ההבדלים בין הסבה להוראה לבין תואר שני בחינוך

ההבדלים בין הסבה להוראה לבין תואר שני בחינוך

גם הסבה להוראה וגם תואר שני מתאימים לבעלי תואר ראשון בשלל מקצועות שונים, אך יש לא מעט הבדלים שקובעים את אופי תכנית ההכשרה ואת האפשרויות לפיתוח הקריירה. הנה כמה מהם

(צילום באדיבות pixabay)
(צילום באדיבות pixabay)

מלבד תואר אקדמי מסוג B.Ed במכללות האקדמיות לחינוך או לימודים במוסדות אקדמיים אחרים במסלולים שבהם אפשר לקבל תעודת הוראה, גברים ונשים שרוצים להשתלב במקצוע ההוראה יכולים לעשות זאת במסגרת הסבת אקדמאים להוראה או תואר שני בחינוך. בשני המקרים מדובר על תהליך הכשרה קצר יחסית שמתמקד בתחום ההתמחות הנבחר על ידי הסטודנטים.

בנוסף, אפשר ללמוד הסבה להוראה או תואר שני בחינוך גם על בסיס תואר ראשון מתחום אחר. יש היום ביקוש גבוה למורים למתמטיקה ואנגלית ולא מעט בוגרי תואר ראשון במדעי הרוח, החברה או המדעים המדויקים מנצלים את זה כדי לבצע הסבה ולהשיג תפקיד מאתגר במערכת החינוך.

במקביל, סטודנטים שמתעניינים בתואר שני בחינוך מגיעים אליו עם רקע שונה ומתוך רצון להעשיר את הידע שלהם. תנאי הקבלה לתואר שני משתנים בין המוסדות וניתן לברר עליהם עוד לפני שנרשמים למוסד אקדמי כמו מכללה ואוניברסיטה.

הבדלים בסוג התואר ובשכר

עם זאת, קיימים כמובן גם הבדלים מסוימים בין הסבה להוראה לבין תואר שני בחינוך. ראשית, הסבה להוראה לא מעניקה תואר אקדמי שמוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. מטרת ההסבה היא לאפשר לבעלי תואר אקדמי קיים לקבל תעודת הוראה ובהמשך רישיון הוראה. מנגד, תואר שני בחינוך מוכר על ידי המל”ג ועל בסיסו אפשר להמשיך ללימודי תואר שלישי ודוקטורט.

שנית, הסבה להוראה לא מבטיחה שיפור בתנאי השכר. לעומת פערי שכר של עשרות אחוזים בין מורים עם תואר ראשון ותואר שני, כמעט ואין הבדלים בין מורים עם תואר אקדמי מסוג B.Ed ותעודת הוראה לבין מורים שעברו הסבה להוראה מתואר ראשון בתחום שהוא אינו חינוך.

כך תדעו מה מתאים לכם

ההבדלים בין הסבה להוראה לבין תואר שני בחינוך מתחילים עוד בשלבי ההכשרה. תואר שני בחינוך הוא הרבה יותר מקיף, יסודי ותיאורטי מלימודי הסבה להוראה. ברוב המוסדות לחינוך ברחבי הארץ נמשך תואר שני בחינוך שנתיים לפחות, לעומת מסלולי הסבה להוראה שבהם השנה הראשונה מוקדשת ללימודים בכיתה והשנה השנייה להתמחות בבתי ספר.

במילים אחרות, מי שרוצה להמשיך להתקדם במקצוע ההוראה לא יכול להרשות לעצמו להתפשר על הסבה בלבד. עליו לנצל את התואר הראשון שעומד לרשותו כדי להשיג תואר שני בחינוך וכך לשפר בצורה דרמטית גם את תנאי השכר. מעבר לכך, לבעלי תואר ראשון בחינוך יש אופציה מצוינת להשתמש בתואר השני כדי להרחיב את אפשרויות התעסוקה שלהם. מורים עם תואר שני זוכים לקידום מהיר ויכולים להגיש מועמדות לתפקידי מפתח במועצות האזוריות, בעירייה המקומית ובגופים ציבוריים.

צרכנות