בלט דיסק – כל מה שרציתם לדעת בנושא

בלט דיסק – כל מה שרציתם לדעת בנושא

אם אתם סובלים מכאבי גב ו/או צוואר, יכול מאוד להיות שכאבים אלה נגרמים בגלל נזק לדיסק – החומר הג’לטיני המיוחד שנמצא בין חוליות הגב.

כאב גב. (צילום באדיבות pixabay)

מהו בדיוק דיסק, מהו בלט דיסק, מהם הגורמים לו והאם יש טיפול? במאמר זה תקבלו תשובות לשאלות אלה – ולשאלות אחרות.

מהו בלט דיסק?
הדיסק הוא חומר שנמצא בין החוליות של עמוד השדרה, והוא זה שמנוע את החיכוך של חוליה אחת ברעותה, מסייע בבלימת זעזועים ומסייע בנשיאת משקל הגוף של פלג הגוף העליון. כאשר יש עומס יתר על החוליות הדיסק יכול לבלוט כלפי חוץ, והדבר גורם, בדרך כלל, לכאבים חזקים מאוד.

איך מאבחנים?
האבחון של בלט דיסק יתבצע בשל תלונות אופייניות של המטופל. התלונות תהיינה, ברוב המקרים, תלונות על כאבים חזקים, בין אם כאלה שבאים והולכים ובין אם כאלה שפשוט נשארים. למרות זאת, יכול בהחלט להיות מצב שבו אדם לא ירגיש בכלל שיש לו בלט דיסק, ושהמצב יתגלה רק בגלל צילום רנטגן שעושים לטובת אבחון מצב אחר.

הגורמים לבלט דיסק
הגורם להיווצרותו של בלט דיסק הוא עומס יתר המופעל על עמוד השדרה. עומס כזה יכול להיווצר בין אם מבצעים פעילות גופנית אינטנסיבית, ובין אם יושבים כל היום מול המחשב בתנוחה לא נכונה. על מנת לנסות למנוע מצבים כאלה, חשוב מאוד לבצע פעילות גופנית ברמה מתאימה לכושר וליכולות, כמו גם לשמור על יציבה נכונה ובריאה הן בישיבה, הן בעמידה והן בתנועה.

איך מטפלים?
טיפול בבלט דיסק
צריך לכלול מספר שלבים:

  • תנועתיות – חשוב מאוד לשמור על תנועה ולא לשכב במיטה, גם אם יש כאבים חזקים מאוד בגב. כמובן שלא צריך לעשות תנועות שמחמירות את הכאב, אבל באופן כללי – שמירה על תנועה מסייעת לגוף להתגבר על המצב יותר מהר.
  • טיפול בכאבים – בזכות הטכנולוגיות המתקדמות שיש היום בעולם הרפואה, אפשר להקל מאוד על הכאבים. כך למשל, טיפול בכאבי גב באמצעות מכשיר גלי הלם ו/או באמצעות תרגילי פיזיותרפיה יכול בהחלט לשפר את המצב ולהפחית בצורה משמעותית את הכאבים.
  • משככי כאבים – כמובן שאפשר להיעזר במשככי כאבים, על פי הצורך. חשוב לזכור, כי הם לא פותרים את הבעיה אלא רק מפחיתים את הסימפטומים שלה, אולם הרבה פעמים הם אלה שבזכותם אפשר להמשיך לתפקד בשגרת החיים.
  • רפואה אלטרנטיבית – יש הרבה מאוד תחומי טיפול ברפואה האלטרנטיבית בכלל והסינית בפרט אשר טוענים שיכולים להוות יופי של טיפול בבלט דיסק. אפשר בהחלט להסתייע בטיפולים אלה, אולם חשוב מאוד ליידע בכך את הרופא המטפל על מנת לוודא שהטיפולים השונים לא מתנגשים.

לסיכום: מצב של בלט דיסק הוא מצב שהופך להיות יותר ויותר שכיח. למעשה, היום גם ילדים סובלים ממנו, אולי בגלל החיים הפחות תנועתיים אשר סיגלו לעצמם הדורות של ימינו. בכל מקרה-  יש בהחלט הרבה מה לעשות במצב כזה, וכל אחת מהדרכים האלה – ביחד או לחוד – משפרות באופן משמעותי את איכות החיים. רק בריאות.

 

צרכנות