דיון סוער בוועדת חוקה שדנה בנושא מעמד היישוב עמונה

דיון סוער בוועדת חוקה שדנה בנושא מעמד היישוב עמונה

עמונה על סדר היום.ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת קיימה דיון בהצעה לדיון מהיר שהגישה ח”כ שולי מועלם-רפאלי בעניין עמונה. הדיון היה סוער ובמהלכו, יו”ר הוועדה הוציא מהדיון את חברי הכנסת אוסמה סעדי ושולי מועלם-רפאלי.ח”כ זוהיר בהלול :גם למפלגת העבודה שאני חלק ממנה, יש חלק בעוול ההיסטורי ביהודה ושומרון.

ח”כ שולי מועלם-רפאלי אמרה “אין יותר מקום לגירוש יהודים מבתיהם בארץ ישראל. ארץ ישראל שייכת לעם היהודי, הזהות היהודית לא ניתנת לוויכוח. הקשר בין העם היהודי לארצו, בלתי ניתן לניתוק. מעמונה נלך למקומות נוספים ונגדיל את הישוב היהודי בארץ ישראל.”

ח”כ אוסמה סעדי אמר “אתם מנסים ליישם קו מדיני שיוביל להמשך העימות החזיתי עם העולם והקהילה הבינ”ל שרואה בהתנחלויות, מנוגדות לחוק הבינ”ל. אם תמשיכו לתמוך בסיפוח כל השטחים הכבושים, הסכסוך ימשך ושני העמים ישלמו מחיר דמים. גם בקרב הציבור היהודי, אין רוב לפתרון שלכם. הפתרון היחיד, הוא לפנות את כל ההתנחלויות בשטחים הכבושים ולהקים את מדינת פלסטין.”

ועדת חוקה.דנה בנושא עמונה.צילום איציק הררי דוברות הכנסת
ועדת חוקה.דנה בנושא עמונה.צילום איציק הררי דוברות הכנס

ח”כ מועלם-רפאלי קראה לסעדי “אתם רוצים לזרוק אותנו לים.” ח”כ סעדי השיב “אתם לא מכירים בזכויות העם הפלסטיני.” מועלם השיבה “תפיסת העולם שלי, היא להחיל את החוק הישראלי על ההתיישבות ביהודה ושומרון. וסעדי השיב ” גזלתם את הקרקעות של הערבים. אני שוחר שלום, אני אדיב יותר ממך” ומועלם השיבה “אתה שוחר רצח יהודים ולא שלום.”

יו”ר הוועדה ח”כ ניסן סלומינסקי התייחס לנושא עמונה ואמר “שבנו הביתה. פה זה הבית שלנו 1,000 שנה לפני שהנביא מוחמד נולד. אז איך ניתן לטעון שגזלנו קרקעות. בית המקדש וממלכת יהודה החלו מאות שנים לפני הספירה, עוד לא שהאסלאם היה בעולם. זה הקושאן שלנו ולכן האו”ם הכיר בארץ ישראל . חזרנו אחרי 2,000 שנות גלות. כעת אנו רק בחדרים החיצוניים, ואנו שואפים להיכנס לסלון. אולם אנו לא רוצים לגזול קרקעות שבבעלות אחרת. זו תפיסת העולם שלנו וכך גם פוסקת ההלכה היהודית.

ח”כ סעדי הטיח לעבר ח”כ סלומינסקי “אתם בונים על קרקע פרטית, ואח”כ אתם מבקשים להסדיר את הבנייה בחקיקה”. סלומינסקי השיב “אין בעלים ואין תובע, יש תנועות שמאל ותאווה להרוס בתים שנבנו ע”י הממשלה. גם אם הייתה טעות, נותנים לבעלים פיצוי כספי או קרקע חלופית. מפלגת העבודה, כשהייתה מפלגת העבודה, לא הייתה מאפשרת לדבר כזה לקרוא. בטח לא ממשלת ימין. לאן הידרדרנו? לא מבררים מי הבעלים, רצים לבג”ץ ומבקשים להרוס. לא הורסים ישוב! אם המדינה הייתה מחליטה, בג”ץ לא היה מחליט אחרת. אני פונה לממשלה שנקראת ממשלת ימין אף שיש לי הערות על כך, לקבל החלטות ולא לאפשר לבג”ץ לקבל החלטות במקומו, כאילו בג”ץ הוא המחוקק. גם למען המטרה הנעלה של השלום, לא הורסים בתים יש פתרונות אחרים. אני תומך בשתי מדינות לשני עמים. מדינה אחת מהים עד הירדן. ומדינה שניה מהירדן מזרחה.

ח”כ יהודה גליק אמר “אם רוצים לבטל את ההריסה בעמונה, זה מאוד פשוט, לבטל את צווי ההריסה! צווי ההריסה שהוצאו בעמונה, הם צווי הריסה מנהליים. בדיוק דקה ייקח לשר הביטחון לבטל את הצווים המנהליים. אם הממשלה רוצה להכשיר את עמונה בהכשר בג”ץ, היא יכולה להודיע כי היא מתכוונת לאשר תב”ע לישוב, ולאחר האישור יוכלו תושביו לבקש היתרי בניה. אם המדינה החילה עד היום כמעט את כל חוקיה באיו”ש, מדוע שלא תחיל גם את חוק התכנון והבניה. בג”ץ קבע שהכנסת רשאית להחיל את חוקיה בכל מקום ללא הגבלה.”

ח”כ זוהיר בהלול אמר “היישוב הזה נולד בחטא, כמו כל הישובים היהודיים ביהודה ושומרון.” בהלול אמר למועלם “אין קשר בין הדציבלים של הקול שלך, לצדקת הטענות. את יכולה לצרוח עד השמיים. זה לא יעזור. לא תשני את הצדק והיושר. את נשענת על היסטוריה שנויה במחלוקת. גם למפלגת העבודה שאני חלק ממנה, יש חלק בעוול ההיסטורי ביהודה ושומרון.”
ח”כ אמיר אוחנה אמר “כשאתה חופר בקרקעות ארץ ישראל, אתה מוצא שרידים של בית המקדש היהודי ולא של בתים פלסטינים. העמדתי את עצמי לרשות תושבי היישוב. אעשה הכל כדי שעמונה לא תיהרס.”

ח”כ נאוה בוקר אמרה “במקום לדון איך מחזקים את היישוב היהודי, אנו דנים בהרס היישוב. אני מקווה שימצא הפתרון למנוע את הרס היישוב.”ח”כ נורית קורן אמרה “המדינה נתנה את הקרקעות ותקצבה אותם, אז אי אפשר לומר שאנו גונבים. אם טעינו, נשלם. בפועל, גם כשמסתבר שהקרקעות נקנו כדין, לא מאפשרים למתיישבים להיכנס לבתים.”
ח”כ קסניה סבטלובה אמרה לקורן, “זה מכיוון שהמסמכים מזויפים. זו הממשלה הכי ימנית שהייתה פה אי פעם. תשנו את החוקים, אני אתנגד אבל אם תצליחו, אכבד את החוק. אנו דורשים שלא יפגעו זכויותיהם של אנשים אחרים זו מדינת חוק.”
ח”כ לשעבר אורית סטרוק טענה “נושא עמונה הגיע לבג”ץ ע”י גורמי שמאל שמומנו ע”י האיחוד האירופי. בתקופה בה משרד המשפטים שיתף פעולה עם גורמי שמאל.”

מר יריב אופנהיימר אמר “את השלטון נשנה בהסברה ובקלפי. אנו עותרים לבג”ץ כדי ליצור נורמות. אולי הסטנדרטים שלי גבוהים, אבל ציפיתי שיהיו כמה אנשי ימין הגונים שערך לא תגזול חשוב בעיניהם, יצטרפו אלינו וימנעו גזלת קרקעות.”

חדשות שומרון כתבה ראשית