בית המשפט קבע: יש להסדיר את מצפה כרמים

בית המשפט קבע: יש להסדיר את מצפה כרמים

פסק דין דרמטי של בית המשפט המחוזי בירושלים קובע כי להסדיר את היישוב מצפה כרמים, באמצעות החלת “תקנת השוק” הקבועה בצו בדבר רכוש ממשלתי, על שטח מצפה כרמים.

החלת סעיף זה מהווה אור ירוק להסדרה תכנונית של מצפה כרמים שהוקם בסוף שנות ה-90, ובו מתגוררות עשרות משפחות. בכך העניק בית המשפט תקדים משפטי ראשון מסוגו להסדרת ההתיישבות הצעירה ברחבי יהודה ושומרון.

בתנועת רגבים, שיזמה את חוק ההסדרה, בירכו על פסק הדין.

“פסק הדין הוא פרי תוצר של מאבק משפטי ממושך, שנוהל על ידי היישוב וגורמי ההתיישבות שדרשו להסדיר את היישוב שהוקם על ידי מדינת ישראל. מדובר בהחלטה היסטורית ומבורכת. אנו קוראים ליועץ המשפטי לממשלה להחיל את העקרונות שנקבעו בפסק הדין גם על יישובים נוספים ביהודה ושומרון, שנדרשת הסדרתם”.

בית המשפט העליון. צילום: ד”ר אבישי טייכר

במכתב שהוציאו תושבי מצפה כרמים וכותרתו ‘תיק מצפה כרמים – תקדים היסטורי להתיישבות’ הם כתבו את הדברים הבאים:

“מתוך הודיה לקב”ה אנחנו שמחים להודיע על ניצחון מוחלט לתושבי מצפה כרמים בבית משפט מחוזי בקרב על הבית.

שופט המחוזי ארנון דראל פסק כי לא ניתן לאיין זכויות מקרקעין במקום בו המדינה שמה את תביעות אצבעותיה באופן ברור, חתמה הסכמים ואף נתנה זכויות קנין למתיישבים. השופט לא קיבל את עמדת הפלשתינאים ועמדת המנהל האזרחי כי זכויות הקנין נעקרות כאשר מדובר על קרקע פרטית.

התקדים המשפטי מאמץ את עקרון “תקנת השוק” ומביא לתקדים המאפשר להסדיר את מרבית הסוגיות המשפטיות בהתישבות הקשורות לתביעות קנין וקרקעות בין פלשתינאים ובין ההתישבות.

בשלב זה התיק חוזר לבג”צ ואנו מאמינים כי לאחר בחינת הראיות והעדויות על ידי המחוזי, בגצ יאשר את הפסיקה ויורה על הסדרת הישוב.
בראש התודות, תודה מיוחדת לעו”ד, ד”ר הראל ארנון המייצג את הישוב ופועל ללא לאות להצלחתנו.
אנו מודים לממשלת ישראל ובמיוחד לשרת המשפטים איילת שקד ושר החינוך נפתלי בנט שלאחר כברת דרך ארוכה עזרו להגיע לתוצאה המיוחלת.
בעז”ה זו בשורה ענקית להתיישבות כולה, ואנו מתפללים להסדרת כל ישוב יהודי בארץ ישראל.”

ישראל גנץ סגן ראש מועצת בנימין והמועמד לראשותה: ״החלטת בית המשפט היום היא ניצחון דרמטי . רגע מכונן של תקווה גדולה להתיישבות הצעירה״.
פסק הדין העניק גושפקנא חוקית לסעיף 5 ותקנת השוק אשר יאפשרו את הסדרת מצפה כרמים בצורה סופית. קיבלנו היום קרן אור להתיישבות הצעירה בבנימין ובכל מרחבי יו״ש הממתינה לתהליכי ההסדרה.
אני מתחייב להמשיך ביתר שאת לקדם כראש המועצה את הסדרת ההתיישבות כולה- מול הממשלה ומערכת המשפט.
לא עוד החרבה אלא הסדרה.
ולתושבי מצפה כרמים, אני גאה בכם על מאבק נחוש ומעורר השראה שיירשם בדפי ההיסטוריה של ההתיישבות בארץ ישראל״

חדשות בנימין כתבה ראשית