אושרה מפת העדיפות הלאומית של משרד הבינוי והשיכון: לראשונה, מגרון, טלמון, כרם רעים ושבות רחל ייהנו מההטבה

אושרה מפת העדיפות הלאומית של משרד הבינוי והשיכון: לראשונה, מגרון, טלמון, כרם רעים ושבות רחל ייהנו מההטבה

בשבוע שעבר אישר משרד הבינוי והשיכון את מפת העדיפות הלאומית המעודכנת. היישובים הנמצאים על מפת העדיפות הלאומית החדשה ייהנו מהטבות משמעותיות בתחום סבסוד הפיתוח והוזלתו למשתכן, במיוחד בגליל, בנגב ביהודה ובשומרון.

שר הבינוי והשיכון, אלוף (במיל’), יואב גלנט: “למדינה יש אחריות לעודד בנייה ובו בזמן לפתח יישובים קיימים, הזקוקים לחיזוק ולתמיכה. זהו ציווי חברתי למנוע הגירה שלילית מיישובים מרוחקים ולאפשר להם להתחזק ולשגשג. בהחלטה זו ישנה בשורה משמעותית גם ליישובים ביהודה ושומרון, בינהם: מגרון ושבות רחל, אשר באמצעות החלטה זו אנו מעניקים להם לראשונה חוסן כלכלי וחברתי. זוהי אמירה ברורה של ממשלת ישראל כי נמשיך לפתח את ולחזק את ההתיישבות.״

מפת העדיפות הלאומית של משרד הבינוי והשיכון כוללת את הסעיפים המרכזיים הבאים:

  1. שכונות המרוחקות מישוב האםואשר אינן נשענות על תשתיות ישוב האם, הוגדרו במסגרת מפת העדיפות הלאומית. בתוך כך, לראשונה מגרון טלמון- כרם רעים ושבות רחל ייהנו מהטבות משמעותיות.
  2. ישובים הסמוכים לגבולות אויב (עד 2 ק”מ) ויישובי עוטף עזה (עד 7 ק”מ)יקבלו גם הם הטבות משמעותיות במסגרת מפת העדיפות החדשה של משרד הבינוי והשיכון.
  3. לראשונה הוחלט כי יישובי יו”ש בכללותם אינם משנים סיווגם לרעה במפה וימשיכו ליהנות מההטבות.על פי הגדרה זו מוחזרת העיר אריאל למפה ותקבל סבסוד פיתוח.
  4. לראשונה שמונה יישובי קו תפר יכנסו למפה

מפת העדיפות הלאומית החדשה של משרד הבינוי והשיכון, קובעת רשימת יישובים, עירוניים וכפריים, אשר יוכרו כאזורי עדיפות לאומית בתחומי הבינוי והשיכון, וזאת לצורך מתן הטבות וסיוע.

הישובים אשר נכללים במפה יקבלו הטבות על מנת להשיג מספר יעדים מרכזיים:

  1. להקל על מצוקת הדיור של רבים מתושבי המדינה.
  2. לחזק את אזורי הפריפריה הגיאוגרפית, ובראשם הגליל והנגב.
  3. לעודד הגירה חיובית ליישובים.
  4. לעודד בנייה ביישובים.
  5. להעצים את חוסנם הכלכלי של היישובים.

חידוש מרכזי במפה הינו הכללת שכונות חדשות שקיימת לגביהן תוכנית בתוקף ושאינן צמודות דופן לשכונות קיימות באותו ישוב, המרוחקות 1 ק”מ ומעלה מתשתיות ראש השטח של יישוב האם, באופן שאינו מאפשר לשכונות אלה לעשות שימוש ברוב התשתיות המשרתות את יישוב האם, והמחייב הקמת תשתיות ראש שטח חדשות וייעודיות עבורן. המרחק מתשתיות ראש השטח של יישוב האם, יימדד בין קצה התשתיות של ישוב האם הקרוב ביותר לשכונה המרוחקת לבין הנקודה הקרובה ביותר של הקו הכחול של התוכנית שבתוקף של השכונה המרוחקת. לעניין סעיף זה, תשתיות ראש שטח: קווי מיום וביוב וכביש גישה, על מערכותיהם ההנדסיות.

ישובים נוספים בשומרון ייכנסו למפה העדיפות. צילום: מזכירות איתמר

בין הקריטריונים להכללה ודירוג יישובים עירוניים:

– ישובים שאינם כלולים במועצות אזוריות, שמספר תושביהם עולה על 2,000 נפש

– יישובים העומדים במבחני ערכי הקרקע ומדד כלכלי – חברתי (של הלמ”ס)

– יישובים, בהם במהלך השנים 2014-2017 המדינה לא שיווקה קרקעות לבנייה רוויה או ששיווקי הקרקע לא צלחו בלמעלה מ-25% מן השיווקים ביישוב או ששיווקי הקרקעות לבנייה רוויה צלחו בהיקף מצטבר של פחות מ-50 יחידות דיור.

– שיעור הגירה

– מדד פריפריאליות / דירוג חברתי כלכלי

– שיקול בטחוני

– ישובים צמודי גדר וישובים מאוימים

– ישובים סמוכי גבול

בין הקריטריונים להכללה ודירוג יישובים כפריים:

– ישובים כפריים הכלולים במועצות אזוריות וכן ומועצות מקומיות – שמספר תושביהן אינו עולה על 2,000 נפש

– גודל הישוב

– שיעור הגירה

– שעור גידול האוכלוסייה

– מדד פריפריאליות / דירוג חברתי- כלכלי / שיקול בטחוני

– ישובים צמודי גדר וישובים מאוימים

– ישובים סמוכי גבול

בין ההטבות שיינתנו ליישובים:

תחום התכנון והפיתוח:

משרד הבינוי והשיכון יסבסד הוצאות תכנון ופיתוח לבניה חדשה, רוויה וצמודת קרקע, על קרקעות מדינה המשווקת על-ידי המדינה. שיעור סבסוד הפיתוח בישובים הכפריים: לבניה רוויה הוא  50% בכל הקבוצות  ולבניה צמודת קרקע – 70% בקבוצה א1, 50% בקבוצה א2, 20% שבקבוצה ב סבסוד תכנון בלבד בקבוצה ב1, בכפוף לתקרה כספית ובהתאם לקבוצת הישובים. בבניה בישובים עירוניים נקבע שיעור סבסוד של 50% בבניה רוויה לכלל הישובים וחלק מן הישובים א1, יזכו לסיוע גם בבנייה צמודת קרקע בכפוף לתקרה כספית.

תחום הסיוע לפרט:

הלוואה לדיור הניתנת למחוסר דיור על-פי חוק הלוואות לדיור, תינתן על פי ניקוד מינימאלי של 1,500 נקודות לרוכשים דירה בחלק מקבוצות היישובים וכן תינתן תוספת הלוואה לדיור, בדרך של הלוואת מקום, לעידוד הבאת מתיישבים חדשים.

לשם דירוג היישובים, מבין הישובים הכלולים במפת העדיפות הממשלתית,  נלקחו קריטריונים אובייקטיביים המבוססים על נתוני הלמ”ס, המשפיעים ביותר על תחום הדיור. מרכיבים אלה מצביעים על כוח המשיכה של הישובים ועל חוסנם, במישורים המשפיעים על יכולתם למשוך אוכלוסייה ואף לשמר את תושביהם. בהתאם לכך, דורגו הישובים מבחינת רמת הסיוע לה יהיו זכאים בתחום זה של סבסוד הפיתוח.

ההטבות הניתנות לישובים במסגרת החלטה זו הן בשני מישורים – האחד, סבסוד הוצאות תכנון ופיתוח לבניה חדשה, רוויה וצמודת קרקע, על קרקעות מדינה, וזאת במטרה לאפשר ולתמרץ שיווק קרקע לבניה בישובים אלה. השני, הגדלת היקפי ההלוואות הניתנות לזכאים על פי חוק הלוואות לדיור, כאמצעי נוסף לתימרוץ השיווק והבניה באותם אזורים.

חדשות בנימין חדשות גוש עציון והר חברון חדשות שומרון כתבה ראשית נדל''ן