דגן על ביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון : “11 שנים חיכינו, וכל דקה נוספת מיותרת”

דגן על ביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון : “11 שנים חיכינו, וכל דקה נוספת מיותרת”

עדת שרים לענייני חקיקה צפויה לאשר את יוזמתה של יו”ר סיעת הבית היהודי ח”כ שולי מועלם רפאלי, לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון. החוק מקודם יחד עם יו”ר הקואליציה ח”כ דוד ביטן וראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן, ומטרתו לאפשר תנועת יהודים במרחבים שנעקרו במסגרת ההתנתקות מצפון השומרון.

האם מדינת ישראל הולכת להקים מחדש את יישובי צפון השומרון שנעקרו במסגרת תכנית ההתנתקות? ועדת שרים לענייני חקיקה צפויה לאשר מחר את הצעתה של יו”ר סיעת הבית היהודי ח”כ שולי מועלם רפאלי, הקוראת לבטל את החוק ולאפשר חופש תנועה ליהודים במרחבי היישובים שנעקרו – חומש, שא-נור, גנים וכדים. על הצעת החוק חתום יו”ר הקואליציה ח”כ דוד ביטן שהודיע לפני מספר ימים כי ראש הממשלה נותן אור ירוק לאישורו של המהלך המקודם יחד עם ראש המועצה אזורית שומרון, יוסי דגן ממגורשי תושב שא-נור ומטה חומש תחילה.

צילום רועי חדי

בדברי ההסבר להצעת החוק כתוב “מטרת התכנית להוביל למציאות ביטחונית מדינית כלכלית ודמוגרפית טובה יותר. אולם כיום ברור לכל שההתנתקות לא רק נכשלה בהשגת תכלית זו, אלא גרמה לנזקים אדירים למדינת ישאל בדיוק בתחומים אלה. על אף גירוש התושבים מצפון השומרון, לא חל בשטח כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע והנוכחות הצבאית בו.”

חוק ההתנתקות מתייחס לביצוע הגירוש, לפיצויים הניתנים לתושבים שנעקרו וכן אוסר על כניסת יהודים למרחבים שפונו, סעיף שעדיין רלוונטי. נכון להיום תנועת רכבים, טיולים בשטח והגעה בפועל אל שטחי הישובים שנהרסו אסורה. הצעת החוק מבקשת לבטל את האיסור, כצעד חיוני לקראת הקמת הישובים מחדש והחזרת המתיישבים שגורשו משם.

יוזמת הצעת החוק יו”ר סיעת הבית היהודי ח”כ שולי מועלם רפאלי: “מאז ביצוע תכנית ההתנתקות, אדמות יישובי צפון השומרון נותרו אדמות מדינה באחריות ביטחונית של צה”ל. לא היתה שום הצדקה מדינית או ביטחונית לביצוע הגירוש, והציבור מבין זאת היטב. לפיכך אין שום הצדקה להמשיך ולמנוע חופש תנועת יהודים במרחבים אלו. חוק זה הוא שלב ראשוני ובסיסי לצורך מהלך רחב יותר והוא הקמת היישובים מחדש.”
יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון: “11 שנים חיכינו, וכל דקה נוספת מיותרת. הגיע הזמן לבטל את חוק ההתנתקות בכל מקום ובוודאי בצפון השומרון, שם מלבד לעקור אנשים מביתם, לשם העקירה, לא נעשה דבר. הישובים מחכים לתושביהם שיחזרו. הכבישים שם, עמודי החשמל, המדרגות המחברות בין הישובים. מן הצד השני, גם האיוולת נשארה, ואותה הגיע הזמן לבטל.”

חדשות שומרון כתבה ראשית