היסטוריה בשומרון: ילדי כיתה א’ גילו ממצאים ארכיאולוגים המעידים על התיישבות בשומרון בתקופת האבן

היסטוריה בשומרון: ילדי כיתה א’ גילו ממצאים ארכיאולוגים המעידים על התיישבות בשומרון בתקופת האבן

תגלית בחפירות ארכיאולוגיות בשומרון:  ילדים בכתה א’ גילו סכין ציד בת 10,000 שנה – המעידה על ההתיישבות בשומרון כבר בתקופת האבן

לראשונה בארץ – ילדים חופרים בחפירות ארכאולוגיות סמוך לביה”ס בשיתוף עם אוניברסיטה לאורך השנה כולה.

בית הספר בנציון נתניהו בברקן יחד עם מחלקת החינוך במועצה האזורית שומרון עושים היסטוריה (וגם גילו היסטוריה…) כאשר הפך ביה”ס לפני כשנה לביה”ס הראשון בארץ שלקח על עצמו בסיוע המועצה פרוייקט ייחודי. חפירה ארכיאולוגית של ילדי ביה”ס היסודי יחד עם אוניברסיטה לאורך השנה כולה כאשר כל התלמידים בביה”ס משתתפים בחפירה. הגופים השותפים בפרוייקט הם מועצה אזורית שומרון אוניברסיטת אריאל וחברת “דגש ארכיאולוגיה תיירותית”. התוכנית למעשה מאפשרת לתלמידים לא רק להחשף לתחום המרתק של הארכיאולוגיה וההיסטוריה דרך הידיים אלא גם להתנתק לזמן קצר מהאייפונים וכיתת הלימוד ולהתחבר לאדמה ולשורשים. בימים אלו ביה”ס מציין את השנה השניה לחפירות בגתות ברקן שבאיזור תעשייה ברקן סמוך לישוב ולביה”ס.

התלמידים חשפו במקום ממצאים מתקופת התלמוד בין השאר מטבעות וקטעי פסיפס אולם הרגע המרגש ביותר נרשם ללא ספק כאשר תלמידי כתה א’ חשפו במקום חוד חנית שארכיאולוגים מעריכים כי היא משתייכת לתקופה הניאוליתית (המהפכה החקלאית) כלומר ממש מתקופת האבן – לפני כ- 10,000 שנה. “זה ללא ספק אחד הממצאים המרשימים והמרתקים שנמצאו במקום וככל הנראה העדות הראשונה לקיום חיים בשומרון כבר בתקופת האבן” אומר אחיה כהן תבור הארכיאולוג המלווה את חפירות הילדים במקום.

ילדי כיתה א’ מגלים היסטוריה בשומרון.
קרדיט תמונה: רועי חדי. קרדיט וידאו: ביס “בנציון נתניהו” בברקן.

“מדובר בתגלית מרשימה ומרגשת” אומר יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון “המועצה שמה בראש סדר העדיפויות שלה את נושא החינוך מעל מחצית מתקציב המועצה מושקע בחינוך ואנחנו בטוחים שהתלמידים שנחשפו לפרוייקט ולחפירות לומדים לא רק אהבה למחקר ולידע אלא גם מתחברים רגשית אל האדמה הזו. ואין דבר חשוב מזה”.

יעל איילון מנהלת ביהס יחד עם המורה שהובילה לפרוייקט המיוחד הזה מלכה רוטשילד אומרות כי: “מעבר לתגלית המרגשת הדבר החשוב באמת שקרה כאן הוא שהילדים רואים שניתן למצוא עניין וניתן ללמוד ולחקור גם מחוץ לגבולות הכתה הילדים מבקשים ללמוד עוד על הנושא מעבר לשעות ביהס ונראה שפרצנו את אחד הדברים החשובים בתחום החינוך עוררנו את הסקרנות שלהם לעולם סביבם לחקר ולאהבת המדע”

עדן ג’אן כתה ד אמרה: “החלום שלי הוא להיות ארכיאולוגית אני ממש נהנית להיות כאן זה הרבה יותר כיף ומעניין מללמוד בכתה. למרות שכאן אין כסאות ומזגן טוב לנו ללמוד כאן”.

אף שישנם בתי ספר בארץ העוסקים בחפירות ארכיאולוגיות יחד עם אוניברסיטאות בד”כ מדובר באירוע חד פעמי, בו נחשפים התלמידים לנושא הארכיאולוגיה ולא בתוכנית לימודים סדורה הכוללת לא רק את החלק העיוני אלא גם את החלק המעשי של חפירות לאורך השנה כולה.

כתבה ראשית