“בחסות לקונה משפטית – מצע לתעשיית זיופים ביהודה ושומרון”

“בחסות לקונה משפטית – מצע לתעשיית זיופים ביהודה ושומרון”

מחקר שנחשף בכנס “מרכז אדם ואדמה” מגלה: דיני הקניין הרוחני ביהודה ושומרון, מסכלים רישום סימני מסחר, פטנטים ועיצובים ישראליים ביו”ש. המצב עלול להוליד מצע לתעשיית זיופים ביו”ש – ללא אפשרות אכיפה

מרשמי הקניין הרוחני הישראליים לא חלים ביו”ש. מרשמי הקניין הרוחני ביהודה ושומרון מנוהלים ברמאללה. מאחר ועל פי החוק לישראלים אסור להיכנס לשם. ניתן להקים תעשיית ענק של זיופים בתוך יהודה ושומרון, באיזור התעשיה ברקן או בשכם, מבלי לעבור על החוק ומבלי שתהיה אפשרות לאכיפה. כך עולה ממחקר משפטי ואמפירי שביצע ד”ר חגי ויניצקי, מהמרכז האקדמי שערי מדע ומשפט וראש מכון בגין למשפט וציונות.

>>רוצים להתעדכן בכל מה שקורה קרוב לבית. הצטרפו עכשיו לעמוד הפייסבוק של מקומונט יו”ש

ד”ר ויניצקי. צילום: יחצ

“אזור C מנוהל ע”י המנהל האזרחי, אך ההכרעה ביחס לתוקף של קניינים רוחניים באזור זה מנוהלת ברשות הפלשתינית. לכן כאשר ישראלי שרשם פטנט או סימן מסחר בישראל ורוצה לשמור על הקניין הרוחני שלו גם ביו”ש, הוא בעצם לא יכול לעשות את זה, מאחר ואסור לו להיכנס לרמאללה”, מסביר ד”ר ויניצקי, חבר הוועדה הממשלתית להסדרת ההתיישבות.

המחקר נחשף במהלך המושב האקדמי של “מרכז אדם ואדמה”, מכון המחקר מבית תנועת רגבים, במהלך כנס יהודה ושומרון שהתקיים ביום חמישי האחרון באוניברסיטת יהודה ושומרון באריאל.

המחקר המסתמך על נתוני לשכות רישום סימני מסחר, פטנטים ומדגמים, הפועלות ברמאללה, מלמד, כי כיום ישנם אלפי סימני מסחר רשומים או בהליכי רישום, אך רק מעטים מהם שייכים לבעלים מישראל. בנוסף ישנו רק של מיעוט מבוטל של רישומי פטנטים ומדגמים של ישראלים.

“הלקונה המשפטית הזו, היא בעצם מצע משפטי המאפשר תעשיית זיופים ביהודה ושומרון ופגיעה שיטתית בקניין רוחני. הפתרון הפשוט לתיקון המצב הוא להחיל את מרשמי הקניין הרוחני הישראליים באזור C”, אמר ד”ר חגי ויניצקי. “אפשרות נוספת היא להקים מרשמי קניין רוחני ייעודיים לאזור C, שיתבססו על המרשמים הישראליים בדומה למודל שקיים בהונג קונג ביחס לפטנטים שנרשמו באירופה, בריטניה או סין”.

חדשות אריאל כתבה ראשית צרכנות