנותא בקשה לתיקון גבולות השטח שבבעלותה באזור זה ברישום המקרקעין, שיתאים בפועל למצב החזקה. במטרה לטרפד את המהלך ולא לאפשר את קידום ופיתוח גוש עציון, הגישו הפלשתינים מספר התנגדויות, ואף התגלה כי הם זייפו מסמכים אותם הגישו לבית המשפט כראיות.

בשנת 2012 הגישה קק”ל ע״י הימנותא תביעה למתן סעד הצהרתי, לפיו הימנותא היא הבעלים של המקרקעין. ב-2016 קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את תביעת הימנותא וקבע כי יש לרשום את הקרקע על שמה. בשנת 2017 הגישו הפלשתינים ערעור לעליון על החלטת המחוזי, ערעור אשר נדחה השבוע בעליון ובכך אישש שוב שהימנותא היא בעלת הקרקע. המתנגדים בהליך הערעור יוצגו על ידי עו”ד ג’יאת נאסר הממומן על ידי הרשות הפלשתינאית.
את הימנותא ייצגה עו״ד דינה יהב ממשרד יהב ושות׳.

יו״ר קק״ל, דניאל עטר, אמר לאחר דחיית הערעור: ״מדובר בהישג ציוני כביר שמסיים בהצלחה תהליך שקק״ל החלה בו לפני יותר מ-70 שנה. בזכות מאבק עיקש התגברנו על המכשולים שניסו לשים בדרכנו. אירוע היסטורי זה, ושיתוף הפעולה הפורה בין קק”ל למועצת גוש עציון הם הוכחה שייעודה של קק”ל לא השתנה ומשימתה לשמור על ריבונות יהודית במדינת ישראל שרירה וקיימת.”

צילום: קק”ל

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן: “משימת הרחבת הקרקעות של גוש עציון הינה משימה לאומית. אנחנו מברכים את הימנותא וקק”ל על השלמת המהלך של הסדרת קרקעות במרכז הגוש.

פסיקת בית המשפט העליון הדוחה את טענות העותרים משרה בנו אופטימיות שעמדתו של בית המשפט תבוא גם לטובת היהודים ואדמות היהודים ביו”ש ולא תהיה אוטומטית לטובת טענות הגזל של הפולשים הערבים.

אנחנו מתכוונים לבנות ולהרחיב את ההתיישבות היהודית באדמות הללו בפרט ובגוש עציון בכלל עד להחלת הריבונות בשטחי יהודה ושומרון”.

חדשות גוש עציון והר חברון כתבה ראשית נדל''ן