אבי רואה לח”כ אחמד טיבי:”נולדתי בטוניס, אל תלמד אותי על ערבים”.

אבי רואה לח”כ אחמד טיבי:”נולדתי בטוניס, אל תלמד אותי על ערבים”.

דיון סוער בוועדת בוועדת חוקה על חוק החלת ריבונות על מעלה אדומים.במהלך הדיון התפרצו חברי הכנסת טיבי וזחלקאה מהרשימה המשותפת על אבי רואה יו”ר מועצת יש”ע שאמר בתגובה: “נולדתי בתוניס ואני יודע לחיות ביחד עם ערבים, אם אתם לא תקלקלו. מצבם היום טוב לאין ערוך מחבריהם בשאר מדינות המזרח התיכון”. 

דיון סוער בוועדת בוועדת חוקה על חוק החלת ריבונות על מעלה אדומים. הצעת החוק ביוזמת שדולת ארץ ישראל בכנסת בראשות ח”כ יואב קיש וח”כ בצלאל סמוטריץ. במהלך הדיון התפרץ ח”כ אחמד טיבי וח”כ ג’אמל זחלקאה מהרשימה המשותפת על אבי רואה יו”ר מועצת יש”ע. אבי רואה בתגובה אמר להם: “אני גר בסמיכות לשכני הערבים ומכיר אותם טוב. אני מגיע. נולדתי בתוניס ואני יודע לחיות ביחד עם ערבים, אם אתם לא תקלקלו. מצבם היום טוב לאין ערוך מחבריהם בשאר מדינות המזרח התיכון”.

אבי רואה בדיון בנושא מעלה אדומים.צילום מועצת יש”ע

ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל, אמר בדיון: ״אנחנו תושבים שממלאים את כל החובות במלואן אבל לא מקבלים את כל הזכויות שלנו כמו כל תושבי ישראל. אם אנחנו צריכים אישורים מהמנהל האזרחי ואלוף הפיקוד על כל דבר ואנינו נתינים של אלוף הפיקוד אז אנחנו לא שווי זכויות. הבירוקרטיה אצלנו אדירה בנושאי התכנון והבנייה.
הגיע הזמן להחיל את הריבונות במעלה אדומים כמו שעשו ברמת הגולן ובירושלים. היותנו בלב הקונצנזוס נותן לגיטימציה גדולה לבצע את המהלך הנדרש בעת הזאת.״

יו”ר שדולת א”י, ח”כ יואב קיש אמר:”ב-20 לינואר ניצא לדרך חדשה שהנושא הראשון על סדר היום כתוב על הקיר באותיות לבנה – ריבונות מעלה אדומים.עתידה המבטיח של מעלה אדומים מחייב מהלך משמעותי. מהלך שימנע את בלימת הבנייה בשנים האחרונות. מהלך שימנע כיתות שנסגרות. גנים שנסגרים. תשתיות שלוקות בחסר. מהלך ציוני ומוסרי, שלא פחות מ-80% מהציבור בישראל אמר לו: כן! מהלך ריבונות.אני מברך על הצטרפותו של השר בנט וקורא לו, לחברי בשדולת א”י ולחברי לקואליציה: גלו אחריות. אלו ימים רגישים שדורשים סבלנות. את המהלך הזה יש לבצע בנחישות, אך לא פחות חשוב – באחריות”.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן הגיע גם הוא לועדת החוקה ואמר כי קיימים הבדלים חוקיים בלתי-נסבלים בין ישראל הקטנה לשטחי יהודה ושומרון: ״כולנו מדברים על החלת הריבונות או הכוונה. צריך לפרוט את זה לדברים מעשיים.
אני עוסק בהשוואת החקיקה הקיימת בישראל לזאת שאינה קיימת ביהודה ושומרון כגון:במעלה אדומים מי שרוצה לסגור פרגולה צריך לעבוד מסלול ייסורים כי תיקון 101 של השר לשעבר גדעון סער לא חל שם. וכך גם לא כל חוקי זכויות. חוק האומנה לא חל ביהודה ושומרון ואי אפשר לפקח על משפחות אומנה ולסייע להם.החיים ביהודה ושומרון אינם יכולים להתנהל כפי שמתנהלים היום. הפער עצום. מטילים עליהם מיסים וחובות כמו הליכה לצבא ומילואים ולא נותנים להם זכויות.השקעות הוו בחקלאות ובתעשייה לא קיימים ביהודה ושומרון. כאשר החוק הישראלי יוחל במעלה אדומים ולאחר מכן ביהודה ושומרון כל הזכויות הללו יתממשו.

יו”ר מועצת יש”ע, אבי רואה הוסיף בדיון: “מדינת ישראל חוגגת יובל שנים לחזרה אל חבלי מולדת, אליהם הגענו כי הגנו על עצמו. במהלך השנים הוקמו ישובים מפוארים וכיום חצי מליון תושבים מתגוררים כאן, משרתים את המדינה ומחנכים את ילדנו לערכים ולאידיאלים. אני מברך את ידידי בני כשריאל על היוזמה להחלת ריבונות על מעלה אדומים, ומקווה שנזכה לראות החלת ריבונות בעל חבלי יהודה ושומרון.”

תושב מעלה אדומים ואחד מהיזמים בעיר, כפיר שרלין אמר בדיון כי יש קושי של התנהלות יום יומית למי שנמצא בעיר. ״יש קושי מרכזי בתחום התכנון והבניה. כך למשל מישהו שרוצה להתקין מזגן צריך להגיש בקשה, לשכור מהנדס להגיש בקשה רשמית להיתר בניה. גם פרגולה קטנה דורשת הליך ארוך לפי חוק התכנון והבניה הירדני. כאשר גם תחום השימוש החורג במבני ציבור לא חל העיר.

חדשות בנימין כתבה ראשית